פרסום ראשון: מכבי חיפה על סף חתימת הסכם שכירות עם עיריית חיפה וחברת האצטדיון לגבי שטחי מסחר, בהם יוקם מוזיאון הקבוצה שיהיה בסדר גודל של קבוצות גדולות באירופה. נשיא מכבי חיפה, יעקב שחר, שחגג השבוע את יום הולדתו ה-80, ממשיך לטפח את פרויקט חייו, עוד מימיו של איתמר צ'יזיק כמנכ"ל לפני כעשר שנים.
4 צפייה בגלריה
אצטדיון סמי עופר
אצטדיון סמי עופר
אצטדיון סמי עופר
(צילום: שאטרסטוק)
צ'יזיק, כיום יו"ר דירקטוריון חברת האצטדיון, יזם פגישות עם נציגי חברות תכנון מוזיאונים, שתכננו מוזיאונים של קבוצות כדורגל גדולות בעולם כמו פ.ס.ז' הצרפתית, ברצלונה הספרדית וביירן מינכן הגרמנית. בשל עימותים שהיו בעבר בין ראש העיר לשעבר יונה יהב לנשיא מכבי יעקב שחר, ולמרות שראש העיר עינת קליש ושחר ניסו להסדיר את העניין, הקורונה נכנסה לתמונה, והנושא הוקפא.
מוזיאונים מסוג זה באירופה מהווים מוקד משיכה לתיירים מכל העולם, ומניבים רווחים נאים למועדונים ממכירת פריטים ומזכרות. מוזיאון כזה אמור להיות ראשון מסוגו בארץ. למעשה, כבר לפני שנתיים התקיימו מגעים מול שתי קבוצות תכנון, בתיווכו של כוכב נבחרת ישראל בעבר מרדכי שפיגלר, ולבסוף נבחרה קבוצה אחת.
אסף בן דב, המנכ"ל הנוכחי של מכבי, יזם בחודשים האחרונים את חידוש המו"מ בין חברת האצטדיון, שמינתה גוף מיוחד שיעסוק בשיווק שטחי המסחר באצטדיון למכבי חיפה. מדובר בהשכרת כ-700 מ"ר בצד המערבי של האצטדיון, ובנוסף למוזיאון אמור המועדון להעביר למקום את חנות המזכרות, כיום בגרנד קניון, ולפתוח מחדש את מרפאת הספורט שנסגרה לפני שנתיים בספורטן.
4 צפייה בגלריה
אצטדיון סמי עופר
אצטדיון סמי עופר
אצטדיון סמי עופר
(צילום: שאטרסטוק)
צ'יזיק ומערך הדוברות של מכבי עסקו מאז תחילת תכנון המוזיאון בגיוס כל פריט היסטורי של המועדון, שיחגוג במאי הקרוב 108 שנים להיווסדו. בין הפריטים, 5 גביעי מדינה מתוך 6 שהמועדון זכה להניף בכל הזמנים. הגביע הראשון, בו זכה המועדון ב-1962, חסר, וכל הניסיונות להביאו למוזיאון לא צלחו.
בין שאר הפריטים: 12 צלחות וגביעי אליפות, 4 גביעי טוטו ועוד מזכרות היסטוריות משתי העונות בהן העפילה הקבוצה לשלב הבתים בליגת האלופות, לרבות המדים מהניצחונות על מנצ'סטר יוניטד ב-2003 בקפריסין (0:3), ההפסד באולד טרפורד ועוד מוצגים נדירים.

הארכיון של מימל

הקבוצה יצאה בזמנו בקריאה לשחקני עבר להעביר לרשות המועדון פריטי לבוש בהם השתמשו, שהם בעלי ערך סנטימנטלי. בנוסף, הקבוצה רכשה בסכומים משמעותיים ארכיונים מהיסטוריונים. המהלך האחרון היה רכישת מאות אלפי תמונות סטילס מהמאגר העצום של הצלם האגדי מימל, שליווה את הקבוצה במשך למעלה משישה עשורים.
4 צפייה בגלריה
איתמר צ'יזיק
איתמר צ'יזיק
איתמר צ'יזיק
(צילום: ראובן כהן)
בשבועות האחרונים עוברים אנשי הדוברות על הצילומים ומשתאים נוכח התמונות שנאגרו בארכיון זה. "המטרה היתה קודם להנציח את זכרו של מימל, לשמור ולהוציא לפומבי בבוא העת את הארכיון העשיר עבור המועדון", אמר דובר מכבי חיפה, דודו בזק. הארכיון של מימל צפוי להיות אחד מעמודי התווך של המוזיאון שיוקם.
פינה מיוחדת במוזיאון תהיה לזכרו של השוער אבי רן, שנספה בתאונת שיט ימית בכנרת. מדי השוער, כולל הכפפות איתן שיחק במשחק הליגה האחרון, יוצגו במקום. לצד מיצגים והפרטים ההיסטוריים המוזיאון יהיה אינטראקטיבי וכל משחק בהיסטוריה יעודכן לצד כל מיני חפצים אותנטיים מהעבר.
פינה במוזיאון תהיה לזכרו של השוער אבי רן, שנספה בתאונת שיט ימית בכנרת, עם המדים של השוער, כולל הכפפות איתן שיחק במשחק הליגה האחרון
השבוע אמורים ראשי מכבי להיפגש עם ראשי עיריית חיפה כדי להגיע להבנות סופיות על דמי השכירות החודשיים. הכוונה היא להעניק לנשיא המועדון יעקב שחר את המתנה הזו לציון יום הולדתו ה-80. על פי מקורבים לשחר, זו תהיה מבחינתו הגשמת חלום.
4 צפייה בגלריה
יעקב שחר
יעקב שחר
יעקב שחר
(צילום: ראובן כהן)
"אין שמח ממני שהתהליך לבניית המוזיאון של מכבי מתחדש כרגע, ועבורי זו סגירת מעגל אחרי הרבה מאוד שנים", אמר השבוע צ'יזיק. "תרומתו של נשיא מכבי חיפה לכדורגל הישראלי בכלל ולעיר חיפה בפרט היא ענקית, והמוזיאון הזה יהיה קודם כל בזכותו ולכבודו של שחר. הוא העמיד את המועדון הירוק בסטנדרטים מהגבוהים באירופה והמוזיאון שיוקם יהיה באותם סטנדרטים ששחר העמיד במועדון. זה המקום לקרוא לקברניטי עיריית חיפה למצוא את הדרך להוקיר את פועלו של שחר לעיר ולרגל שנתו ה-80 זו תהיה הכרת התודה היפה ביותר לאיש".
המוזיאון אמור לשמש כאטרקציה המרכזית של האצטדיון בסמי עופר, בנוסף לחנות המזכרות. הכוונה היא כאמור להביא למקום אלפי מבקרים ישראלים ובעיקר תיירים מחו"ל, ולהפוך את המוזיאון הראשון מסוגו בארץ למרכז בילוי שיניב הכנסות לעיר.