כהונתה של ראש העיר חיפה לשעבר עינת קליש התאפיינה במלחמות בלתי פוסקות בינה ובין חברי האופוזיציה, מלחמות שהגיעו לא אחת לבתי המשפט.
10 צפייה בגלריה
ראש בראש. קליש ונקש
ראש בראש. קליש ונקש
ראש בראש. קליש ונקש
(צילום: ראובן כהן, שרון צור)
כהונתה הקצרה הסתיימה אך המלחמות נמשכות ומגיעות לשיאים חדשים. סגנית ראש העיר כיום, ומי שהובילה את 'המועצה הלעומתית' ששיתקה את ממשל קליש, היא סופי נקש.

התביעה


בימים אלו מתנהל בבית המשפט המחוזי חיפה תיק בו תובעת נקש מקליש, פיצוי בסך 2.6 מיליון שקלים. התביעה של נקש, אותה מייצג משרד עורכי דין בן קרפל ושות', מתמקדת בדוח שהזמינה קליש ממשרד חקירות פרטי, ומצא ליקויים לכאורה בהתנהלותה של נקש.
בתביעה נטען כי הדוח שהזמינה קליש ופורסם על ידי העירייה באוגוסט 2021, היה מגמתי, מבוסס על עובדות מסולפות, שקרי וכזה שגרם לנזקים חמורים לנקש ולמשפחתה.
בתצהיר שהגישה נקש לבית המשפט כתבה: "פעולותיה של הנתבעת (קליש) הביאו לכך שנכתב פרק חדש ומכפיש בסיפור חיי. התעקשתי לציין כי פעולותיה של הנתבעת (קליש) בכל הקשור למסמך שהכין החוקר הפרטי מטעמה של הנתבעת לא רק פגעו קשות בשמי, אך גם גרמו לי לעוגמת נפש חסרת תקדים, לכאב ולצער. בנוסף משפחתי הוטרדה, בנותיי הוטרדו ולצערי גם חוויתי הטרדה חסרת תקדים, איומים והשפלות".

10 צפייה בגלריה
סופי יכולה לחייך. נקש והחוקר ברלב בישיבה
סופי יכולה לחייך. נקש והחוקר ברלב בישיבה
נקש והחוקר ברלב בישיבת מועצת עיר
(צילום: שרון צור)

קראו עוד:

בקשת החסינות


התביעה שהוגשה על ידי נקש בחודש אוקטובר האחרון מתנהלת בעצלתיים אך מתקדמת ומגיעה לשלבים קריטיים שעשויים לחרוץ את גורלו של תיק התביעה.
בעקבות הגשת התביעה, קליש גייסה בחודש ינואר האחרון לטובת הגנתה המשפטית את עו"ד עמית חדד. עורך הדין שנמנה עם צוות ההגנה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ייצג בעבר את קליש, רגע לפני שהתמודדה על ראשות העיר חיפה. בעקבות ייצוגו של עו"ד חדד בית המשפט פסק כי אין קלון בהרשעתה של קליש בתחום הבנייה, ואישר את ריצתה לראשות העיר.
בהמשך עו"ד חדד נשכר על ידי עיריית חיפה באופן חריג כדי לנסות לסייע בנושא שדה התעופה חיפה אותו ביקשה קליש להחיות ולהאריך.
כשעו"ד חדד לצידה, קליש הגיבה לכתב התביעה של נקש בחודש ינואר ודרשה כי בית המשפט יעניק לה אורכה לבקשת חסינות והגשת כתב הגנה.
בבקשתה ציינה קליש, כי לא היה מקום להגיש תביעה אישית נגדה, מאחר ופעולותיה נעשו על ידה כחלק בלתי נפרד מתפקידה כראש העיר חיפה, ובהתאם לסמכויותיה ותוך מילוי תפקידה השלטוני.
קליש הוסיפה כי בכוונתה להגיש בקשה ל'חסינות עובד ציבור', סעיף 7א(א) לפקודת הנזיקין. עוד ציינה כי נדרשת אורכה מאחר והיא מתמודדת עם שבר משפחתי הנובע מהירצחו של חבר המשפחה איתי סבירסקי שנחטף ונרצח בעזה.

10 צפייה בגלריה
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
(צילום: Dudy Ardon)

דוח החוקר הפרטי


בבקשה לחסינות כתבה קליש כי מדובר בכתב התביעה שעוסק בדוח בדיקה שבוצע על ידי משרד חקירות שנשכר על ידי העירייה בשנת 2020-2021. בדוח נבדקו בין היתר חשדות כי נקש פועלת בניגוד עניינים, וחשדות אלו הועברו לגורמי הבדיקה המקצועיים. עוד נטען כי מדובר בתביעה פוליטית שהוגשה על ידי חברת מועצה ממניעים פוליטיים מובהקים תוך ניצול ציני ושימוש לרעה בהליכי המשפט בגין פעילות שהיא בלב העשייה של ראש עיר מכהן.
קליש טוענת עוד כי עניין דוח משרד החקירות עמד במרכזה של עתירה לבג"צ שהגישה נקש שנה קודם לכן, וטענות אלו לרדיפה פוליטית, הממוחזרות בתביעה זו, נדחו על הסף על ידי בג"ץ.
באשר לחסינות, קליש טענה כי היא זכאית לה בתוקף התנאי הראשון למתן חסינות לעובד ציבור, היות העובדת רשות ציבורית. וכן מתוקף התנאי השני, ביצוע מעשה תוך מילוי תפקידה השלטוני כראש עיר.
בין שלל טיעוניה, קליש מציינת כי עיתוי הגשת כתב התביעה, ב-17 באוקטובר 2023 עשוי להעיד על המטרה הפוליטית בהגשת התביעה, עשרה ימים לפני מועד בו היו אמורות להיערך הבחירות המקומיות.
בבקשת החסינות של קליש נטען תכלית התביעה בהכפשת שמה של ראש העיר ועיתוי התביעה נועד להזיק לה פוליטית ביום הבוחר תוך הצגתה כעבריינית. עוד נטען כי למרות שהיו אחרים "שהכפישו", ביניהם משרד החקירות, האתר שפרסם את הדוח וערוץ הטלוויזיה שפרסם כתבה בנושא, התביעה הוגשה אך ורק נגד קליש.
לאור כל זאת ביקשה קליש כי בית המשפט יורה לעיריית חיפה על מתן חסינות וידחה את התביעה נגדה.

10 צפייה בגלריה
עו"ד ליאור דץ יושב ליד החוקר ברלב וסופי נקש
עו"ד ליאור דץ יושב ליד החוקר ברלב וסופי נקש
"דוח מגמתי ופוליטי". החוקר ברלב ונקש
(צילום: שרון צור)

היעוץ המשפטי


בעקבות הגשת הבקשה לחסינות, בחודש יוני האחרון, התקבל תצהיר מעיריית חיפה בנושא לפיו נעשתה פנייה בנושא ליועץ המשפטי לעירייה תל אביב עו"ד עוזי סילמן.
עו"ד סלמן מסביר בתצהירו את השתלשלות הדברים, לפיהם בעקבות בקשת החסינות של קליש, היועצת המשפטי לעיריית חיפה מצאה לנכון לפנות לבחינת הנושא על ידי יועץ משפטי לרשות מקומית אחרת, ומשרד הפנים הביא את הנושא בפניו.
וכך קובע היועץ המשפטי לעיריית תל אביב: "בחינה מעמיקה העלתה כי במשך פרק זמן לא מבוטל של למעלה משנה גברת קליש רותם נקטה מעורבות אישית פעילה בקשר עם בירורים בסוגיית טוהר המידות של גברת נקש, המשתייכת לסיעת האופוזיציה במועצת העיר. תוצאות פעילותה זו כללו אף הכנת דו"ח ביקורת חקירתית בידי קבלן חיצוני, מבלי לפנות תחילה ליועצת המשפטית לעירייה, שעמדתה, אותה הביעה במסגרת הדו"ח המבקר, הייתה שאין כל צורך בבדיקה חיצונית".
עו"ד סלמן שב ומדגיש את חשיבות תפקידו של היועץ המשפטי לעירייה, וכי על פי חוק היועץ המשפטי הוא הגורם שיכול לקבוע האם קיים ניגוד עניינים, וראש העיר מחויב לקבל ייעוץ משפטי מידי היועץ המשפטי.
עוד מדגיש עו"ד סלמן כי מאחר ותפקיד ראש העיר אינו תפקיד הטומן בחובו מומחיות או ערך מוסף מקצועי בתחום ניגוד עניינים או טוהר מידות, אין זה מתפקידה של ראש העיר להורות על קיום פעולות ביקורת בידי קבלן חיצוני.
עוד נקבע כי לראש העיר ל"אחריות מיניסטריאלית' אך מימוש האחריות צריכה להיעשות בערוצים המקובלים, באמצעות גורמים מוסמכים לכך, ולא בדרך של חקירה עצמאית או מעורבות אישית.
לטענת היועץ המשפטי לעיריית תל אביב, אם הובא לידיעת ראש העיר מידע על חשש לניגוד עניינים, היא רשאית ונדרשת לפעול בעניין באמצעות הבאת העניין לידיעת היועץ המשפטי ולנהוג בהתאם להנחיותיו.

10 צפייה בגלריה
יצא דוח בניגוד לדעתה. עו"ד ימית קליין
יצא דוח בניגוד לדעתה. עו"ד ימית קליין
יצא דוח בניגוד לדעתה. עו"ד ימית קליין
(צילום: נחום סגל)


מסקנת היועץ


עו"ד סלמן מדגיש כי העובדה שמושא החקירה היא יריבתה הפוליטית של ראש העיר, מקימה חשש לשיקולים שאינם בהכרח עניינים, באופן המצדיק ביתר שאת התנהלות בדרך המלך, דהיינו העברת בדיקת הנושא ליועצת המשפטית. לנוכח העובדה כי מדובר ביריבתה הפוליטית, עולה חשש כי דווקא קליש הייתה בניגוד עניינים באופן המצדיק משיכת ידיה מכל עיסוק בחקירה.
על פי היועץ המשפטי לעיריית תל אביב, משעה שקליש לא משכה ידה מהחקירה, יש קושי לראות את עיסוקה בנושא כזה שנעשה במסגרת מילוי תפקידה.
"נוכח האמור לא מצאתי כי יש מקום לכך שעיריית חיפה תיתן הסכמתה לבקשה למתן חסינות, וזאת אף מבלי להידרש לתנאי השני למתן חסינות – הדורש כי המעשה לא נעשה ביודעין בכוונה לגרום נזק או בשוויון נפש לאפשרות גרימתו. עיון בתצהיר גברת קליש רותם מעלה ספקות אף ביחס לעמידה בתנאי זה".

10 צפייה בגלריה
ראש העיר עינת קליש רותם
ראש העיר עינת קליש רותם
הקרבות ממשיכים גם אחרי סיום כהונתה. עינת קליש
(צילום: ראובן כהן)

תצהיר שובר


המאבק בין קליש ונקש נמשך כבר כמה שנים. דוח משרד החקירות פורסם באוגוסט 2021. בחודש יולי 2022, שלחה נקש מכתב התראה לקליש בו הודיע על כוונתה לנקוט בהליכים משפטיים וכוונות לדרוש פיצוי בסך 2 מיליון שקלים.
שנתיים לאחר אותו מכתב התראה, המשפט מגיע לשלב קריטי בו תוכרע בשלב ראשון סוגיית החסינות.
נראה כי נקש נערכה למאבק המשפטי בצורה קפדנית. לטובת תביעת גייסה סגנית ראש העיר קולגה, את סגנית ראש העיר – עו"ד שרית גולן שהגישה תצהיר לבית המשפט.
בנוסף, לצידה של נקש מתייצב מי שהיה חבר מועצה מטעם סיעתה של קליש – ניר שובר, שכעת מכה על חטא לטענתו ומבקש לסייע לנקש בתביעתה.

10 צפייה בגלריה
ניר שובר
ניר שובר
"מכה על חטא". ניר שובר
(צילום: שרון צור)

כך כותב שובר בתצהיר: "ידוע לי מידיעה אישית שקליש לא אהבה את נקש וראתה בה איום פוליטי. להרגשתי האיבה או הטינה שחשה כלפי נקש נבעה מהיותה ראש סיעתו של יונה יהב ומובילת מועצת השינוי שפעלה נגד קליש.
"קליש סיפרה לי שנקש והחברות המשפחתיות שלה מעורבות בשחיתויות עירוניות קשות וחייבים לפעול לטפל בנקש ולטרפד את הכוח הפוליטי שלה. כאשר ניסית להבין מהיכן היא מביאה את הדברים היא הסבירה לי שישנו חוקר פרטי שעובד עם העירייה במטרה לחשוף את נקש כמו גם שחיתויות נוספות בעיריית חיפה".
שובר ציין בתצהירו כי באותה תקופה היה חבר מועצה צעיר ופעל בצורה עיוורת לממש את בקשותיה של ראש העיר. לדבריו הוא התבקש בספטמבר 2021 לסייע בפרסום מסמך שהכין החוקר הפרטי ששכרה קליש, ואף גוף תקשורת לא מוכן לפרסם אותו.
"לבקשת קליש התחלתי לבדוק בכל הכוח איזה כלי תקשורת יסכים לפרסם את המסמך, והתבקשתי להפיץ את המסמך לפעיליה של קליש במטרה שיפיצו את המסמך ברשתות החברתיות. הבנתי מקליש שמדובר בפצצה מתקתקת של שחיתות שלטונית קשה מאד שחייבת למצוא את דרכה לתקשורת כדי לעצור את המשך השחיתות של משפחת נקש.
שובר הוסיף כי מצא כלי תשורת שמוכן לפרסם את המסמך, אך בהמשך שמע כי המחלקה המשפטית מתנערת מהמסמך. כשפנה לטענתו לקליש, היא אמרה לו כי המחלקה המשפטית מגנה על נקש "בגלל שהיא קשורה לגווארדיה הישנה של העיר שהיועצת המשפטית מונתה על ידה".
שובר מציין עוד כי כיום הוא מבין כמה המסמך שקיבל מקליש והוא סייע בהפצתו שקרי וחמור. "בדיעבד הבנתי כי הולכתי שולל על ידי קליש תחת המחשבה שנקש היא חלק ממהלך שחיתות גדול. התברר לי שהכל שקרים ואני מכה על חטא שלא בדקתי את המסמך בזמן אמת והאמנתי בצורה עיוורת בקליש. מתנצל בפני נקש על העוול האדיר שנגרם לה ולמשפחתה".

10 צפייה בגלריה
למה למנוע כניסת גורם מקצוע לחדר המלחמה? קליש וגולן
למה למנוע כניסת גורם מקצוע לחדר המלחמה? קליש וגולן
"מסמך מכפיש". קליש וגולן
(צילום: שרון צור, ראובן קפוצ'ינסקי)

תצהיר גולן


תצהיר נוסף המחזק את טענותיה של נקש, הוא תצהירה של סגנית ראש העיר שרית גולן. גולן, שקודם לתפקידה בעירייה עבדה עשרות שנים כעורכת דין פלילית, הייתה שותפתה של נקש להובלת מועצת השינוי וההתנגדות לקליש בקדנציה הקודמת.
גולן ציינה בתצהיר כי נודע לה כי החוקר ביצע פעולות עבור קליש, לרבות חקירת נבחרי ציבור ועובדי עירייה אשר קליש תפסה אותם כמי שפועלים נגדה.
גולן: "הבנתי שמדובר באירוע חמור ביותר לאחר שהגיע לידיי מסמך החתום על ידי החוקר, אותו הכתיר 'דוח ביקורת חקירתית רכש', כשאין קשר בין המסמך לרכש או לביקורת. בפועל מדובר במסמך שתכליתו להכפיש את גברת נקש כדי לנצח במאבק פוליטי".

10 צפייה בגלריה
אוהד שגב
אוהד שגב
סוגר חשבון. אוהד שגב וקליש
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

תצהיר שגב


העיתונאי אבנר הופשטיין שעוקב אחר התנהלות המשפט של נקש- קליש באתר זמן ישראל, חשף גם כי לא רק שובר מכה על חטא, אלא גם מנכ"ל העירייה לשעבר אוהד שגב. בתצהיר שהגיש שגב טען כי לאחר שסירב לחתום על מסמך משרד החקירות שהוזמן ללא אישור היועצת המשפטית, הוא למעשה פוטר בהליך מהיר.
"מי שהפעילה את החוקר זו לשכת ראש העיר קליש רותם עצמה. היא הייתה יושבת איתו במשך שעות במשרדה", כתב שגב, "בחודש אוגוסט 21 נשלח אליי לדוא"ל לראשונה מסמך שכותרתו 'דוח ביקורת חקירתית רכש', מסמך זה נשלח לגזבר העירייה, ליועצת המשפטית של העיר ואליי על ידי החוקר עצמו. לא הבנתי מדוע נשלח אליי המסמך הזה? מעולם לא נאמר לי שמתבצעת חקירה על מחלקת הרכש (מה שלא קרה בפועל), מעולם לא נאמר לי שמתבצעת חקירה על חברת מועצה, מעולם לא אישרתי עבודה שכזו.
"ממש בסמוך לקבלת המסמך בדוא"ל קליש רותם התקשרה אליי ואמרה לי שישנו דוא"ל חשוב מאד שנשלח אליי ושהיא מבקשת ממני לפתוח אותו בהקדם האפשרי ולוודא שעו"ד ימית קליין היועצת המשפטית, לא 'ממסמסת את זה'".
שגב ציין כי לאחר שלמד כי כי המסמך אינו מאושר על ידי היועץ המשפטי, סירב לחתום עליו. "ביום א', שלושה ימים לפני חג פסח, ולאחר שסירבתי לשתף עם קליש פעולה, פוטרתי. קליש רותם שלחה לי SMS בו הודיעה לי שמחכה לי דוא"ל חשוב ממנה ועוד לפני שקראתי אותו סמנכ"ל כוח אדם יצר איתי קשר וסיפר לי שנודע לו שפוטרתי".

10 צפייה בגלריה
דורשת צדק. סופי נקש ויונה יהב
דורשת צדק. סופי נקש ויונה יהב
דורשת צדק. סופי נקש ויונה יהב
(צילום: נחום סגל)

הכרעה דרמטית


בית המשפט צפוי לערוך דיון בשבוע הבא בעניין חסינותה של קליש. במידה וייקבע כי היא אינה חסינה מתביעה, צפוי להתנהל משפט ארוך בו יוצגו כתבי ההגנה של העירייה וקליש. בנוסף, ייבחן עניין מסמך החוקר, אמיתות הדברים שנכתבו בו, מידת מעורבותה של קליש בהכנת המסמך, ואופן התנהלותה כראש עיר. במידה וקליש תזכה בחסינות, מה שנראה לא סביר לנוכח תצהירו של היועץ המשפטי לעיריית ל אביב, התביעה תמשיך רק נגד עיריית חיפה, שתצטרך להסביר מדוע הוגש מסמך ללא אישור היועץ המשפטי לעירייה.