בסיומה של ישיבת מועצת עיר סוערת במיוחד, העיר השלישית בגודלה בישראל נותרה ללא תקציב עירייה מאושר וצועדת לכיוון ועדה קרואה.
מועצת העיר חיפה התכנסה לדון באישור תקציב העירייה לשנת 2022. הצעת התקציב העירייה שהגישה ראש העיר עינת קליש לאישור מועצת העיר הוצג על ידי גזבר העירייה רוני בן חיים. הגזבר ציין כי הצעת התקציב עומדת על 2.699 מיליארד שקלים לתקציב הרגיל, ועוד 778 מיליון שקלים לתקציב הפיתוח.
7 צפייה בגלריה
עינת קליש במועצת העיר
עינת קליש במועצת העיר
עינת קליש במועצת העיר
(נחום סגל)
בין הסעיפים המשמעותיים שהוצגו על ידי הגזבר סעיף השכר שגדל בהשוואה לשנה שעברה ב-226 מיליון שקלים. הגזבר ציין כי סעיף התקציב המסתכם ב-2.4 מיליון שקלים נובע מקליטת עובדי קבלן שהפכו לעובדי עירייה, כמו גם קליטת עובדי פיקוח ותברואה.
הגזבר ציין כי הגידול בהוצאות יכוסה בין היתר באמצעות העמקת הגבייה, וגידול בהיטלי הפיתוח. כך צמחו היטלי הפיתוח משנת 2018 מ-116 מיליון ל-251 מיליון שקלים.
באשר לתקציב הפיתוח, ששליש מורכב מתקציבים ממשלתיים, ציין הגזבר כי זה ייצא לפועל רק במידה והדבר יתאפשר. הגזבר הדגיש כי מצבה הפיננסי של העירייה השתפר בצורה ניכרת בהשוואה לשנים קודמות. כך ציין בן חיים כי קרנות הפיתוח כוללות 312 מיליון שקלים, קפיצה אדירה בהשוואה לשנת 2020. עוד צויין כי גירעונות העירייה צומצמו מ-300 מיליון לכ-100 מיליון בלבד. הגזבר הודה כי נלקחה הלוואה בסך 190 מיליון שקלים.
בסיום דבריו של גזבר העירייה הציגה סגנית ראש העיר ויו"ר ועדת הכספים את עמדת מועצת השינוי, שעיקרה דחיית הצעת התקציב של ראש העיר.
7 צפייה בגלריה
סופי נקש
סופי נקש
סופי נקש
(נחום סגל)
סגנית ראש העיר סופי נקש: "המספרים שלנו שונים ממספרי הגזבר. הנחות העבודה של הגזבר שגויות. צמיחת המשק לא צפוי לגדול ב-5%. בנוסף צפויים להצטמצם תקציבי המדינה לרשויות המקומיות ועל כן הכנסות העירייה יקטנו.
"אומדנים של הכנסות התקציב הרגיל אינם ריאליות. סך ההכנסות הצפויות לטענת הגזבר הוא כ-2.7 דהיינו גידול של כ-230 מיליון שקלים. לא ריאלי ומבוסס על מקורות שלא יתממשו".
"ראש העיר מבקשת להטיל מס חדש לאחר שציינה כי בכוונתה להפחית את נטל המיסים. התקציב כולל הכנסות ממינהלים שלא מכניסים כספים. לאורך כל התקציב ניתן למצוא גידול בהכנסות שונות ללא הסבר, גידול בהכנסות מדוחות חניה, ברישוי עסקים, ועוד סעיפים שגדלו במאות אחוזים ללא הסבר".
נקש ציינה כי להערכת חברי מועצת שינוי יש להוריד מההכנסות כ-80 מיליון שקלים ועל כן גם מההוצאות. נקש: "כדי לאזן בין ההוצאות וההכנסות נכנסו הכנסות שלא אושרו ולא צפויים להתרחש. מסתבר שהפכנו למעצמה ימית ובמחלקת הים תקציב השכר קפץ בשנתיים פי 5 מ-525 אלפי שקלים ל-2.6 מיליון שקלים. ותקציב פעולות באותה מחלקה שקפצה פי 3".
7 צפייה בגלריה
קליש הגזבר והיועצת המשפטית
קליש הגזבר והיועצת המשפטית
קליש הגזבר והיועצת המשפטית
(נחום סגל)
נקש הוסיפה כי "גילינו שיש לנו הרבה מאד יועצים חיצוניים. חלקם נותנים ייעוץ בתחומים בהם יש בעירייה אנשי מקצוע. ומה התוצרת של אותם יועצים? אנחנו חברי המועצה לא ראינו את התוצרת. בשנת 2020 תקציב היועצים עמד על 2.2 מיליון שקלים. בשנת 2022 תקציב היועצים עומד על 6 מיליון שקלים. על מה ולמה? איפה התוצרת? סכום התביעות נגד העירייה עומד מאות מיליוני שקלים ולא בוצעו הפרשות בהתאם להנחיות משרד הפנים שהנחה להפריש לפחות 80 מיליון שקלים. יש תחושה של אחריי המבול".
סגנית ראש העיר נקש המשיכה וציינה כי "העירייה מתנהלת בשנתיים האחרונות ללא תוכנית עבודה. מדובר בתוכנית גיבוב של תוכנית אב שראש העיר שהדביקו יחד ומסרו לנו. תוכניות ללא אחיזה כלכלית מציאותית ותורגמו לפרויקטים כדי להציג מצג שווא של תכנית עבודה. ראש העיר מעבירה הצעת תקציב ללא פירוט. כך ביקשה ראש העיר 30 מיליון שקלים לתקציב משתף. נוספו 389 תקנים וגידול שכר של עשרות מיליוני שקלים".
לסיכום אמרה נקש: "יש פה התנהלות חסרת אחריות מצד ראש העיר בנושא כוח האדם תוביל לקריסה כלכלית של העיר. הגרעון הצפוי הוא מעל מיליארד שקלים. בוועדת הכספים לא נותרה ברירה להמליץ למועצת העיר על שינויים בתקינה ובתקציבים. נאלצנו לנקוט בצעדים קשים כי אין ברירה ואם לא ייסגרו לכם את הברז נאבד את האיתנות הכספית ונגיע לחדלות פירעון".
7 צפייה בגלריה
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
(נחום סגל)
קראו גם: >>>
ראש העיר קליש הגיבה לדברים: "נגיב בצורה מפורטת לכל נושא בישיבות הבאות שנקבעו. התקציב נעשה בעבודה רבה. עיר שלישית בגודלה בארץ שנוהלה לאורך שנים עם תקציב קטן לנושאים האסטרטגיים. נענה לכל הטענות שהוצגו".
חברת המועצה שרית גולן שטיינברג: "לא קיבלנו חומרים שדרשנו במשך חודשים".
קליש: "ההנחיה הייתה להעביר לכם את כל החומרים מלבד חומרים הנוגעים לצנעת הפרט. אתם מוזמנים לראות את המייל שהוצאתי בנושא".
7 צפייה בגלריה
רוני בן חיים הגזבר
רוני בן חיים הגזבר
רוני בן חיים הגזבר
(משידורי מועצת העיר)

סגן ראש העיר אביהו האן: "זו הצעת התקציב הגרועה שראינו בשנים האחרונות. 3 שנים וראש העיר לא למדה כלום. היום אנו רואים ומבינים את הכישלונות שלך ראש העיר. מיליארד שקלים גרעון זו שערוריה ומעמיד אותנו בסכנה. התקציב לא מתייחס לקשישים העריריים, לחזירי הבר, לנושאים סביבתיים. תקציב גרוע".
חבר המועצה יואב רמתי: "אין כל גידול בבתי ספר. העיר הזו נתקעה. התקציב נראה מגזרי וההלוואות הולכות למגזר מסויים. תחלקו לכמה מגזרים. ראש העיר, תעבירי שוב על ספר התקציב ותראי איך מחלקים נכון. העוגה לא מחלוקת נכון. ולכן משהו משובש בתקציב".
חבר המועצה איציק בלס: "מה יותר חשוב לנו התושבים או חזירי הבר. אנשים בבתי חולים ועולים כמנהגו נוהג. הכסף לא מגיע לאן שצריך".
7 צפייה בגלריה
אלי בן דיין. לא יהיו משכורות לעובדים
אלי בן דיין. לא יהיו משכורות לעובדים
אלי בן דיין. לא יהיו משכורות לעובדים
(נחום סגל)
חבר המועצה רו"ח אלי בן דיין: "התקציב שהגשת ראש העיר והבקשה שלך לקיים עוד ישיבות מלמדת כמה את מבינה בתקציבים. ממש פארסה. ולא ברור מה עשה יו"ר ועדת הכספים הקודם בתפקידו לאור מה שמצאנו בתקציב. יש הערכה בתקציב של גידול במאה מיליון שקל. זה לא יקרה. בטח שלא אחרי שנת קורונה מצפים שיגדלו הכנסות. רק זה צריך להרים דגל אדום. אין פה עניין פוליטי. יש פה הוצאת כספי ציבור ובמקום שילך לתשתיות סוגרים איתו חורים בתקציב. תוך 8-9 חודשים לא יהיו משכורות בעירייה".
7 צפייה בגלריה
התפרעות במועצת העיר חיפה
התפרעות במועצת העיר חיפה
התפרעות במועצת העיר חיפה
(נחום סגל)
חברת המועצה שרית גולן: "קליש את עושה את עצמך או באמת ככה. במשך שנתיים את ביזבזת את הקופה הציבורית ואפילו שדדת את הקופה הציבורית באמצעות היועצי אחיתופל. יועץ טוב הוא אחד שייתן לך עצה טובה ויציל אותך מתקציב שכזה. את רואה בתקציב את הקולות בקלפי. אנחנו רוצים למנוע מצב שגזבר העירייה לא יעמוד מול 5,000 עובדים ואומר להם אין לי כסף. מה שהגזבר אמר לנו הוא גם אמר לך. את לא ראויה להיות ראש עיר. לא הוגשה בפנינו הצעת תקציב אלא התחזות לתקציב. שיגישו תקציב אמיתי אולי יקרה הנס ונאשר אותו. הוכנסו לתקציב פרויקטים נהדרים מבלי שיש להם מקורות מימון".
בשלב זה נשמעו קריאות מהקהל (בסרטון) ואיומים נגד שרית גולן וחברי מועצה נוספים.
קליש: "מועצת העיר יכולה לבחור בין הצעת תקציב שלי בה תומכים אנשי המקצוע וגזבר העירייה מסביר כי מצב העירייה מאוזן. או להצביע על הצעת נגדית של חברי מועצה הטוענים לגרעון. עם כל הכבוד להמלצת ועדת הכספים, פה במועצה יקבעו את גורל תקציב העירייה. זימנו עוד ישיבות כדי למצות את הנושא.
חברי המועצה קראו לקליש: "התקציב ייקבע כאן ועכשיו ולא נקבל אותו. לא יהיו דיונים נוספים".
היועצת המשפטית לעירייה עו"ד ימית קליין: "משרד הפנים קובע האם ההתנגדות לתקציב נובעת משיקולים פוליטיים או נושאים עניניים. בית המשפט קבע בפסק דין כי לחברי המועצה יכולים להעלות הצעת תקציב נגדית. בהיעדר הצעות חליפויות הדיון הופך לדיון סרק. למען הסדר הטוב, בית המשפט קובע כי חברי מועצה יכולים לקבל החלטות ולקבוע סדר יום לפיה תעבוד מועצת עיר. לא אמרתי איך צריך ומה צריך אלא שתבינו מה המסגרת".
קליש: מה קורה אם חברי המועצה יבקשו עוד ועוד ישיבות? היו טענות על חומרים שלא הועברו בעוד שאני יודעת שכן עבר. מי קובע האם החומר שעבר מספק או לא. תתפלאו כמה שעות הוקדשו לתקציב. אבקש לדעת מה קובע החוק. מצידי נשב פה חודשים בהרכב מלא עד שיהיה תקציב. אני מציעה שנגיע לפה עם תשובות ותגובות. ברור לי שלא תאשרו את התקציב ואז נגיש שוב זימון לוועדה. יתקיימו ישיבות עד שייצא עשן לבן. ועם כל הכבוד ועדת הכספים ממליצה ולא מחליטה".
ימית קליין: "לא תתקיים ישיבה ביום ראשון הקרוב אלא אחרי שהגזבר יניח הצעת תקציב בתוך כעשרה ימים".
קליש: "נאמר לי על ידי סגנית ראש העיר נקש 'שנהיה פה עד מרץ ועד יוני ועד שלא תהיה פה'".
הצעת ההחלטה מטעם קליש: "מועצת העירייה מאשרת את התקציב הרגיל לשנת 2022 כולל תקני כוח אדם, תקיב הפיתוח ודברי הסבר גזברה העירייה".
הצעת החלטה מטעם חברי מועצת שינוי: "לאור כל האמור לעיל והמלצות ועדת הכספים נחליט כי הצעת התקציב שונתה פעמיים ואף הוגשה טיטא שלישית, שלא עמדו בפקודת העיריות, בהיעדר פירוט יש להגיש הצעת תקציב מפורטת, תקינה מקושרת תקציב, והגזבר מונחה להגיש מקורות מימון, וכל מידע נוסף בהתאם להחלטות משרד הפנים. מועצת העיר דוחה כינוס 9 ישיבות נוספות לדיון בהצעת תקציב גולמי לא מאוזן ושאינו עומד בהנחיות החוק".
ימית קלין: אנו מציעים כי הדברים ייבדקו מול הממונה על המחוז במשרד הפנים עד בדיקת הנושא על ידי גזבר העיריייה.
קליש: מציעה שנתכנס שוב ונגיע עם תשובות.
בסופו של דיון הצעת החלטתה של קליש נדחתה: 4 בעד ההצעה. 16 נגד. 2 נמנעים.
הצעתה של מועצת שינוי התקבלה: 15 בעד. 3 נמנעים.
פורסם לראשונה: 22:36, 26.10.21