אתי כרייף, כבר מזהים אותך ברחוב?
"אני לא יוצאת (צוחקת). אני לא יכולה ולא מצליחה להרים את הראש ממבול התגובות המחבק והאוהד שזכיתי בו. כמובן שיש מחיר אישי, אבל אני שמחה להוציא את האמת לאור השמש המחטא".
6 צפייה בגלריה
אתי כרייף
אתי כרייף
אתי כרייף
(צילום: אילן בשור)
מה התגובה הכי מרגשת שקיבלת?
"התגובות מנשים. יש המון כאלה. אני גאה בכן".
והקולגות התקשרו?
"בוודאי, לרבות מעולם המשטרה, המשפט והפוליטיקה, ומאנשים פשוטים כמוני כמוך, שזה מחמם את הלב ממש. מרגשים אותי יותר מכולם, ובפער ניכר, ילדיי, הוריי, בן זוגי, משפחתי והמעגל החזק והתומך, שהיה שם בשבילי לאורך כל הדרך, מבלי לנטוש את הספינה שקצת טבעה".
6 צפייה בגלריה
כרייף עם בן זוגה, טל גולדמן
כרייף עם בן זוגה, טל גולדמן
כרייף עם בן זוגה, טל גולדמן
(צילום: מתוף הפייסבוק)
בן זוגך, טל גולדמן, עבר איתך את כל המשוכות. איך הוא הגיב לחשיפה?
"אני חושבת שההתעסקות בחיי הפרטיים הגיעה אל קיצה, וכל מי שעיניו בראשו צריך לחשוש מהדבר המשמעותי והעקרוני בסיפור הזה - כל אדם צריך לחשוש שאם מחק עסקה במזומן, מסרון, סטייה, תמונה וכיד הדמיון, הדבר עשוי להיות מחר בכותרות ולפתוח מהדודות, והפורץ יזכה לחסינות".
זה היה השבוע של השופטת בדימוס אתי כרייף. בביתה במושב צרופה, היא מתגוררת עם בן זוגה טל גולדמן ושני ילדיה, הטלפון שלה לא מפסיק לצלצל. החשיפה התקשורתית, שבה הציגה את הצד שלה בפרשה שזכתה לכותרת "מין תמורת מינוי", גררה תגובות רבות.
כרייף תיארה את מה שעבר עליה בשנתיים האחרונות, מרגע שבו זומנה למשרדי יאח"ה ועד הברירה שקיבלה מהפרקליטות - לפרוש מתפקיד שופטת תמורת סגירת התיק ואי העמדה לדין. ההופעה התקשורתית גררה תגובות אוהדות יותר ופחות וסערה גדולה ברשתות החברתיות.
6 צפייה בגלריה
אתי כרייף. "אני מעדיפה להיות עם חוש הומור, אחרת נשתגע"
אתי כרייף. "אני מעדיפה להיות עם חוש הומור, אחרת נשתגע"
אתי כרייף. "אני מעדיפה להיות עם חוש הומור, אחרת נשתגע"
(צילום: אילן בשור)
איזה תגובות את מקבלת?
"רוב התגובות מחממות את הלב ומאפשרות לי להמשיך ולהציף את האמת ביתר שאת, אם לא למעני שספינתי כבר טבעה, אז למען כל אזרח ואזרחית שיכול וייקלע לסיטואציה שנולדה בחטא עם פריצה לטלפון של אדם אחר, פירמוט מסרונים שנמחקו, הרמת טלפון לפרקליט המדינה ולקבל חסינות. אם הפרטיות שלכם חשובה לכם, עליכם להקים קול צעקה".
המסר ברור, אבל איך התגובות אחרי הראיונות?
"מרבית התגובות מעצימות, בפרט אלה של נשים חזקות שיודעות לא להתבייש בעצמן ובמעשיהן. להיות שלמות ולא מושלמות, וזו השליחות האמיתית שלי. ברור שמצער שיש גם תגובות מרירות וטהרניות, אך זה כנראה חלק מהעניין".
בדיעבד היית עושה דברים אחרת.
"אמרתי כבר, חוכמת הבדיעבד היא חוכמת הלא חכמים. אני מעדיפה לראות עצמי אישה חכמה ומעדיפה ליצור מהטעויות הזדמנות".
6 צפייה בגלריה
עו"ד אפי נוה
עו"ד אפי נוה
עו"ד אפי נוה
( צילום: שאול גולן)
את מבינה למה בכל זאת שקלו להגיש נגדך אישום בעבירה של השמדת ראיות?
"אני חושבת שצריך לשקול להגיש כתב אישום נגד מי שחשב שצריך להגיש נגדי אישום. עבירה היא עבירה היא עבירה. לא משנה באיזה חדר היא מבוצעת. אני מבינה שהמשטרה נעלבה שמחקתי מסרונים לנגד עיניהם ומול המצלמות. עדיין, כשאין יסוד נפשי או עובדתי לחשד, אסור היה להם אפילו לחשוד בי.
"מחקתי חמישה אנשי ציבור, השר כחלון היה רק אחד מהם, היינו בקשר חברי אחרי המינוי, כל המסרונים שנמחקו שוחזרו. לא עלה מהם דבר וחצי דבר שקשור במינוי או במערכת יחסים. כל המסרונים שנמחקו היו משנת 2018, שנתיים אחרי המינוי.
"יתרה מכך כל המסרונים עם כחלון משנת 2016 ובסמוך לא נמחקו על ידי וגם מהם לא עולה חשד לעבירה. היתה כאן הדלפה מגמתית לדעתי שהשחירה קשות את תדמיתי. זו טעות בשיקול דעת, ובטח לא עבירה פלילית. הרצון שלי לשמור על פרטיותם של אנשים עלה לי בקריירה שלי".
6 צפייה בגלריה
משה כחלון. "מחקתי חמישה אנשי ציבור, השר כחלון היה רק אחד מהם"
משה כחלון. "מחקתי חמישה אנשי ציבור, השר כחלון היה רק אחד מהם"
משה כחלון. "מחקתי חמישה אנשי ציבור, השר כחלון היה רק אחד מהם"
(צילום: יובל חן)
למה לך מגיעה הזדמנות לפרוש ללא פגע, ולאזרח פשוט לא?
"עם ישראל לא טיפש. וכי יעלה על הדעת שאם היו שם ראיות, היו מציעים לי הצעה כזאת? ודי לחכימא ברמיזא".
ובעניין פרשת פגסוס, איך את התנהלת בתור שופטת כשהתבקשת לאשר האזנות?
"בתור שופטת שלום לא היתה לי סמכות לאשר האזנות, אבל תמיד שמתי לנגד עיניי זכויות חשודים, נחקרים ונאשמים. גם אם זה בא לעיתים על חשבון מדיניות אחרת. יש כללים גם להאזנות סתר, גם למשטרה ולמדינה".
6 צפייה בגלריה
כרייף. "רוב התגובות מחממות את הלב ומאפשרות לי להמשיך ולהציף את האמת ביתר שאת"
כרייף. "רוב התגובות מחממות את הלב ומאפשרות לי להמשיך ולהציף את האמת ביתר שאת"
כרייף. "רוב התגובות מחממות את הלב ומאפשרות לי להמשיך ולהציף את האמת ביתר שאת"
(צילום: אילן בשור)
כרייף נולדה לפני 47 שנה במושב צרופה, דרומית לחיפה. סבא וסבתא יהודה וזוריה ז"ל ממקימי המושב. אביה נולד בארץ ואימה בהודו. חיפה היתה נוכחת מאוד לאורך חייה. בשנת 91' סיימה את לימודי התיכון בכפר גלים, שירתה בצבא כהנדסאית תעשייה וניהול, ואת התואר הראשון במשפטים סיימה בהצטיינות במכללה האקדמאית למשפטים בנתניה.
את ההתמחות שלה עשתה בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, ובשנת 2002 הוסמכה כעורכת דין. שנה אחת עבדה במשרד הביטחון, ואחר כך עברה למשטרה במגוון תפקידים - בתחנת חיפה חדרה, זבולון ועכו, כממונה בעיקר על תחום הנוער.
תפקידה האחרון היה סגנית ראש שלוחת תביעות בתחנת זבולון. בשנת 2008 סיימה תואר שני במשפטים באוניברסיטת בר אילן. קריירת השיפוט שלה היתה בבית משפט שלום בנתניה.
היא גרושה, אם לאוהד (בן) ואביב (בת), ונמצאת בזוגיות עם טל גולדמן, כלכלן חיפאי לשעבר. לאחרונה פתחה משרד עורכי דין עצמאי בבניין הבורסה ברמת גן, שיעסוק בעיקר בתחום הפלילי.
אבל הקריירה המשפטית היא רק צד אחד - כרייף מדברת גם על כניסה לפוליטיקה, בלי לפרט יותר מדי.
במקביל גיבשה בחודשים האחרונים פורמט להרצאה בשם "האמת מתחת לגלימה", שבה תספר את סיפורה בפרשה שהסעירה את המדינה. ההרצאות עדיין לא רצות, אבל ברושור מהודר כבר יש, עם פנייה לחברות ואירגונים וחוגי בית פרטיים. לדבריה, היא מתכוונת לכתוב גם ספר. אתי כריף תהיה אורחת בכנס הנשים של "ידיעות תקשורת" ותשוחח עם המנחה שרון כידון על נשים, משפט וקריירה.
במהלך השבוע האחרון הספיקה כרייף לקבל, לדבריה, המון הצעות להשתלב בפוליטיקה. תחילה הבהירה שאיננה פוסלת דבר, וביום חמישי כבר נפלה ההחלטה, והיא התפקדה לליכוד.
את מכוונת לארצי, או שיש סיכוי שתפתיעי ותרוצי בחיפה, למשל?
"זה עדיין לא על סדר היום שלי, אבל אני בהחלט לא פוסלת".
גם בחיפה?
"אמרתי שאני לא פוסלת כלום".
מכה בברזל בעודו חם?
"(צוחקת) אני מזכירה לך שאני עורכת דין בעלת משרד, עם ידע וניסיון של 20 שנה במשטרה כתובעת, בהמשך שופטת וגם כחשודה. זה לא משהו שניתן לוותר עליו. אם לא למעני, אז למען מי שאי פעם חלילה יזדקק לשירותיי".
ובנימה קצת שונה: קיבלת דמות ב'ארץ נהדרת'.
"הומור זו תכונה חשובה לא פחות מאנושיות ומהיכולת לקבל ביקורת".
גם כתבו שהביטוי "קשר חברי מיני" ייכנס עכשיו לפנתיאון. מה דעתך?
"יש לי תחושה שליצור סלוגנים זה חלק מהייעוד שנגזר עליי, זה מצחיק, אבל מה לעשות, אני מעדיפה להיות עם חוש הומור, אחרת נשתגע".
משפט סיכום לכל הסיטואציה?
"אני גאה להיות בצד הזה של המתרס".