דיון סוער במועצת העיר בעקבות דרישת 11 חברי אופוזיציה לדון בנושא מיגור הפשע הגואה בחיפה. "העיר סובלת מריבוי של אירועי פשע, ירי, עבריינות, ניסיונות חיסול ורצח", טענו יוזמי ההצעה לסדר היום. "התופעה מטרידה את הציבור החיפאי, שחווה אירועי אלימות ופשיעה בלתי פוסקים, יום אחרי יום, הכוללים ניסיונות חיסול לאור יום, אירועי ונדליזם כלפי עסקים וחנויות, זריקת רימונים ניסיונות חיסול ואפילו רצח". בתום הדיון אושרה תוכנית בעלת שמונה סעיפים למיגור האלימות, ברוב קולות חברי המועצה, כולל של ראש העיר וסגנה נחשון צוק, שלא דיברו בדיון.
3 צפייה בגלריה
ההגנה
ההגנה
ההגנה
(צילום: רמי שלוש)
בפתח הדיון סגן ניצב יוני שפירא, קצין חקירות ומודיעין בתחנת חיפה, הציג בפני חברי המועצה נתונים, ואישר בדבריו את תחושתם של תושבי העיר: 66 אחוז עלייה בעבירות ירי והצתות ברבעון הראשון של שנת 2021 לעומת השנה שעברה. לדבריו, חלה עלייה בעבירות האלימות מכל הסוגים: 173 אירועי פשיעה ברבעון הראשון של 2021, מהם 15 אירועי ירי והצתה. בדיון דיברו גם חברי קואליציה, בעוד ראש העיר בחרה שלא לדבר, ורק העירה הערות פה ושם.
יוזם הדיון, אביהו האן, אמר בישיבה: "העלינו שמונה הצעות החלטה כדי שנוכל לשנות את המצב. האלימות שצוברת תאוצה בעיר מדאיגה מאוד. זה כמו תופעת החזירים שיצאה משליטה. מדוע ראש העיר לא מגיעה לאף ישיבה של ועדת הביטחון? כנראה לא מעניין אותה. כשהמנהיגות מראה אפתיות ואדישות, ככה זה נראה בשטח".
3 צפייה בגלריה
המושבה הגרמנית
המושבה הגרמנית
המושבה הגרמנית
(צילום: דוברות המשטרה)
חבר המועצה אריה בליטנטל: "כתושב הדר, אני רואה את האלימות כל יום. אין שבת שלא פורצים לדירה של אחד השכנים. הם יודעים שגרים בסביבה חרדים, ושהם לא מתקשרים בשבת למשטרה, אז פורצים לדירות. לאחרונה אספנו כסף מהתושבים כדי להביא חברת ביטחון".
הילה לאופר: "ערכתי סיור בהדר, ראיתי בגן ציבורי איך נרקומן צורך סמים ליד גן שמשחקים בו ילדים. שריפה של רכבים זה עניין שבשגרה שם, נוסעים נגד כיוון התנועה, רכב חותך אותך, רייסים, מוסיקה רועשת זה ברמה היומיומית. חיפה הפכה לכר פורה להשתלטות של ארגוני פשיעה והביטחון האישי של התושבים נלקח מהם".

"להוסיף תאורה"

שהירה שלבי: "האלימות היא לא רק בהדר. יש אלימות במזרח העיר, בדרום העיר ובעיר התחתית. אני מציעה לערוך תוכנית רצינית נגד האלימות והפשיעה. אנחנו רואים נערים שמסתובבים עם ג'יפים שחורים וגלגלי מגנזיום, הם מגיעים אל העבריינים שקולטים אותם לעבודה".
אלי בן דיין: "הביטחון האישי ורמת הפשיעה בעיר בעלייה מתמדת כבר מזה שנתיים. נדמה שבעירייה והעומדים בראשה לא מתעניינים בנעשה ולא דורשים ממשטרת חיפה נוכחות מוגברת ברחובות העיר ואכיפה מוגברת במיוחד באזורי בילוי".
שרית גולן: "בשנתיים האחרונות אנחנו רואים התדרדרות גדולה, אפילו על הכרמל. למשל, אני לא נותנת לילדים שלי להתקרב לגן האם. בעבר היו סיורים בכרמל וזה הופסק. אחת הסיבות לעבריינות היא ההגירה לחיפה של עבריינים. יש המון עבירות רכוש".
נעמה לזימי: "צריך להוסיף תאורה במקומות חשוכים. זה אחד האלמנטים החשובים, גם מיפוי מיפגעים. רחוב מוזנח הוא מועד לפורענות".
3 צפייה בגלריה
עיר תחתית
עיר תחתית
עיר תחתית
(צילום: רמי שלוש)
מטעם העירייה דיבר מנהל התפעול, אוהד דורפמן: "עשינו מספר פעולות על מנת להעלות את רמת הביטחון האישי של התושבים. שידרגנו משמעותית את מערך המצלמות. יש לנו 250 ו-100 מצלמות תנועה. אנחנו מתכננים להתקין מצלמות בגנים הציבוריים ובמקומות המועדים לפורענות. הקמנו קו חירום, 5911*, למענה מהיר. אנחנו מעוניינים להגיע תוך 10 דקות לכל אירוע בעיר. יש לנו 130 פקחים כפופים למנהל אגף אכיפה אחד שמאפשרים יכולת פעולה 24/7. נוספו 6 ניידות חדשות ועוד כ־ 16 אופנועים וקטנועים שיוכלו לתת מענה כל הזמן וכל זה כדי להגביר תחושת ביטחון. הוספנו תאורה במתחם השוק, החלפנו פנסים והוספנו פנסים חדשים. עשינו פסי האטה במתחם השוק כדי למתן את מהירות הנסיעה. בתוך 5 שנים נגדיל את כמות המצלמות בעיר".

חליסה לא לבד

במשך שנים סבלו תושבי חליסה מאירועי ירי ואלימות רבים שנבעו מסכסוך בין משפחות פשע שמתגוררות בשכונה. על רקע זה הוקמה מנהלת משימתית במטרה למגר את הפשע בשכונה. תושבי חליסה, שמאסו במצב ערכו לאחרונה מספר הפגנות והשמיעו טענות קשות כלפי העירייה והמשטרה. "אין תחושת ביטחון, אנחנו כל הזמן חיים בפחד", זעקו התושבים מול מטה המשטרה. מאז לפי גורם משטרתי, חדרו אירגוני הפשע לשכונות אחרות. לפני שנה נערך דיון בנושא האלימות במועצה ביוזמת 12 חברים. בדיון השתתף אז מפקד משטרת חיפה, נצ"מ אמיר גולדשטיין. ראש העיר קליש אמרה אז: "לנושא הורדת הפשיעה יוקצה תקציב מכובד לשנת 2020. כל מה שיש בידי הרשות לעשות כדי לטפל בנושא זה ־ ייעשה. זה נושא חשוב וקריטי".
נצ"מ גולדשטיין אמר לתושבים שנכחו בישיבה כי הוא אינו יכול להתווכח עם תחושות, וציין כי הוא מתוסכל שכך הם מרגישים. בתוך כך הציע לערוך מפגשים משותפים לשוטרים ולתושבי הדר כדי לשמוע את הטענות ישירות מהתושבים, ולהחזיר את תחושת הביטחון לתושבים. אלא שחברי המועצה טוענים היום כי דבר לא נעשה מאז וכי תופעת האלימות התרחבה לשאר חלקי העיר.
רפי, תושב העיר: "יש לי עסק ברחוב החלוץ. המצב היום הוא שאנחנו לא בטוחים, לא פה ולא פה. בהדר יש אלימות ועכשיו גם על הכרמל. כשיורד הערב יש בהדר פחד מוות. אני רואה המון מקרי אלימות שבכלל לא מדווחים עליהם, כל יום יש משהו. מכות, ונדליזם, מסוממים, מרדפים, ירי".
"כבר לא מדובר בשכונה אחת או שתיים שהיו מוכרות כמועדות לפורענות", אומר גדי, תושב כרמליה, "הפשע זלג והתפשט לכל חיפה. ירי באמצע היום, לאן הגענו? מה אנחנו, המערב הפרוע? אני צריך לפחד ללכת ברחוב?".
בדיון אז דרש חבר המועצה האן להקים מחדש את סיירות הבטיחות העירוניות, לעבות משמעותית את כמות המצלמות החכמות ברחבי העיר ובמיוחד בהדר, להחזיר את השיטור המשולב, ולקדם תוכניות הסברה וחינוך בקרב האוכלוסיות בשכונות האדומות.

פריצות לבתים

לצד ארועי האלימות, התגברה תופעת הפריצות לבתים בשכונות יוקרה על ההר בהן דניה וכרמליה. "לא ייתכן שנחשוש ללכת ברחוב ואפילו לחזור הביתה", אמרה השבוע גליה, תושבת דניה.
בעקבות תופעת הפריצות החליטו התושבים לשכור את שירותיה של חברת אבטחה, ולפנות ליועץ מיוחד לענייני ביטחון אשר הכין עבורם תוכנית מיוחדת לשמירה על בתיהם. "אבד לנו הביטחון בתוך מבצרנו הפרטי", אמרה גליה. "אנחנו נואשים וגם פוחדים. משום מה בוטלו ניידות שיטור עירוני בחיפה. מדוע תושב צריך לחשוש לצאת מביתו? היכן ועדת הביטחון העירונית, והוועדה למיגור אלימות? מדובר בטרור יומיומי שמופעל על האוכלוסייה".
על פי דו"ח ביקורת של משרד הפנים, ועדת ביטחון, הוועדה למיגור אלימות, והוועדה למאבק בנגע הסמים לא התכנסו, למרות שהן אמורות להתכנס אחת לשלושה חודשים. הוועדה למיגור האלימות התכנסה פעמיים בשנה בלבד.
גורם משטרתי: "רוב בעלי העסקים שנסחטים מפחדים להגיש תלונה במשטרה וחווים מקרי אלימות קשים כמו שריפת בית עסק, השלכת רימונים, איומים ואפילו פגיעה פיזית"
"מדובר בפשיעה קלאסית", אומר גורם במשטרה. "סכסוכים בין כנופיות על רקע של אזורי שליטה בפרוטקשן וסמים. לפני שנה הוחלט להקים יחידה מיוחדת שחוקריה יעסקו רק בעבירות שקשורות לגביית דמי חסות. מדובר בתופעה קשה, מכיוון שרוב בעלי העסקים שנסחטים מפחדים להגיש תלונה במשטרה וחווים מקרי אלימות קשים כמו שריפת בית עסק, השלכת רימונים, איומים ואפילו פגיעה פיזית. ניראה שאירגוני פשע השתלטו על חיפה".
גורם משטרתי אחר מסביר: "חיפה עתירת עסקים גדולים, ומושכת אליה אוכלוסייה שונה מחוץ לעיר בהם עבריינים, בעיקר מהכפרים. העיר מושכת אליה גם מבלים רבים. כשהחיפאים נחשפים לזה הם מפסיקים להגיע לשם, כמו שקרה בשדרות בן גוריון במושבה הגרמנית, ברחוב מסדה, וכמו שקורה כעת בעיר התחתית".