קשה לראות בניין חדש שאוכלס במלואו לפני חצי שנה בשכונה מבוקשת כשהוא עומד נטוש לחלוטין, מוקף סרטי סימון ושוטרים, כאשר מאבטחים שומרים שאיש לא ייכנס לתוכו. "הוא יכול בעצם להתמוטט כל רגע", אומר אחד הפקחים שעומד לצד שאריות הקיר התומך, אשר קרס בצהרי שישי האחרון, בשטח הקטן שבין רחוב בורלא לרחוב זלמן שניאור 19-21 ברמות רמז.
3 צפייה בגלריה
הקיר שהתמוטט
הקיר שהתמוטט
הקיר שהתמוטט
(צילום: איחוד והצלה)
הבניין נבנה בפרויקט פינוי-בינוי של חברת שתית, וקיבל טופס אישור איכלוס לפני כחצי שנה. ב-8 הקומות מתגוררות 30 משפחות, ובדרך נס איש לא נפגע. כוחות כבאות והצלה שהגיעו למקום העריכו שקרקע שגלשה על מבנה המגורים גרמה לחלקו לקרוס. בינתיים, מטעמי בטיחות, פונו מדירותיהם עשרות הדיירים לבתי מלון בעיר.
ביום ראשון הגיעו מדי פעם דיירים לדירותיהם, מלווים במאבטח. הם הורשו להיות בהן זמן קצר כדי לאסוף את חפציהם, ויצאו כשידיהם עמוסות שקיות. זוג צעיר יוצא משם עם פנים נפולות, נבוכים לשתף אחרים במצבם. הם מספרים שבלילה הקרוב ישהו במלון גולדן קראון שבמושבה הגרמנית.
בלובי המלון יושבים כמה מהתושבים המפונים. רובם נראים טרוטי עיניים ואבודים. ידיהם אוחזות בשקיות גדולות. חדר האוכל סגור על פי כללי הקורונה. קשה לומר שיש כאן אווירת נופש או בילוי. "שמעתי בום, לא הבנתי מה קרה ואז הגיעו ואמרו לנו לעזוב. אני מהבוקר כועס, כל היום עצבני, זה כאילו שאנחנו חיים מהיום למחר, לא מתכננים שום דבר", אומר אולג וורונה. פקידת הקבלה הודיעה לאולג שהחתול המשפחתי לא יוכל לשהות איתם במלון.
3 צפייה בגלריה
אולג ואירנה. חיים מהיום למחר
אולג ואירנה. חיים מהיום למחר
אולג ואירנה. חיים מהיום למחר
(צילום: פרטי)
הוא, אשתו אירנה וילדיהם נראים נסערים במיוחד. את סוף השבוע העבירו במלון קדם. למחרת הועברו למלון הבוטיק הקטן בשדרות הציונות. "זה מלון של 8 משפחות, וכולן משתמשות במטבח אחד. אם הייתי סטודנט לא הייתה לי בעיה לחיות כך, אבל אני עם 4 ילדים, צריך לחכות בבוקר לתור שלי להכין חביתה", הוא אומר, "אפילו מיקרוגל אין שם".
אולג עובד כמהנדס בחברה למכשירים רפואיים קוסמטיים בקיסריה. מספר שהוא נמצא במינוס ימי חופש בגלל שנת הקורונה. אולג ומשפחתו הספיקו לגור בביתם רק חודש וחצי. בקושי הספיקו להעביר את חפציהם.

של מי הפאשלה?

הם גרו בקומה השנייה, ושהו בבית כשהקיר נפל. "מזל שהיינו בסלון ולא בחדרים שנמצאים בצד של קיר התמך. שמענו בום, חלקי קיר חדרו לדירה. הילדים פחדו קצת, הייתי בטוח שהתפוצץ גז או משהו כזה. אחר כך הסתבר לנו שבקיר הזה לא היה מוטות ברזל לקיר". "איך הפכנו פתאום להומלסים בגלל איזה פאשלה", תוהה דייר אחר. רוב הדיירים הועברו בסוף השבוע למלון קדם שבטירת כרמל המוגדר כמלון בוטיק וספא. "אחת האחראיות שם אמרה לי שהילדים שלי מרעישים ומפריעים לאורחי המלון, זו צורה לדבר? אנחנו גם אורחים", אומרת אירנה, "ארוחות בוקר וערב סיפקו לנו עד היום בבוקר, כי אמרו שאנחנו כבר עוזבים".
לדבריהם, בראשון בבוקר הגיעה אל המלון נציגה של חברת שתית, והפנתה אותם למלון וילה גן שבמושבה הגרמנית. לשם סירבו כאמור להתפנות, והגיעו לגולדן קראון.
3 צפייה בגלריה
ישראלה. "שמישהו יקח אחריות"
ישראלה. "שמישהו יקח אחריות"
ישראלה. "שמישהו יקח אחריות"
(צילום: פרטי)
"אתם יודעים כמה זמן תישארו כאן?", שואלת ישראלה, גם היא מ'פליטי' אירוע הקריסה. היא מתגוררת עם בתה ברחוב בורלא, בבניין הישן הסמוך לקיר שהתמוטט. "עד היום בצהריים לא ידעתי מה יהיה, התקשרו אלי עו"סים מהעירייה לשאול אם אני יכולה לישון אצל המשפחה שלי, אמרתי שזה לא מקובל עליי. אני עם ילדה. אחרי חצי שעה אמרו לי להגיע לכאן. אני לא יודעת כמה זמן אשאר פה, הלכתי לבניין לראות מה המצב שם, ראיתי מהנדסים והם אמרו לי שכרגע הם מחכים לאיזו מקדחה מיוחדת שתקדח כדי לבדוק האם היסודות של הבניין שבבורלא נפגעו. נאמר לי שהחזרה הביתה תיקח לפחות שבוע. העירייה צריכה לקחת אחריות, כי היא נתנה טופס 4 לבניין הזה".
מהנדס העיר, אריאל וטרמן, שערך מסיבת עיתונאים, אמר כי בעקבות המקרה בוחנים בעירייה אפשרות לבדיקת יציבותם של קירות נוספים ומתח ביקורת על חברת הבנייה: "קיר שנבנה לפי התקן לא אמור ליפול. אלוהים ישמור אם מישהו חשב לחסוך ברשת זיון עם נקזים סתומים ועם חומר מילוי... לא צריך להיות מהנדס מדופלם כדי לראות שיש שם קיר דק בלי זיון... קיבלנו אישור שההקמה בוצעה לפי הנחיותנו, אבל העין רואה אחרת".
אולג: "אם הייתי סטודנט לא הייתה לי בעיה לחיות כך, אבל אני עם 4 ילדים, צריך לחכות בבוקר לתור שלי להכין חביתה"
בכך רמז המהנדס לגבי איכות החומרים לכאורה בבניית הקיר. עם זאת ציין שהעירייה לא עוסקת בחיפוש אשמים. מהעירייה נמסר: "מדובר בקיר פרטי אשר נבנה על ידי יזם לאחר שהתקבלו כל האישורים הנדרשים לאכלוסו על ידי מהנדסי הבניין של היזם, כפי שנדרש על פי החוק. מצאנו שהקיר שהוצג בפנינו נבנה בפועל באופן אחר. אנו חוקרים את המקרה ומסייעים לתושבים".
מחברת שתית נמסר: "הקמנו ועדה חיצונית בלתי תלויה של מהנדסים ומומחים לבדוק מדוע הקיר קרס, ולכשיתקבלו מסקנות, הן יוצגו בשקיפות מלאה. במקביל, הוקם צוות חיצוני שהכין תוכנית עבודה לפינוי עודפי הקיר ולביצוע קיר חדש. החברה פועלת מהרגע הראשון למען הדיירים, ותדאג לסייע להם ככל שניתן".