תכירו את אביהו שרווד, יו"ר עמותת 'למען חיות בר', שמטפלת בחזירים החיפאים שנפגעים על ידי רכבים. "משקלו של חזיר בר זכר יכול להגיע ל-400 ק"ג, אצל נקבה זה עד 150-200 ק"ג, תחשבי שמאחורייך קיר והחזיר נותן לך נגיחה לקיר, זה כמו פגיעת רכב".
4 צפייה בגלריה
שרווד בפעולה
שרווד בפעולה
שרווד בפעולה
(צילום: עמותת למען חיות הבר)
עמותת למען חיות הבר היא הגוף היחיד המטפל רפואית בחזירים, עם הגבלות מסוימות: הם מורשים לטפל בחזיר ששוקל עד 40 ק"ג, "משום שכשאני אוסף חזיר מהכביש הוא חלש ולא תוקפני אבל אחרי טיפול הוא מתחזק ויש לי צוות במרפאה שעלול להיפגע. הכלובים אצלנו לא יכולים להחזיק חזיר בגודל 100 ק"ג. בנוסף טיפול ארוך יגרום להכתמה, להרגלת בעל החיים למטפל ולבני אדם, במקרים של תן או שועל אנחנו נספוג את הבעיה אבל במקרה של חזיר בר יש סכנת נפשות. אם מגיע חזירון קטנטן שהטיפול בו יארך יותר משבוע, ניאלץ להמית אותו, ולחילופין אם יגיע גור חלש הוא יטופל, יחוזק ומיד יוחזר לאזור שבו הוא נמצא בחיפה, בתקווה שיפגוש את ההורים שלו".

4 צפייה בגלריה
מגיעים חזירים שנפגעו בתאונות
מגיעים חזירים שנפגעו בתאונות
מגיעים חזירים שנפגעו בתאונות
(צילום: עמותת למען חיות הבר)

עמותת 'למען חזירי הבר' שאותה ייסד שרווד, תושב מושב אלישמע, היא מרפאה התנדבותית שמטפלת בכל חיות בר. העמותה שנתמכת רק ע"י הציבור, כוללת וטרינרים ומטפלים, ביניהם הוטרינרית החיפאית ד"ר יעל חפר. העמותה טיפלה בכ-40 חזירים חיפאים, חלק גדול מהם הומת בהמתת חסד כי הם נפגעו בפגיעות רכב קשות ולא הייתה אפשרות להצילם.
אלו מקרים מגיעים אליכם?
"תושבים הרביצו לחזיר עם אלות ושברו לו את הגולגולת וארובת העין. הוא הזדקק להרבה ניתוחים וכששיחררנו אותו, הוא לא חזר לחיפה. קיבלנו אישור מיוחד מהרט"ג להיכנס אותו לחי בר כרמל. היו לנו הרבה מקרים של חזירים עם שברים או שהורדמו. חזירים שהיו גורים ונתקעה להם ברגל הטבעת של פקק בקבוק פלסטיק (זאת שמופרדת כשפותחים את הבקבוק־ נ.פ), במקרה של גור אחד הורדנו את הטבעת בנתיחה לאחר המוות בבית דגן, כי הייתה כמו מחוברת לעצם, זה קורה לנו עם חזירים, עופות מים, קיפודים, שהסתבכו עם פלסטיקים, מסכות קורונה או פלסטיק של תג מחיר של בגד".

4 צפייה בגלריה
חזיר עם שבר בארובת העין
חזיר עם שבר בארובת העין
חזיר עם שבר בארובת העין
(צילום: עמותת למען חיות הבר)

בעיניכם, עיריית חיפה עושה את כל מה שאפשר?
"חד משמעית, לא. נעשו המון טעויות, אולי מחוסר ידע או שלא קראו את המצב כמו שצריך. ה-אשמה היא על כולם, גם על העירייה, גם על רט"ג וגם על אוהבי בעלי החיים שממשיכים להאכיל. חזירים יכולים להסתובב בחיפה בכמות מסוימת כשהשטח נקי ולא משמש להם כבית מלון או מסעדה. לא יקרה כלום אם מדי פעם חזירים יעלו מהוואדי. תמיד היו חזירים בחיפה אבל אף פעם לא כך. כשחזיר לוקח שקית אוכל מתושב ברחוב, יש מי שאוהב בעלי חיים אבל לאחר זה עושה טראומה. חזירים בכמות טבעית זה הגיוני, אבל אי אפשר שכל העיר תהיה עם חזירים".
יש פתרון לתופעה הזו?
"יש הרבה דרכים הומניות להשאיר את רוב החזירים בוואדיות, ובעירייה מודעים להכל. עשו ניסיונות כאלה בזכרון יעקב ועוד מקומות וזה עבד מצוין כי זה נעשה לפני שהחזירים הכירו את השטח. בחיפה הסיפור הוא יותר קשה ושונה כי החזירים כבר מכירים את העיר, אבל יש דרכים למנוע הגעתם לעיר. דבר ראשון, תנקו את העיר, תסגרו את פחי הזבל, זה מושך את החזירים".

4 צפייה בגלריה
על שולחן הניתוחים
על שולחן הניתוחים
על שולחן הניתוחים
(צילום: עמותת למען חיות הבר)

קראו גם:

מאכילים אותם כי הם רעבים?
"לא, כי מרחמים עליהם, לא מבינים שזה הדבר הרע. ביקרתי באפריקה, רואים שם שלטים שאוסרים על האכלת בעלי חיים. באחד מהם יש תמונה של בבון מת עם דם, שירו בו וכתוב: 'אם אתם תאכילו אותם אנחנו נהיה חייבים להרוג אותם, אל תאכילו'. העמותה פתחה בקמפיין לגיוס כספים להמשך פעילותה. מידע נוסף ברשתות החברתיות.