מערך הכשרות בעיר חיפה בשנים האחרונות מאופיין במאבקי כוחות בין מספר רבנים, המבקשים כל אחד למנות משגיחים מטעמם ולחתום על תעודות כשרות לאלפי עסקים בעיר. במסגרת מאבקי השליטה, כל צד טוען להתנהלות בעייתית של הצד השני, ודורש כי הסמכות להנפקת התעודות תינתן לו ולאנשיו - לסמכות זו משמעויות כלכליות ואפשרות לרבנים למנות אנשים מטעמם כמשגיחי כשרות בשכר.
1 צפייה בגלריה
הרב יצחק לוי (מימין) והרב דוד אבוחצירא
הרב יצחק לוי (מימין) והרב דוד אבוחצירא
הרב יצחק לוי (מימין) והרב דוד אבוחצירא
(צילום: איל לרמן, צילום: אלעד גרשגורן)
המאבק המתמשך בעיר בין הרבנים הוביל לפגיעה במערך הכשרות, ודוחות שונים הצביעו בעבר על ליקויים שונים במערך זה, כשהנפגעים העיקריים הם בעלי העסקים שמבקשים לקבל תעודת כשרות. משגיחי הכשרות מתבקשים לתמוך באחד הצדדים לטובת שמירה על מקום עבודתם, ואילו הציבור אינו יודע האם העסק בו הוא אוכל קיבל תעודת כשרות מהסיבות הנכונות.
במוקד המאבק על מערך הכשרות בעיר נמצאים ראש אגף הכשרות ברבנות חיפה, הרב דוד אבוחצירא, הרב של נשר, יצחק לוי, והרב של עתלית, שמעון אלמליח. הרבנים לוי ואלמליח קיבלו מהרבנות הסמכה לחתום כל אחד בתורו על תעודות הכשרות בעיר חיפה למשך חצי שנה.
הרב אבוחצירא טוען להתנהלות בעייתית מצידו של הרב יצחק לוי, במסגרתה הוא מינה אנשים מטעמו שאינם מחיפה, וערך כנס ובו התריע בפני משגיחי הכשרות כי היעדרותם מהכנס תפגע בהם, ויבוטלו תעודות הכשרות שהנפיקו לעסקים בעיר.
גורם ברבנות מנסה לעשות סדר במאבק המתמשך: "הרב אבוחצירא מכהן בתפקידו 9 שנים. הרב יצחק לוי, שמונה לאחרונה, רוצה להראות את כוחו באמצעות מינויים ופעולות נוספות. הם סיכמו כי לוי אינו יכול לעשות כנס ללא אישורו של אבוחצירא. לפני שבועיים ארע פיצוץ. הרב לוי, שכבר חתם על תעודות כשרות, זימן כנס לחלוקת תעודות, והודיע כי משגיח שלא מגיע לכנס, לא יקבל תעודה. משגיח שלא ישתתף בכנס, יוזמן לבירור והרב יסיר את אחריותו מבית העסק אשר תחת השגחתו".
"הרב אבוחצירא שמע את הסיפור וכעס מאוד", סיפר גורם ברבנות, "הוא הורה לכל המשגיחים לא להגיע, ושאם לוי רוצה לעשות כנס, עליו קודם להודיע לו, כי הוא זה שמחליט. ניסו לשכנע את הרב לוי שיעשה את הכנס ביום אחר, אבל הוא לא ויתר. המשמעות של להסיר אחריות גם אומר, להבנתי, שהוא רוצה לפטר את המשגיח, ויש פה פגיעה בפרנסה".

למה מי אתה?

לבסוף הגיעו לכנס כ-100 משגיחים מחיפה ומהערים הסובבות אותה, מתוך כ-150 מוזמנים. "עסקים רבים בעיר חיפה עדיין לא קיבלו את תעודות הכשרות שלהם בעקבות אי הגעה של חלק ממשגיחי הכשרות לכנס", ציין אותו גורם ברבנות. בכנס אמר הרב לוי לאנשיו בין השאר כי צריך לחזק את הרבנות, והביע דאגה מהרפורמה שמתכנן שר הדתות מתן כהנא.
קראו גם >>>
הרב אבוחצירה התייחס לכנס של הרב לוי: "זה לא כנס חירום. אתה (לוי) רוצה להביא מאה בעלי משפחות בשעה 22:00 בלילה בערב חג, כשאנשים טרודים? זה דבר לא מובן. אם אתה רוצה להכיר אותם, איך אתה יכול כשהם כולם באים כאחד? מה אתה רוצה בדיוק לעשות? זה פשוט להתעלל באנשים.
"לערוך כנס זו החלטה שניתנת אך ורק למנהל המחלקה - שזה אני. זו פעילות מינהלית ולא הלכתית, והוא עושה את זה על דעת עצמו. יתרה מכך, הוא שולח בהודעה לכל משגיח שמי שלא יגיע יוזמן לבירור. מי אתה שאתה מאיים? באיזו סמכות אתה מאיים? אתה בסך הכל מורשה חתימה. לחתום על תעודות בחיפה ועוד להיות בעמדה של מאיים, זה נקרא להתעמר ולהתעלל, זו בריונות. זו התנהגות שאינה הולמת רבנות, ובטח לא מערכת כשרות.
"אני פועל להפסיק עם כל ההתעמרות הזו, ואם יש לו חיילים שהוא חושב שהוא יכול לנגח עם משגיחים, הם טועים. המערכת הזו צריכה להתנהל כמו שצריך, בצורה מתוקנת ומכובדת. הוא התנהל בצורה מאוד לא מכובדת ובריונית. אין לו שום מעמד בחיפה".
מטעמו של הרב לוי נמסר כי הוא בחר לקיים את הכנס המדובר לפני ראש השנה, כי זה היה היום היחיד בו ניתן היה לקיים את הכנס. עוד צוין כי אכן נכתב בהודעה שנמסרה למשגיחים כי יסיר את אחריותו מהעסק של משגיחים שלא יגיעו לכנס, אך "הודעה זו יצאה בלשון הזו כדי ליצור מוטיבציה אצל המשגיחים להגיע לכנס, שמבחינת הרב היה חשוב מאוד כרב הממונה".
על הטענה שהוא חסר סמכויות נמסר: "הרב לוי לא אמור להיות חותמת גומי, ונדרש ממנו לעשות ככל הניתן על מנת שהכשרות בחיפה תהיה ברמה הטובה ביותר. הרב לוי רצה לייעל את ההליך, ולכן יזם כנס מרכזי. מטרת הכנס הייתה לחדד נהלי כשרות וליצור תיאום ציפיות מבחינת רמת הכשרות".
עוד נמסר מטעמו של הרב לוי כי לא ידוע לו על תעודות כשרות מעוכבות מסיבה של אי הגעה לכנס, אך ישנן תעודות המעוכבות בשל אי תשלום אגרה או ליקויי כשרות שטרם תוקנו. באשר לטענות למינוי מקורבים, נמסר כי מונו אנשים ראויים, ללא קשר לקרבתם לרב. באשר לאיום על המשגיחים, נמסר כי אין מדובר באיום.