משבר פינוי האסבסט בבית הספר ליאו באק מגיע לנקודה קריטית. אחרי שבשבוע שעבר נפגשה ראש העיר קליש עם הורי תלמידים בליאו באק ותושבים הסמוכים לבית הספר, במשרד להגנת הסביבה נערכים לתחילת העבודות בשבועות הקרובים ואולי כבר בשבוע הבא.
2 צפייה בגלריה
הורים בליאו באק מפגינים ליד בית הספר
הורים בליאו באק מפגינים ליד בית הספר
הורים בליאו באק מפגינים ליד בית הספר
(צילום: פרטי)
גורמים במשרד להגנת הסביבה מציינים כי אין בכוונת המשרד להמשיך ולאפשר לעירייה לעכב את ביצוע הפרויקט, ובסוף השבוע הקרוב יוציא המשרד לעירייה צו מינהלי בהתאם לחוק פינוי האסבסט. בעירייה יוכלו לנסות לפנות בית המשפט לביטול הצו, אך במשרד משוכנעים כי ננקטו כל הצעדים הנדרשים לביצוע הפרויקט. על פי חוק פינוי האסבסט, יש להסיר אסבסט ממבני ציבור עד תחילת חודש אוגוסט.
גורם במשרד להגנת הסביבה: "אם נתחיל את העבודות בשבוע הבא יש סיכוי שניתן יהיה לפתוח אותו ב-1 בספטמבר. כל עיכוב נוסף לא יאפשר זאת. אנחנו לא לחוצים בזמן אבל חוק האסבסט קובע כי יש להתחיל את העבודות כבר בשבוע בא. נבהיר כי לא נאפשר חזרת תלמידים לליאו באק לפני שהמקום יהיה נקי ובטוח ללימודים. לצערנו העירייה היא זו שעיכבה את העבודות במשך עשור והגענו לדקה ה-90. בשנה שעברה היה קבלן מבצע והעירייה עצרה את העבודות כי חשבה שמדובר בהליך מכרזי לא תקין. המשרד יצא מגדרו והקציב 5 מיליון שקלים לפרויקט בודד של פינוי אסבסט. הפרויקט בטוח ויחל בקרוב".
2 צפייה בגלריה
תיכון ליאו באק
תיכון ליאו באק
תיכון ליאו באק
(צילום: אלעד גרשגורן)
הורים בליאו באק אומרים השבוע כי למרות המפגש עם ראש העיר בשבוע שעבר, מבחינתם דבר לא השתנה וחוסר האונים נמשך. עינת מזרחי: "יצאנו מבולבלים אחרי המפגש בעירייה עם קליש. מצד אחד היא באה להקשיב והראתה נכונות לעזור, מצד שני היא גלגלה אחריות על ליאו באק ולא הזמינה אותם או את נציגי המשרד למפגש. במקום שכלל הגורמים ישבו יחד וימצאו פתרון, אנחנו צריכים להושיב אותם כמו ילדים כדי שיקבלו החלטות. קליש מינתה מפקח חדש לפרויקט אבל לא הוגשו תוכניות ולא בקשות להיתר. קליש אמרה שמבחינתה שהפרויקט יבוצע בחורף, אבל המשרד לא ייתן לה לדחות לחורף.
קראו גם >>>
"היא והעירייה היו צריכים לעשות את זה קודם, לא ברגע האחרון. היא הציעה לנו למנות פרויקטור מטעמנו, אבל גם אם נממן פרויקטור לא ברור אלו סמכויות יהיו לו. ככה שהעירייה רוצה לעזור אבל לא ממש מצליחה. ליאו באק לא מדברים איתנו. במשרד בטוחים בעצמם וזחוחים מאוד. ראינו מה קרה בפיילוט שטוענים שעבר בהצלחה. נכון להיום, לא נראה שנוכל להחזיר את הילדים ב-1 בספטמבר לליאו באק. רוצים לתזז 1,200 ילדים לכל מיני מבנים ברחבי העיר? לא ברור מה הולך לקרות".
בניסיון להפיג חששות בקרב הורים ותושבים, הוועדה המקצועית להסרת אסבסט במשרד להגנת הסביבה פרסמה דוח מסכם באשר לפרויקט הצפוי. בין היתר צויין בדוח כי בעקבות דרישות ההורים, יבוצעו 21 דגימות סביבתיות במהלך 45 ימי עבודה, ויבוצע פיקוח הדוק במהלך העבודות. בנוסף, צויין כי ניתן לבצע דגימות באזור בתי המגורים הסמוכים לבית ספר לצורך הרגעה ומידע שקוף, אף שלא מצפים במשרד כי יגיעו סיבי אסבסט לאזור זה. בוועדה הודו כי לא מוכר ניסיון בעולם של הסרת אסבסט ממלבני איטונג, אך המידע שנאסף במהלך הפיילוט שבוצע בבית הספר נותן מענה מספק לחששות.
ההורים ציינו כי הם שמחים שחלק מבקשותיהם התקבלו, אך שאלת עתיד הילדים נותרה ללא מענה.