לא פעם אנחנו מתבשרים על תזונה חדשה, דיאטה פורצת דרך או טרנד קולינרי סוחף - שיכולים לסייע לנו לבריאות טובה.
2 צפייה בגלריה
מזונות על
מזונות על
מזונות על
(צילום: shutterstock)
האמת היא שאין סוג מזון או קבוצת מזונות אחת שיכולה לספק את כל המרכיבים החיוניים לבריאותנו. למרות יכולות הגוף לפרק, לאגור ולבנות מחדש חומרים חדשים בהתאם לצרכיו המטבוליים, רק תזונה המציעה איזון קלורי שמקורו בקבוצות המזון המגוונות היא זו שמבטיחה תזונה מאוזנת.
יוצאות מן הכלל הן התזונות הטיפוליות, כמו דיאטה להפחתת לחץ דם או לטיפול בסוכרת, או תזונה ים תיכונית (שדומה מאוד לתזונה הנטורופתית) המומלצת למניעת מחלות כרוניות.
קראו גם:
כולנו מכירים את חשיבות שילובם של כוכבי קבוצות המזון (דגנים, קטניות, אגוזים, ירקות ופירות).
בנוסף להם, יש קבוצת מזונות מכובדת וחשובה הנקראת מזונות על, או בשמה האחר: סופר פוד.
את הסופר פוד ניתן למצוא היום בכל סופרמרקט. את שיוכו לקבוצת היוקרה הוא קיבל הודות לריכוז גבוה של מרכיבים חיוניים. למשל, כמות גבוהה של נוגדי חמצון בעגבניה, פוליפנולים ברימון וכלורופיל וסידן וויטמינים בירקות העליים.
בנוסף לאלו, יש מזונות על שרובנו לא מכירים. היכרות עימם חיונית דווקא בימים אלו, של מתחים וסטרס מתמשך, כאשר זן האומיקרון (ואולי נוספים שיבואו אחריו) משבש את שלוות חיינו.
אין היום גוף מדעי או קולינרי המוסמך לקבוע מי מבין המזונות שאנו צורכים נחשב כמזון על. אך יש מזונות עם יכולות ריפוי שתועדו בתרבויות שונות ושומרים עד היום את הגדרתם ככאלה הודות להמשך הוכחות הריפוי שלהם בשילוב תזונה או כחלק מטיפול בצמחי המרפא.
ביניהם ניתן למנות: מזון מלכות, פרופוליס, אסאי, ארוניה, פטריות (שיטאקה, מיטאקי, ריישי, קרודיספס), אגוז המאקה ועוד.
המזונות הללו מעלים את רמות האנרגיה בגוף, מחזקים את מערכת החיסון, מסייעים בשמירת משקל גוף תקין, עוזרים להפחית רמות סוכר ושומנים בדם וכן מסייעים בניקוי הגוף מרעלים.
כדאי להכיר: מזונות העל שגדלים בבריכות מים או באגמים.
שתי אצות על: הספירולינה (קיימים כיום כ-35 זנים) וחברתה הכלורלה. שתיהן בגודל מיקרוסקופי אך עוצמתיות בתרומתן לבריאות.
שתי האצות הן שילוב בין מזון לצמחי מרפא ומעניקות את הטוב משני העולמות. האצות מכילות פי עשרות ולפעמים פי מאות אחוזים יותר ערכים תזונתיים מכל מזון בריא אחר.
אז למה חשוב מאוד לשלב אחת מהן בתפריט?
הן מקור מצוין לחומצות אמינו (אבני הבניין של החלבונים), מקור לחומצות שומן חיוניות (אומגה 3, אומגה 6), לאנזימים (האחראים להוצאת מגוון תהליכים ביולוגיים בגוף) ועשירות בפיטוכימיקלים (חומרים השומרים על בריאות התאים). הן המקור העשיר ביותר בטבע לכלורופיל, שתורם לשיפור הספיגה של מינרלים מהמזון, מסייע בתהליכי ניקוי רעלים מהגוף ומספק אנרגיה לגוף.
2 צפייה בגלריה
ספירולינה. ניתן לצרוך אותה בתצורות שונות – בכמוסות, באבקה, בשייק, בסלטים ועוד
ספירולינה. ניתן לצרוך אותה בתצורות שונות – בכמוסות, באבקה, בשייק, בסלטים ועוד
ספירולינה. ניתן לצרוך אותה בתצורות שונות – בכמוסות, באבקה, בשייק, בסלטים ועוד
(צילום: shutterstock)
את שתי האצות ניתן לצרוך בתצורות שונות – בכמוסות, באבקה, בשייק, בסלטים ועוד.
הספירולינה היא מזון בעל הצפיפות התזונתית הגבוהה ביותר בטבע. ביחידת משקל קטנה של 100 גרם נוכל לקבל 290 מ"ג אומגה 3, החיונית למניעת מחלות דם, לקשב ולריכוז ; 375 מ"ג כלורופיל ; 137 מ"ג חלבון בספיגה גבוהה, שחשוב לגיל השלישי ולספורטאים.
הספירולינה מכילה את אחד מנוגדי החמצון העוצמתיים ביותר בשם פיקוציאנין – פיגמנט כחול המעודד את יצור תאי הגזע במח העצם, מאיץ יצור של כדוריות דם אדומות ולבנות ומונע התפתחות של תאים סרטניים.
הספירולינה מסייעת במצבי אנמיה, מחזקת את מערכת החיסון, מצמצמת כמיהה למתוק, מפחיתה רמות שומנים בדם ומשפרת את מצב העור, השיער וציפורניים. האצה מתאימה לכולם, לרבות נשים בהריון, ומצוינת לצמחונים וטבעונים, כי היא מספקת חלבון מלא .
לכולרלה ולספירולינה פרופיל תזונתי דומה, שתיהן מציעות טווח רחב של תועלות בריאותיות לרבות חיזוק מערכת החיסון.
אז מה ההבדל ביניהן?
הכלורלה מטיבה טוב יותר לנקות רעלים בשל הריכוז הגבוה יותר של כלורופיל, לכן תהיה טובה לסובלים מבעיות כבד (כבד שומני), מעשנים כבדים ואוהבי האלכוהול. היא מכילהB12 פעיל, בניגוד לספירולינה שאינו פעיל. היא מכילה סיבים תזונתיים המסייעים לתפקוד תקין של מערכת העיכול, בשונה מהספירולינה, שבה כמעט ואין סיבים.
והכייף הגדול: ניתן להכין מטעמים מהאצות. למשל:

כדורי שוקולד

מה צריך?
½ כוס אבקת קקאו
2 כפות אבקת ספירולינה
3 כפות דבש אורגני או 3 כפות תמרים טחונים
2 כפות שמן קוקוס ( כבישה קרה)
קורט מלח הימליה
1 כפית תמצית וניל
ההכנה:
מערבבים הכל יחד, יוצרים כדורים קטנים ומקפיאים למשך שעה.
אפשר לגלגל בקוקוס או באבקת קקאו משובח.
מומלץ לשלב אבקת ספירולינה או כלורלה בשייק של הערב או של הבוקר יחד עם פירות על נוספים כמו אוכמניות קפואות או בננה, בשילוב עלי חסה, רוקט, או קייל, וכך להפוך את השייק למזון על של אלופים.
אתי לוין, נטורופתית N.D, הרבליסטית קלינית Cl.H,
Levinetty.nature@gmail.com 052-6086016