בחיי השגרה העמוסים שלנו, תאונות דרכים הן אחת מהתופעות המסוכנות והשכיחות בארץ ובעולם. לפי נתונים בינלאומיים, מיליוני אנשים נפגעים בתאונות דרכים בכל שנה, ואלפי אנשים מקפחים את חייהם כתוצאה מהן. למרות המאמצים הרבים של ממשלות העולם והגופים השונים להפחתת תאונות הדרכים, הם לא תמיד מצליחים למנוע אותן. הסיבות לתאונות דרכים עשויות להיות מגוונות, כגון תנאי דרך לא טובים, כשלים במערכות הרכב, שימוש בטלפון הנייד, רגע של חוסר ריכוז ועוד.
חקירה פלילית של תאונות דרכים
ברוב המקרים, תאונות דרכים גוררות אחריהן חקירה והעמדה לדין פליליים של הגורם החשוד בהתנהגותו הרשלנית שהביאה לגרימת התאונה.
חשוב להבין, תאונת דרכים עלולה להביא לחקירה והעמדה לדין פלילי בין אם התאונה קלה ובין אם חמורה. אף שמדובר בהליכים פליליים, מרבית המעורבים בתאונות הדרכים הם אזרחים נורמטיביים שומרי חוק שחשודים בהפרתם של כללי הנהיגה. במקרים קשים, ההעמדה לדין עשויה להגיעה בשל אשמה על עבירות חמורות כמו המתה בקלות דעת ואפילו רצח.
הרשעה פלילית לאחר העמדה לדין גוררת סנקציות כבדות, כגון פסילת רישיון הנהיגה, עונשים כספיים ואף עונשי מאסר בפועל במקרים חמורים.
החשיבות בקבלת ייעוץ משפטי לאחר תאונת דרכים
השפעתה המטלטלת של תאונת הדרכים עלולה לגרום למסירת גרסה מבולבלת, הכוללת סתירות עובדתיות ואף לעתים, בחוסר תשומת לב, הודאה או הסכמה עם האשמות החוקר ללא הבנתן.
ייעוץ משפטי לאחר תאונת דרכים בטרם חקירה משטרתית הוא דבר חשוב מאין כמותו, במיוחד כשמדובר באזרח שומר חוק שנקלע לראשונה לחקירה משטרתית.
ייעוץ משפטי נכון, מאפשר לנחקר להתכונן כהלכה להצגת גרסה סדורה, קוהרנטית ועניינית בפני בוחני התנועה וחוקרי משטרת ישראל.

2 צפייה בגלריה
עו"ד סופי גרניט
עו"ד סופי גרניט
עו"ד סופי גרניט
((צילום: אינגה אבשלומוב שילן))

להלן מספר כללים חשובים שכדאי לכם להכיר כדי לשמור על זכויותיכם לאחר תאונת דרכים:
1. עיצרו את רכבכם במקום בטוח והגישו עזרה.
חשוב לוודא האם ישנם נפגעים בתאונה ובמידת הצורך יש להתקשר לגופי ההצלה הרלוונטיים.
2. קחו פרטים ממעורבים בתאונה ומעדים
ישנה חשיבות רבה לאסוף את הפרטים של כלל המעורבים באירוע ועדי הראייה. אם מצבכם הרפואי מאפשר זאת, מהרו לקחת פרטים ממעורבים בתאונה וצלמו את זירת התאונה.
3. שמרו על קור רוח.
תאונת דרכים היא אירוע דרמטי, חריג ועוצמתי. נסו לשמור על קור רוח וזכרו שכל הנאמר בשיחת חולין כחלק מאירוע התאונה עלול להיות מוסרט ומוקלט ולשמש כראייה כנגדכם.
4. הימנעו מחקירה ראשונית בזירת התאונה.
במרבית המקרים, בוחן תנועה מגיע לזירת התאונה ומבצע פעולות חקירה במקום. זכרו, כי כל פעולה שהבוחן מבקש מכם לבצע היא פעולת חקירה שעלולה לשמש ראיה לחובתכם. אם התבקשתם לבצע פעולות חקירה בשטח זכותכם להתייעץ עם עורך דין.
5. הימנעו מחקירה במצב נפשי או גופני ירוד.
מומלץ שלא להגיע לחקירה אם מצבכם הרפואי או הנפשי ירוד. מצב נפשי או גופני ירוד עלול להשפיע על שיקול דעתכם בהליך החקירה לרעה.
6. זהו את החשדות המיוחסים לכם.
הקשיבו היטב לתוכן האזהרה, חשוב להבין אילו עבירות מייחסים לכם ובמה חושדים שמתבטאת רשלנותכם. זכרו שאתם רשאים להתייעץ שוב עם עורך הדין בתחילת החקירה לאחר ששמעתם את החשדות המיוחסים לכם.
7. הימנעו ממסירת מידע שגוי.
תאונת דרכים מתרחשת באלפית השנייה, לכן שחזור האירוע במדויק איננו דבר פשוט. במידה ואינכם בטוחים בעובדות המקרה, נסו להימנע ממסירת מידע שגוי או לא מדויק.
8. שיתוף פעולה בחקירה.
זוהי זכותכם המלאה לשמור על שתיקה בחקירה ולא להשיב לשאלות החוקר, אך זכרו כי שתיקה מחזקת את הראיות שיש בידי המשטרה כנגד מי שאינו משתף פעולה. שימו לב, אם בחרתם לשתף פעולה, חשוב להקשיב היטב לשאלות, כדי שתוכלו להשיב עליהן באופן שקול ונכון.
9. שימו לב לתחבולות ולשיטות חקירה.
בוחני התנועה הם חוקרים לכל דבר, הם עשויים להפעיל עליכם תחבולות חקירתיות בהתאם לשיטות המקובלות במשטרה, לכן נסו להימנע משיחות מסדרון עם הבוחנים וזכרו כי הבוחן התנועה אינו "חבר" שלכם. אל תמהרו להודות, ובקשו שיציגו לכם את הראיות עליהם מבוססות ההאשמות.
10. קראו את תמלול החקירה בטרם חתימתכם.
בסיום מתן עדותכם, על החוקר להקריא לכם את תמלול החקירה. ביקשו לקרוא היטב את תמלול החקירה כדי לוודא שהנאמר אכן נכתב במדויק בטרם חתימתכם עליו. זכותכם לבקש לתקן דברים שלא מדויקים או לא נכונים בתמלול החקירה.

2 צפייה בגלריה
עו"ד סופי גרניט
עו"ד סופי גרניט
עו"ד סופי גרניט
((צילום: אינגה אבשלומוב שילן))

במהלך שנות עבודתי כפרקליטה בכירה, כראש תחום תעבורה בפרקליטות וכיום כסנגורית, נוכחתי לדעת לא אחת כמה ייעוץ נכון לפני חקירת תאונת דרכים מהווה גורם משמעותי שיכול להביא להכרעת גורל התיק כולו.
זכרו, חקירת תאונת דרכים מהווה הליך פלילי לכל דבר ועניין. קבלת יעוץ משפטי בטרם חקירת התאונה היא זכות יסוד שנועדה להבטיח לכם הליך הוגן ומשפט צדק!

ליצירת קשר -עורכת דין סופי גרניט
נייד- 0506217879
פקס – 073-3916595
דוא”ל: office@granitlaw.co.il
סמטת המרוניטים 2 חיפה – 3309195


באדיבות חגית יצחק בעלת מאצ'פוינט תקשורת שיווקית