ביום ראשון זה קורה. כ-55 ילדי גני ליאו באק צפויים לחזור למתחם בתי הספר והגנים, ולמעשה להיות הילדים הראשונים שחוזרים למבנים שנוקו מאסבסט.
4 צפייה בגלריה
בית ספר ליאו באק
בית ספר ליאו באק
בית ספר ליאו בק
(צילום: ליאו בק)
בליאו באק ניהלו פרויקט להחלפת גג התיכון, שכלל גירוד 1,200 מ"ר של אסבסט פריך. הפרויקט השנוי במחלוקת הוביל להגשת עתירות מצד הורים, עצירת הפרויקט, התערבות העירייה והמשרד להגנת הסביבה, משבר אמון בין ההורים וההנהלה, ופינוי אלפי ילדים ממבני בתי הספר והגנים למבנים חלופיים.
מנכ"ל בית הספר אופק מאיר, הודיע לפני כשבוע על סיומו של הפרויקט, ונתן אור להחזרת הילדים למתחם ליאו באק. כך לשון הודעתו של מאיר באגרת לחודש יוני שנשלחה להורים: "אני שמח גם לבשר שבשעה טובה התקבלה ההודעה המיוחלת מחברת שקמונה. לפי ההודעה הושלמו בהצלחה כל שלבי הבדיקות לאחר עבודת השיפוץ והניקיונות. כמו כן, קיבלנו את אישורו של המפקח על פרויקט האסבסט, מר יורם ורגה, שהמבנה נמצא כעת תקין לחזרה לפעילות מלאה".

4 צפייה בגלריה
הרב אופק מאיר מנכ"ל ליאו באק
הרב אופק מאיר מנכ"ל ליאו באק
הרב אופק מאיר מנכ"ל ליאו באק
(צילום: פרטי)

להודעה זו צירף מאיר שני דוחות בדיקה, לפיהם בדיקות לאיתור סיבי אסבסט לא מצאו מספר סיבים מעל התקן. דהיינו, לא נמצאו מספיק סיבים כדי לקבוע כי קיימת בעיה. ועדיין נמצאו סיבים בודדים.
מעבר לבדיקות צורף מכתב של מפקח אסבסט פריך יורם ורגה, שמציין כי ניתן לעשות שימוש במבנה לכל מטרה.
למרות הודעתו של מאיר וחתימתו של ורגה, יש הורים שמביעים דאגה מהחזרת הילדים למבנים.
"קודם כל אנו רואים שיש עדיין סיבים, לכאורה מתחת לתקן, אבל הובטח לנו אפס סיבים לפני שיאשרו חזרה", ציין אחד ההורים, "ורגה כותב שאפשר לחזור אבל אותו ורגה אמר גם שייעשו הרבה יותר בדיקות, וממה שנאמר לנו המפקח לא היה בקשר עם בית הספר מחודש אוגוסט. איפה מתווה שהובטח לנו. אנחנו מתקשים לסמוך על בעלי תפקידים כי אנו זוכרים שבשנת 2018 הריצו פיילוט לניקוי האסבסט בלי אמצעי הבטיחות הנדרשים, ובהמשך רצו לבצע את הפרויקט במהלך חופשת הקיץ 2020 כאשר בסופו של דבר הפרויקט נמשך שנה".

4 צפייה בגלריה
מבצע אסבסט בליאו באק
מבצע אסבסט בליאו באק
מבצע לפינוי האסבסט בליאו באק
(צילום: ראובן כהן)

קראו גם:

הורים מציינים כי לא ידוע להם שקיים פרויקט הסרת אסבסט פריך במבנה, שבו החזירו ילדים ללמוד בו 6 ימים בשבוע. לדבריהם בתיאטרון ירושלים ובספרייה באוניברסיטת בן גוריון נערכו פרויקטים דומים אך שם לדבריהם המבקרים מגיעים לביקור אקראי וקצר.
"בקיצור הילדים שלנו הם שפני ניסיונות", טוענים הורים, "ממהרים להחזיר אותם לגנים כדי שאחר כך יוכלו להחזיר את ילדי התיכון ולומר שאין כל בעיה כי ילדי הגנים כבר חזרו והכל בסדר. ומה פתאום מטלטלים ילדי גן שבשנה עוברים לכיתה א', למבנים חדשים ישנים. מה הבהילות? חלק מאיתנו מאד לא רגועים. אחרים יעדיפו לא לשמוע כלום, מדחיקים, ומקווים שעוד 20 שנה לא נשלם על זה מחיר".

4 צפייה בגלריה
תיכון ליאו באק
תיכון ליאו באק
תיכון ליאו בק
(צילום: אלעד גרשגורן)

כאמור, החלטת מנכ"ל ליאו באק על החזרת הילדים למבנים מתואמת ומאושרת על ידי ככל הגורמים המקצועיים, לרבות המשרד להגנת הסביבה, איגוד ערים הגנת הסביבה חיפה, עיריית חיפה והמפקח יורם ורגה.
בנוסף, הורים אחרים בליאו באק ציינו כי הם מבקשים לשים את הפרשה מאחוריהם, הפרויקט נוהל בצורה הטובה יותר וכי כלל הגורמים המקצועיים סיימו את עבודתם ונתנו אור ירוק לחזרה לפעילות מלאה בבית הספר.
מנהל בית הספר אופק מאיר: "בשבוע שעבר התקבלה ההודעה מחברת שקמונה, שניהלה את פרויקט הסרת האסבסט בליאו באק לפיה הושלמו בהצלחה כל שלבי הבדיקות לאחר עבודת השיפוץ והניקיונות. להודעה צורפו ממצאי הבדיקות שנערכו.להודעה צורף גם אישורו של מפקח פרויקט האסבסט, מר יורם ורגה. נזכיר כי עוד באוגוסט 2022 התקבל אישור אכלוס לבניין על ידי המפקח יורם ורגה וזאת לאחר בדיקות מקיפות ומחמירות שנעשו בפיקוחו וכי למרות אישור האכלוס שניתן, נעשו אף אחרי פעולות השיפוץ הרגיל ניקיונות ובדיקות מקיפות נוספות. בהינתן תוצאות הבדיקות ואישורו של המפקח, מרכז חינוך ליאו באק חוזר לפעילות מלאה בכל מתחמי המרכז ובכללם בגנים ובתיכון".