חבורת צעירים אכפתיים הקימה בחיפה את קבוצת 'סבאל'ה' הנועדה לסייע בהבאת מזון מבושל לקשישים, ביניהם ניצולי שואה ועריריים. בקבוצה החיפאית 16 מתנדבות, ובהמשך מקווים כי יוקמו קבוצות נוספות בארץ. כל מתנדבת בתורה מבשלת, ומתנדבת אחרת מחלקת תוך שמירת כבודם של הנתרמים.
1 צפייה בגלריה
טרומר. מבשלת מהלב
טרומר. מבשלת מהלב
טרומר. מבשלת מהלב
(צילום: פרטי)
אלדד בנדטוביץ, ממקימי המיזם: "אנחנו לא עמותה, אלא קבוצה עממית שהחליטה להרים את הכפפה ולתת אוכל חם ויחס לאנשים שלא יכולים לעבוד או לבשל, וחיים מהקצת שהמדינה זורקת להם. אנשים שאין להם פתרון והם מופקרים. מי לא רואה אנשים שמחטטים בפחי זבל או קופאים מקור ואין להם מענה?! אנשים מבוגרים שהקימו לנו את המדינה ונתנו כל כך הרבה. רובם מתביישים לבקש אוכל או עזרה והמדינה משחקת בשעות שמאשר הביטוח הלאומי. התוצאה היא שאת פותחת את העיתון ורואה שנמצא אדם מבוגר כשהוא מת מקור ובדידות".
ענת טרומר, ממקימי המיזם: "ראיתי באפריל הודעה בפייסבוק בה חיפשו חברת קייטרינג שתספק אוכל לניצול שואה. קשה לי לראות דברים כאלה. מיד כתבתי שאני מוכנה לבשל לו ללא עלות, וכותבת הפוסט חיברה אותי עם אלדד שגר בדרום, אבל הגיעו אליו פניות של חיפאים שהוא רוצה לבשל להם. אספנו תרומות ושלחנו להם פיצות, ומשם קפצו עוד כמה נשים שאמרו שהן מוכנות לבשל ללא עלות. פתחנו קבוצת ווטסאפ וקראנו לה סבאל'ה, כי יש לנו רק גברים, נשים כנראה יותר יודעות לבשל".
בסבאל'ה מסרבים לאסוף כספים או מצרכים יבשים וטוענים כי אין בהם שימוש. בנטוביץ: "ארגז הנקנה לנזקק לא תמיד מספיק לו וגם לא כולם יכולים לבשל. את מגיעה לאדם שיש לו בבית 5 בקבוקי שמן מתרומה והוא לא יטגן. בכלל אני חושב שזו טעות לתת למשפחה כסף במזומן, ושמה שהמדינה עושה עם תשלומי ההעברה זו טעות".
טרומר מדגישה: "אנחנו לא משלמים כסף, לא סוגרים חשבונות חשמל, לא קונים סיגריות, אל תעבירו לי כסף. ההתנדבות אצלנו היא רק בבישול, הבאת אוכל מבושל או שינוע שלו. הבאתי למישהו קציצות, פתיתים, אורז ולחמניות. את יודעת איך הוא התרגש?".