בית הדין הארצי לעבודה קבע כי על משרד החינוך לשקול אפשרות להשיב לתפקידו מנהל שהושהה לאחר ששלח לכלל מורות בית הספר סרטון בו נראה איבר מינו.
1 צפייה בגלריה
הסרטון הגיע למורות ולתלמידים
הסרטון הגיע למורות ולתלמידים
הסרטון הגיע למורות ולתלמידים
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מפסק הדין שניתן בשבוע שעבר, עליו חתומים שלושה שופטי בית הדין ונציגי העובדים ומעסיקים, עולה כי בתחילת שנת 2016 שלח המנהל בטעות סרטון בו נראה איבר מינו במצב זקפה. המנהל טען כי רצה לשלוח את הסרטון לרופאו. הסרטון הגיע לעשרות המורות שבבית הספר, ובהמשך הגיע לרבים מתוך מאות תלמידי בית הספר. הפצת הסרטון הקשתה על המשך עבודתו של המנהל.
מספר ימים לאחר הפצת הסרטון ניסה המנהל לשוב וללמד, אך אז פרצה סערה בקרב המורות, והוא נאלץ לשוב לביתו, ובהמשך יצא לחופשה. במשרד החינוך נמסר למנהל כי אין מניעה חוקית לחזרתו, אך קיימת מניעה מוסרית ערכית לכך.
ניסיון נוסף לחזרה לבית הספר כשל חודשיים לאחר המקרה, כאשר מורות עזבו את כיתות הלימוד, וחלק מההורים אספו את ילדיהם. לאחר ניסיון נוסף הוצא המנהל לחל"ת. בשנת 2017 הודיע המנהל כי בכוונתו לשוב לתפקידו. במשרד החינוך הוצע לו תפקיד חלופי, ומשדחה את ההצעה, הוזמן לשימוע, בו נאמר לו כי חזרתו לניהול עלולה להוביל לקריסת בית הספר, עד לסגירתו.
בא כוחו של המנהל טען בפני משרד החינוך כי מדובר בדבר פעוט שניתן לעבור עליו לסדר היום. מנהל המחוז שב ודחה אפשרות לשובו של המנהל לתפקידו, ועל כך הוגש ערעור לבית הדין האזורי לעבודה. בית הדין קבע כי זכותו של המנהל לצלם עצמו במצבים אינטימיים, אך אין להתעלם כי הפצת הסרטון גרמה לטלטלה רבתי בבית הספר ולפגיעה בסמכותו של המנהל. למנהל ניתנו אפשרות לשוב לנהל ב-2016, ניסיונות שלא צלחו.
בית הדין קבע כי משרד החינוך רשאי לנייד את המנהל, וציין כי לא נפל פגם בקבלת ההחלטה. בעקבות כך הגיש המנהל ערעור לבית הדין הארצי. בית הדין הארצי קיבל באופן חלקי את הערעור, וקבע כי למרות שהסרטון נשלח בטעות ואין כל עניין פלילי, יש לאירוע תוצאות ופגיעה ברגשות המורות המועסקות על ידי המדינה.
סוף דבר, נדחתה טענת המנהל להבטחה שלטונית, נקבע כי לא נפל פגם בהחלטת מנהל המחוז לניוד המנהל לשנה אחת. "משמעות הדברים היא כי על משרד החינוך לשוב ולבחון כעת, בנפש חפצה ובלב פתוח ותוך שיתופו של המנהל, אם יוכל לשוב לתפקידו כמנהל בית הספר לקראת שנת הלימודים הקרובה, ובמידת הצורך גם בכל שנת לימודים שאחריה, ולחלופין לנסות לאתר לו תפקיד חלופי שווה ערך במידת האפשר".
קראו גם >>>
נציגו של המנהל, עו"ד זכי כמאל: "בית הדין הארצי קיבל את הערעור בחלקו, וכעת יוכל המנהל לחזור לבית הספר שניהל, או לבית ספר אחר או תפקיד ניהולי מקביל. כך בוטלו ההוצאות שנפסקו נגדו בבית הדין האזורי, ונשמרה זכותו להגיש תביעה בגין נזקיו הכספיים והאחרים".
ממשרד החינוך נמסר: "בית הדין הארצי אישר את פסיקת בית הדין האזורי, אשר קבע כי מרבית המורות הביעו חוסר מסוגלות להמשיך ולעבוד בכפיפות למנהל, וכי הדבר יגרום להן לעוגמת נפש, מבוכה וחרדה, וכי בנסיבות מיוחדות אלה היה מקום להפריד בין המנהל לבין המורות שנחשפו לסרטון באמצעות ניודו לתפקיד אחר, ולו לתקופת ביניים. בנסיבות אלה קבע בית הדין הארצי כי החלטת משרד החינוך התקבלה בסמכות, והינה סבירה בנסיבות העניין ואין להתערב בה. נוכח האירוע החריג, שהינו בעל השלכות על הנראות הציבורית בכלל ועל קהילת בית הספר בפרט, משרד החינוך ילמד את פסק הדין על מנת לבחון כיצד ניתן ליישמו".
עוד כתבות - חדשות חיפה