היום (31.5) מצוין היום הבינלאומי למניעת עישון. מנהלת יחידת מחלות ריאה בבית החולים בני ציון ד"ר אמיליה חרדאק מתמודדות עם נזקי העישון, ורואה את החולים שמגיעים מידי יום ליחידה.
2 צפייה בגלריה
סיגריות הורגות
סיגריות הורגות
סיגריות הורגות
(צילום: שאטרסטוק)
ד"ר חרדאק: "אנו מקבלים מידי יום בין 20 ל-30 חולי ריאה. מחלת הריאה COPD היא מחלת ריאות חסימתית שנובעות ב-90% מהמקרים מעישון. לצערי רבים מהחולים מגיעים רק אחרי שיש תסמינים ועבורם כבר לא ניתן למנוע את המחלה".
מה כן עושים עבור החולים?
"קודם כל אנו מסייעים להם להפסיק את מקור הפגיעה והנזק, דהיינו הפסקת העישון. אנו יכולים לסייע בעצירת התדרדרות המחלה, שיפור איכות החיים של החולה. אנו מעניקים הסברים ומפנים לשיקום ריאות, לעיתים נותנים חיסונים ומציעים פעילות גופנית מתאימה. לחלק מהחולים אנו מתאימים משאפים המכילים תרופות שונות. במקרים נדירים יש צורך בניתוחים כדוגמת השתלות ריאה".
מי מגיע אליכם?
"חולים שמופנים על ידי רופאי משפחה או רופאים במחלקות אחרות כמו אונקולוגית".
מה עושים כדי להימנע ממחלות ריאה?
"בראש ובראשונה פעילות גופנית, הימנעות מעישון וניהול אורח חיים בריא. מי שמתחת לגיל 60 וסובל מסיפטומים כמו שיעול, בעיות נשימה ועוד, פונה לרופא המשפחה, והוא יפנה לבדיקות לאיתור מחלת ריאה. מי שמעל גיל 60 יכול לבקש את הבדיקות לאיתור מחלת ריאות גם ללא סיפטומים".
2 צפייה בגלריה
ד"ר חרדאק
ד"ר חרדאק
ד"ר חרדאק
(צילום: בני ציון)
רק מעשנים מפתחים מחלות ריאה?
"90% מהחולים הם מעשנים. עישון גורם נזק. גם מגע ישיר עם חומרים רעילים ועשן יכולים לגרום למחלת ריאות. נזקי העישון רבים ומעלה סיכון לאירוע לבבי ומוחי, מעלה סיכון לגידולי פה ולוע, גידולים בשלפוחית ואיברים אחרים.
כל המעשנים נפגעים?
"כולם יפתחו נזק אבל ברמה שונה. יש פקטור של גנטיקה".
הפסקת העישון תפסיק את הנזק?
"גם אחרי הפסקת העישון נראה את הנזקים. אחרי הפסקת עישון של 6-7 שנים הגוף משתקם אך הוא לא חוזר להיות כמו אנשים שלא עישנו אף פעם. הנזק כבר נגרם".
מה עם תחליפים? סיגריות אלקטרוניות?
"אנו רואים בעיקר צעירים שעברו לאלקטרוניות. יש עבודות מחקר שמצביעות כי גם האלקטרוניות מגבירות את פיתוח מחלות הריאה. מאד לא ממליצה".
מה צריכים לדעת המעשנים?
"מחלות ריאה הוא הגורם השלישי לתמונה בעולם. העישון מקצר את החיים ופוגע באיכות החיים. העישון מסבך כל טיפול במחלה אחרת. וכל מי שאומר 'לי זה לא יקרה' בסוף מגיע אליי".
הקורונה לא השפיעה על הפסקת עישון?
"לצערי ראינו עליה קלה בעישון כנראה בגלל השהייה בבית, הסגר, הדיכאון. אני מקווה שנראה ירידה".
לסיכום?
"אל תתחילו עם סיגריות. בטח שלא ילדים בבתי ספר. מבוגרים צריכים לקחת אחריות לחייהם. הסיגריות יקצרו לכם את החיים".
פורסם לראשונה: 11:36, 31.05.22