כאשר אתם חווים תסמינים קלים יחסית של חוסר בוויטמינים ו/או מינרלים, אתם עלולים לסבול מכאבי ראש, סחרחורות, עייפות, חולשה כללית, שרירים תפוסים, בחילות, תחושת נימול, בעיות שונות בעור, בעיות עיניים ועוד. אלו סימנים העשויים להעיד על חוסר בוויטמינים ואין להתעלם מהם. אם אתם חווים את התסמינים השונים כדאי לבצע בדיקת דם בקופת חולים כדי לגלות אלו חוסרים קיימים בתזונה, ובאמצעות שיפור התפריט והתזונה, ובעזרת תוספי מזון המכילים ויטמינים ומינרלים, ניתן להתגבר על הבעיה וליהנות מתזונה מאוזנת ובריאה ומאיכות חיים גבוהה יותר.

1 צפייה בגלריה
ויטמינים
ויטמינים
ויטמינים
(צילום: FREEPIK)

מה גורם למחסור בוויטמינים?
באופן כללי, הגוף שלכם אמור לקבל את כל הוויטמינים והמינרלים הנחוצים לו באמצעות המזון והתזונה היומיומית, אך במזון המעובד הוויטמינים נהרסים לכן הם אינם זמינים לגוף. כמו כן, הוויטמינים נהרסים בחימום מזון, הקפאה, בישול ואפייה, וידוע כי ויטמינים נהרסים בקלות כאשר גורסים, טוחנים ומקצצים פירות וירקות מסוגים שונים.
כדי לספק לגוף את הוויטמינים כדאי לאכול מזון גולמי ולהימנע ככל האפשר ממזון מעובד. ראוי לציין כי גם אם אתם צורכים הרבה ירקות ופירות טריים ואתם מקפידים על תזונה נכונה ובריאה, עדיין הנכם חשופים לחוסר בוויטמינים, ואחת הסיבות לכך היא מאכלים שמפריעים לספיגת הוויטמינים והמינרלים בגוף, למשל קפה ומוצרים המכילים קפאין, מוצרי חלב ועוד.
סימנים העשויים להעיד על חוסר בוויטמינים
1. כאבי ראש וסחרחורות – אחד מהתסמינים המוכרים לחוסר בוויטמינים הוא כאבי ראש וסחרחורות. כדאי לדעת כי סחרחורות יכולות להעיד על חוסר בברזל והתפתחות אנמיה, לכן מומלץ לעבור בדיקת דם למדידת מאגרי הברזל, ובהתאם לצורך יש לקחת תוסף תזונה וחשוב גם לשפר את התזונה היומית ולהגדיל את צריכת ויטמין C המסייע לספיגת הברזל.
2. התכווצות שרירים ותופעת רגליים קופצות – כאשר אתם סובלים משרירים מכווצים ללא התראה מקדימה ככל הנראה שהתזונה שלכם לוקה בחסר ואתם זקוקים לתוספת של מגנזיום. במקרה של תסמונת רגליים חסרות מנוחה הגורמת בין היתר להפרעת שינה, כנראה שחסר לכם ויטמינים ומומלץ להשלים את התזונה עם מולטי ויטמין ומגנזיום.
3. עייפות ותשישות – חוסר בוויטמינים בא לידי ביטוי בתופעות כמו עייפות מוגברת ותשישות ללא סיבה נראית לעין. העייפות יכולה להעיד על מחסור בוויטמין 12B, וחשוב להשלים את התזונה כדי להתגבר על הבעיה.
4. בחילות בשעות היום – אם אתם סובלים מבחילות קשות במהלך שעות היום ככל הנראה שחסר לכם ויטמינים מקבוצת B, במיוחד ויטמין 6B, וכדאי לקחת גם תוסף תזונה של אבץ.
5. נשירת שיער – התסמין של נשירת שיער מצביע בדרך כלל על חוסרים רבים בתזונה, בעיקר אבץ וברזל, אך בדרך כלל נשירת השיער מתרחשת גם בעקבות חוסר בסוגים שונים ויטמינים.
הצגנו בפניכם חמישה סימנים אפשריים העשויים להעיד על חוסר בוויטמינים ומינרלים. כדי לגלות האם קיים חוסר בוויטמינים יש לעבור בדיקת דם מקיפה, וכך תוכלו לדעת אילו ויטמינים או מינרלים חסרים בגופכם ולהשלים את התזונה עם תוספים ושיפור התפריט היומי. חשוב לציין כי יש אנשים הזקוקים לכמות גבוהה יותר של ויטמינים ומינרלים, לדוגמה ספורטאים, נשים בהיריון, נשים מניקות, מבוגרים (בני גיל הזהב), חולים, אנשים שעובדים פיזית ועוד.
המידע באדיבות הרבלייף – תזונה מאוזנת ואורח חיים בריא

מוגש מטעם הרבלייף