התפוסה בבתי החולים ממשיכה להיות גבוהה. בבית החולים כרמל ירדה התפוסה במחלקות טיפול נמרץ רק לאחר שבתוך שלושה ימים נפטרו שישה חולים. מנהל מחלקות טיפול נמרץ בכרמל, ד"ר אריק עדן, קורא לציבור להמשיך ולשמור על הנחיות הקורונה ולא לחשוב כי התחסנות מונעת תחלואה.
1 צפייה בגלריה
לא רואים את הסוף. ד"ר עדן והצוות במחלקת טיפול נמרץ
לא רואים את הסוף. ד"ר עדן והצוות במחלקת טיפול נמרץ
לא רואים את הסוף. ד"ר עדן והצוות במחלקת טיפול נמרץ
(צילום: אלי דדון)
בבית החולים כרמל שתי מחלקות טיפול נמרץ ובהם מאושפזים 16 חולים המוגדרים קשה ומונשמים. שלושה מהחולים מחוברים למכונת אקמו המפעילה עבור החולים את הלב והריאות. בחינת גילאי החולים מגלה כי רק אחד מהחולים הוא מעל גיל 80, חולים נוספים מתחת לגיל 70, ומחצית מהחולים הם בני 40-50.
"לעיתים מציינים בחדשות כי החולים סובלים ממחלות רקע, אבל גם עודף משקל עשוי להיחשב מחלת רקע", אומר ד"ר עדן, "אנו רואים חולים צעירים, כאלו שהיו בריאים לפני שחלו בקורונה. חלק מהחולים נדבקו כי לא שמרו על אמצעי זהירות בסיסיים, כמו חבישת מסכה, לגבי אחרים אנחנו לא יודעים כיצד נדבקו. יש מי שלא התחסן מסיבות אידיאולוגיות או סתם לא התחסנו, אבל יש גם מי שהספיקו להתחסן בחיסון הראשון. הציבור חייב להבין שגם אחרי שהוא מתחסן יש לשמור כאילו לא התחסנו. אני, שהתחסנתי חיסון שני, לא יושב עם אף אחד חוץ מאשתי, בלי מסכה. אני שומר מרחק גם מהילדים שחוזרים מהצבא. המחלה הזו עדיין איתנו".
ד"ר עדן מתקשה להעריך באשר למגמת המגפה ומה צפוי בהמשך. "אנחנו לא רואים את הסוף. "מצד אחד יש חיסונים, ומצד שני נפטרו אצלנו שישה חולים בתוך מספר ימים. אנו רואים הרבה טרגדיות.
"מי שמפתח מחלה, לוקח לו זמן רב להתאושש אם הוא לא נפטר. ההתאוששות אורכת בממוצע כחצי שנה. מטיפול נמרץ החולים עוברים לשיקום ארוך, ועוברים חודשים עד שהם חוזרים הביתה".
מנהל מחלקות טיפול נמרץ מציין כי מעבר לקושי לחולים ולמשפחותיהם שאינם יכולים לפגוש אותם, יש קושי לצוותים הרפואיים. "העמוס על הצוותים עצום", אומר ד"ר עדן, "יש רופאים בטראומה. זו לא פוסט טראומה כי זה עוד לא נגמר. אני עבדתי בירושלים בתקופת הפיגועים. אז ידענו שהאירוע נגמר, פה אנו מתגלגלים ומספר החולים למרות הסגר רק בעלייה. תשתיות בתי החולים בסדר, אבל הצוותים שחוקים. אני מאמין שיהיו לא מעט אנשי מערכת הבריאות שיחפשו לעצמם עבודות "נורמליות" יותר בשנים הבאות".
באשר למה שצפוי בהמשך, אומר ד"ר עדן: "לצערי יהיו עוד מאות חולים שיחלו, וחלקם עלולים למות למרות ההתחסנות. אין לי מושג מה יקרה בהמשך, אבל אני חושש שיגיעו אלינו עוד חולים בעקבות הלוויות הענק שראינו בשבועיים האחרונים. חיפה במצב טוב יחסית לעומת הקטסטרופה בירושלים, אך נראה איך הדברים יתפתחו".