ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר, המכהן גם כיו"ר אשכול ערים גליל עמקים, קורא לממשלה ולראשי הערים בחיפה ובקריות לקדם את בנייתו והארכתו של שדה תעופה חיפה.
בצר, המייצג 18 רשויות בצפון, טוען כי לא רק שאין מניעה לבנות שדה תעופה בינלאומי בחיפה, אלא שזו הבחירה הכי טובה מבחינה כלכלית ותיירותית לחיפה, לצפון ולמדינת ישראל.
"הממשלה קיבלה החלטה להרחיב את השדה בחיפה, לצד בניית שדה תעופה בדרום", הוא אומר. "אנחנו בצפון רוצים לקדם את ההחלטה הזו, מתוך הבנה כי בכל יום שאין בחיפה שדה בינלאומי, כולנו מפסידים מיליארדי שקלים שלא נכנסים לישראל, ומיליוני תיירים שלא מגיעים לאזורנו".
בצר טוען כי לא החשש לבניית שדה התעופה בתחום המועצה שלו מניע אותו לפעול, אלא טובת כלל הצפון. "בעמק יזרעאל לא יהיה שדה תעופה. אזכיר רק שאם עמרם מצנע היה נשאר עוד קדנציה אחת בתפקידו כראש עיריית חיפה, כבר היה לכם שדה בינלאומי. יהב ראה את הדברים אחרת וקידם את בניית נמל המפרץ. כל זאת היסטוריה, הגיע הזמן להתקדם וללחוץ על הממשלה לפעול בהקדם".
בצר לא מקבל את הטענה כי בניית שדה בינלאומי בחיפה לא אפשרי בגלל סיבות טכניות שנקבעו על ידי רשות שדות התעופה האזרחי (רת"א). "רת"א התאהבו במסמך שהוציאו, לפיו אי אפשר לבנות שדה בחיפה. פנינו לבדיקת הנושא ושילמנו עשרות אלפי יורו לחברה ספרדית שבנתה עשרות שדות עופה בעולם", הוא מסביר. "החברה הזו קובעת שזה ניתן. אפילו הסינים של נמל המפרץ פנו אליי ורוצים לקדם הארכת מסלול המראה לתוך המים. הם רוצים שדה צמוד לנמל, ומוכנים לשלם עבור זה, כך שזה לא יעלה למדינה מיליארדים כמו בניית שדה בעמק יזרעאל".
בירה חייבת שדה
בצר, שדוחף את בניית שדה תעופה בינלאומי בחיפה, מקיים שורה של מפגשים עם ראשי רשויות, בהם ראש העיר חיפה עינת קליש. מהשיחות עולה כי קליש תומכת בהארכת השדה בחיפה, בעוד שראשי ערים בקריות, ובראשם ראש עיריית קרית ביאליק אלי דוקורסקי, מתנגד לכך.
בצר: "השדה בחיפה נמצא במקום הטוב יותר מבחינה תחבורתית. הוא יחבר ברכבות מהירות את הצפון לחיפה ולמרכז. זה יקפיץ את התיירות בחיפה והצפון. כולם ירוויחו מזה. בניית מסלול שנכנס למים לא ירעיש לתושבים, שסובלים יותר ממטוסים קלים שהעבירו לחיפה מהרצליה. כל עיכוב בבניית השדה בחיפה או בנייתו במקום אחר היא פשע לאומי.
"אני מודע לדאגתם של ראשי ערים בקריות באשר להגבלות בנייה לגובה כתוצאה מבניית שדה בחיפה, וניתן להגיע להסכמות. אפגש עם ראשי הערים בשבועות הקרובים, למען עתיד מפרץ חיפה והצפון כולו.
"כיו"ר האשכול אני רוצה להביע את דאגתם של תושבי הצפון כולם, אזור המחפש מנוע צמיחה. אני פונה לשרת התחבורה וממשלת ישראל לקדם את הצפון, ולהפוך את חיפה לבירת המטרופולין הכולל שדה תעופה בינלאומי צומח".
קראו גם:
בוסט לתיירות
אמיר נפתלי, שהיה יועץ ראש העיר חיפה לנושא תיירות, וכעת מייעץ אסטרטגי לרשויות בתחום זה, מציין כי בהיבט התיירות, שדה תעופה בינלאומי בחיפה יסייע לעיר ולצפון. "לא רק הסינים, נציגי חברות תעופה בינלאומיות מבקשות לסייע בהקמת שדה התעופה בחיפה. עולם התיירות השתנה, וכיום תיירות הצ'ארטרים מביאה תיירים לשלושה ימים ליעדים כמו חיפה, וחברות מחפשות יעדים כאלה, בהם כרטיס טיסה יעלה כ-100 דולר לתייר", אומר נפתלי. "אם שדה התעופה חיפה היה מוארך לפני שנתיים, היינו נהנים ב-2.4 מיליון תיירים עד עכשיו. שדה בחיפה יביא 5 מיליון תיירים בשנה בשנים הראשונות, ובתוך עשור זה יגיע ל-10 מיליון תיירים בשנה. אם השדה יוארך, חיפה תבנה מלונות, ונראה פריחה בעסקים ובתיירות בעיר ובצפון כולו".
תשכחו מנתב"ג
פרופ' אלון טל, חבר כנסת לשעבר ומומחה לתחום הסביבה, ממייסדי אדם טבע ודין, תומך באופציית הארכת השדה לתוך הים. "שדה התעופה השני של ישראל צריך להיות בים. ועדה של משרד הביטחון הגיעה למסקנה דומה. זה אפשרי בחיפה, ותושבי חיפה ישמחו להימנע מהגעה לנתב"ג", הוא אומר. "אם עושים את זה חכם, תושבי חיפה ירוויחו מכך. אני מודע למצוקה של תושבי קרית חיים. יש לראות את השדה כיתרון ולא כחיסרון. אין עיר בסדר גודל של חיפה ללא שדה תעופה. בעתיד המטוסים יהיו חשמליים או ינועו על מימן, כך שמטרדי הרעש יהיו מינימליים. היכולת להגיע לשדה ולטוס לאירופה ייטיב עם תושבי חיפה, והארכת השדה לא תפגע בשיקום מפרץ חיפה. בואו נחשוב יחד על העתיד של האזור".