לא רבים יודעים שהגיית שמו של מקצוע האחיות כבר אינה כבעבר. בכתיבה זה לא מורגש, אבל אם מעכשיו תשמעו את המילה אֲחָיוּת, תבינו על מה מדובר: "כמו שנגרות הוא המקצוע של הנגר, כך אֲחָיוּת הוא מקצוע שנותן חָיוּת שנותן חיים", הוסבר לנו.
בחרנו לפתוח את הכתבה על פעילותם של האחים והאחיות בכללית מחוז חיפה והגליל המערבי באנקדוטה הזו מהסיבה הפשוטה שהיא מבטאת את כולה: הם אלה שנותנים לנו את איכות החיים במערכת הבריאות בכל שלבי החיים.

4 צפייה בגלריה
חיסונים במלונות המפונים
חיסונים במלונות המפונים
חיסונים במלונות המפונים
(צילום: פרטי)

רינת בסל מנהלת אֲחָיוּת, בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי (59) עובדת מזה כשלוש שנים בתפקיד המאתגר "והמספק עד מאוד" וביחד עם מנהלות האזור, מנהלות המרכזים הרפואיים ורכזות התחום הובילה את המחוז למקום הראשון בכללית במדדי האיכות הרפואית והשרות עליהם היא אמונה.
במהלך הריאיון היא לא רצתה לדבר על עצמה, אלא על הפעילות הענפה והפנומנלית של כל צוותי האחים והאחיות שבמחוז, על עבודתם מסביב לשעון, מקצועיותם, איכותם ומסירות הנפש למטופלים שלהם הן בשגרה והן בעתות מלחמה בכל נקודת ישוב, גם המרוחק ביותר.

4 צפייה בגלריה
רינת בסל מנהל האחיות כללית מחוז חיפה וגליל מערבי
רינת בסל מנהל האחיות כללית מחוז חיפה וגליל מערבי
רינת בסל מנהל האחיות כללית מחוז חיפה וגליל מערבי
(צילום: פרטי)

יותר סמכויות
"תפקיד האחים והאחיות בשגרה כולל קשת רחבה ומגוונת של נושאים", מספרת רינת, "בראשם, אנחנו מקדמים תהליכי בריאות ומניעה על פי אסטרטגיה של הכללית שכוללות, בין היתר, שמירת בריאות האוכלוסייה, כולל הובלה של תהליכים למניעת סיבוכים ותחלואה בכל מעגלי החיים: מלידה ועד 120.
"כיום, המגמה הברוכה שצוברת תאוצה היא לאפשר טיפול בבית במסגרת הקהילה. את התהליך הזה האחים והאחיות מובילים במיומנות רבה בעזרת צוותים רב מקצועיים במטרה למנוע אשפוזים חוזרים ומיותרים ובכך לפנות מיטות אשפוז בבתי חולים לאלו שבאמת זקוקים להם.

4 צפייה בגלריה
ליווי הריון למטופלות מרכז הקליטה איבים
ליווי הריון למטופלות מרכז הקליטה איבים
ליווי הריון למטופלות מרכז הקליטה איבים
(צילום: פרטי)

"המחקרים מראים בבירור כי ההיענות של אדם המטופל בביתו, טובה לטיפול וההחלמה מהירה הרבה יותר, כמו כן, נמנעים זיהומים נרכשים בבתי החולים, ובעיקר שיתוף פעולה של המטפל העיקרי וכך אנחנו עוברים ליותר אשפוז בקהילה. אני גאה לומר שבמחוז חיפה והגליל המערבי, כמות האשפוזים הביתיים שווה לשלוש מחלקות פנימיות בבתי החולים בכל יום נתון. וכן, בנוסף, יש אפשרות לאדם הבוחר לסיים את חייו, בכבוד, ללא כאבים, בסביבה הטבעית שלו כשהוא מוקף באוהביו ומקבל שירות זה ע"י רופאים, עובדים סוציאליים ואחיות מומחים ברפואה וסיעוד בתחום הטיפול התומך".
מעבר לכך, רינת מקדישה זמן רב כדי לקדם את תפקיד האחים והאחיות במרפאות על מנת להעניק להם יותר סמכויות, ולאפשר להם להתמחות בצורה מיטבית גם בהתמחויות קליניות שונות, שיסייעו למטופלים במתן מענה רפואי נרחב וכולל יותר החל מטיפול בתחלואה כרונית שכוללות שינוי מינונים, חידוש טיפול תרופתי, הפניה ליעוץ מומחים ועוד.

4 צפייה בגלריה
 האחות חופית לוי ממרפאת כללית בקיבוץ מצובה שפונה מעניקה שרות מרחוק למטופלים
 האחות חופית לוי ממרפאת כללית בקיבוץ מצובה שפונה מעניקה שרות מרחוק למטופלים
האחות חופית לוי ממרפאת כללית בקיבוץ מצובה שפונה מעניקה שרות מרחוק למטופלים
(צילום: פרטי)

"האחיות ממשיכות לתת שרות גם תחת אש"
כאמור, מחוז חיפה והגליל המערבי של כללית סיים את שנת 2023 במקום ראשון באיכות רפואית והם גם מובילים ברמת השירות את כל המחוזות בכללית. שנה זו שהסתיימה עם פרוץ מלחמת אוקטובר הביאה איתה גם היערכות ואתגרים חדשים שהמלחמה הציבה. המחוז כולל בתוכו את יישובי קו העימות מראש הנקרה ועד נהריה. במקומות אלה נמצאות מרפאות צמודות גבול על קו העימות. הכללית היא היחידה שהמשיכה וממשיכה לתת מענה גם בישובים אלו בהם נמצאת אוכלוסייה שלא הייתה מעוניינת להתפנות או של מילואימניקים וחיילים: "האחים והאחיות חירפו את נפשם בישובים האלו" אומרת רינת, "היו אחים ואחיות שהגיעו עם שכפ"צים למרפאות כדי להמשיך ולהעניק את השירות והטיפול".
גם במרפאות שהצבא חייב לפנותן, המשיכו האחים והאחיות לתת טיפול מרחוק, להיות שם עבור המטופלים בכל מה שהם צריכים, כולל תמיכה נפשית, יום יום 24/7.
"בנוסף", אומרת רינת, "הגיעו לערים במחוז שלנו כעשרת אלפים מפונים, עבורם הקמנו מרפאות חדשות, גם בתוך בתי המלון, עם רופא, אחות וצוותים תומכים. היו מקומות שזיהינו בהם צרכים מיוחדים, למשל: למפונים מקיבוץ עם אוכלוסייה קשישה רבה, הצמדנו רופא גריאטר, אחות מומחית קלינית בגריאטריה ועובדת סוציאלית.
"למושב ניר עציון, הגיעו 480 עולים מאתיופיה שהגיעו ארצה ופונו ממרכז הקליטה, הם לא דוברי עברית והיו אבודים לגמרי. עבורם הקמנו מרפאה עם כל השירותים הנלווים, כולל אחות לליווי הריון, רופאי עור, רופאי נשים ולידה בסיכון".
מקרה נוסף בו הצליחו אחיות המחוז לטפל ברגישות בצורה מיטבית היה עם שתי שבות משבי החמאס שקיבלו טיפול אישי לאחר שעברו הדרכה מקצועית מוקדמת להם ולסביבתם: "הנגשנו עבורם ועבור משפחתם את כל השירותים 24/7 בליווי צמוד של רופאה ואחות. אני מאוד מקווה ומתפללת שנראה את כל השבויים שוב בבית ונשמח ללוות אותם כפי שעשינו עד כה".
רונן נודלמן מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית מוסיף: "מקצוע האֲחָיוּת הוא מקצוע מורכב ורב-אתגרי, הדורש ידע מקצועי נרחב, מיומנות רבה וסבלנות אין קץ.
אני גאה במיוחד באחים ובאחיות של כללית במחוז חיפה והגליל המערבי, המשפיעים באופן משמעותי על בריאותם ואיכות חייהם של המטופלים ומבצעים את עבודתם בשיתוף פעולה הדוק עם יתר אנשי הצוות בשגרה ובחרום.
בהזדמנות זו חשוב לי להודות להם מקרב לב על עבודתם החשובה ועל תרומתם המשמעותית לבריאותם ולרווחתם של מטופלי המחוז, הם גיבורים אמיתיים, וכל אחד ואחת מהם ראוי להערכה רבה".
רוב נשי מוחץ
כמה אחים ואחיות יש במחוז? מה הוא גילה של האחות המבוגרת ביותר? כללית מחוז חיפה והגליל המערבי במספרים
מחוז חיפה וגליל מערבי הוא המחוז הגדול ביותר של כללית .
במחוז יש 737 אחיות (30 אחיות טיפת חלב ו-61 אחיות כפר)
24 הוא גילה של האחות הצעירה ביותר
גיל האחות המבוגרת ביותר הוא 71
49.3 שנים הוא הותק הכי גבוה
במחוז יש 671 אחיות ו- 66 אחים.


מוגש מטעם כללית מחוז חיפה וגליל מערבי