ספרי לי על עצמך
נעים מאוד! שמי הלל שטרית במקור, תחת השם הזה הוצאתי את הספר "מעבר חיי". מאז התחתנתי ב"ה- בקיץ האחרון, וכעת אני הלל בן מובחר כהנא. בת 21 וגרה בחיפה, בשכונת נווה שאנן. אני לומדת משפטים באוניברסיטת חיפה.
2 צפייה בגלריה
הלל שטרית, מחברת הספר "מעבר חיי".
הלל שטרית, מחברת הספר "מעבר חיי".
הלל שטרית, מחברת הספר "מעבר חיי".
(צילום: הלל שטרית)
איך כתיבה נכנסה לחייך?
הכתיבה כנראה הייתה שם מהרגע בו למדתי אותה. תמיד נהניתי לכתוב ועשיתי זאת בכל הזדמנות. בבית הספר היסודי בו למדתי היה שיעור שנקרא 'סופרים צעירים'. לא מזמן אימי חשפה בפניי את המחברת שלי מכיתה ג', שמסתבר ששמרה אצלה במשך כל השנים, משום שראתה את הפוטנציאל הטמון בכתיבה שלי, כבר אז. כשהייתי בכתה ה' התקיימה תחרות כתבים צעירים בעיתון "אותיות" שהיה תחת הוצאת מקור ראשון ונבחרתי להיות כתבת צעירה, מתוך מאות משתתפים. במסגרת היותי כתבת, כתבתי כתבות רבות בנושאים מגוונים. ייצגתי את בית הספר היסודי בו למדתי, בתחרות הכתיבה 'מירוץ הצבי', כשהייתי בכתה ו'. הייתי כתבת שטח תחת 'מעלה נוער' וגם כחלק מתפקיד זה ראיינתי והתראיינתי. כשעליתי לחטיבה, באולפנת צביה, הייתי הכתבת של האולפנה וניהלתי בלוג אישי בו פרסמתי מאמרים. תוך כדי כתבתי את הספר "מעבר חיי" ומאז, השאר היסטוריה.
מאין הגיעה ההשראה לספר?
אני מניחה שההשראה הגיעה ברובה מחיי האישיים. את הספר כתבתי במסגרת החופשים הגדולים, כדי לנצל את הזמן בצורה הטובה ביותר, החל מהיותי בת אחת עשרה ועד לגיל שלוש עשרה. בדיעבד, כשהחלטתי לנסות להוציא את הספר לאור וקראתי אותו לאחר כל השנים, הוא התחבר לתחומים רבים מחיי. קבלת האחר היה נושא שהוריי הטמיעו בנו באירוח חונכים וחניכים מעמותות שונות בביתנו בכל הזדמנות שהייתה. בני עקיבא תמיד היו חלק משמעותי מחיי. מהרגע שהייתי חניכה, מדריכת חוץ ולימים, קומונרית במשך שנתיים בסניף רעננה מרכז, הלא הוא אחד מהסניפים הגדולים בארץ. אמנם מעבר הדירה, שהוא הסיפור המרכזי בספר, הוא מומצא. דמותו של דוד, אף היא מומצאת. מכאן, ההשראה הבסיסית הייתה מחיי האישיים והדמיון הרשה לי להפליג למחוזות נוספים.
2 צפייה בגלריה
הלל שטרית, מחברת הספר "מעבר חיי".
הלל שטרית, מחברת הספר "מעבר חיי".
הלל שטרית, מחברת הספר "מעבר חיי".
(צילום: הלל שטרית)
מה משך אותך לכתוב דווקא על הנושא הזה?
כפי שאמרתי, החיים כנראה משכו אותי לכתוב על הנושא הזה. אז, כשהייתי מתבגרת, עלה בי החשק לנסות לפענח את עולמם של בני הנוער ולהתעכב על הבנתו. לימים, גם בשירות הלאומי שלי, התמודדתי המון מול בני נוער. לאחר השנתיים האלו, החלטתי להוציא את הספר, מתוך הבנת החשיבות של הנוער והבנת החשיבות של השלב הזה בחיים. הספר שם על השלב הזה דגש וחושף רבדים שנמצאים בדמות המתבגרים, וגם קצת מנבכי הנפש שלהם.
האם נתקלת באתגרים/ קשיים במהלך הכתיבה?
במהלך הכתיבה לא נתקלתי באתגרים. תמיד נהניתי מהכתיבה ואהבתי אותה, כך שהיא לא היוותה בעיה עבורי. כשקראתי את הספר טרם שליחתו להוצאה לאור, חששתי שיתאים רק לנוער, או רק לקהל מסוים של האוכלוסייה. מאוד שמחתי לראות את הביקורת של ההוצאה, שהתלהבו מאוד ומעבר לכך, כתבו שהספר מהווה צוהר לעולמם של בני הנוער הדתיים ומתאים גם לחילונים כאחד. משמע, הספר מתאים לכל בן נוער, באשר הוא ואף לא רק לבני נוער. כחלק מתהליך ההדסטארט קנו את הספר גם אנשים בוגרים, לאו דווקא כאלו שמכירים אותי ואת סגנון הכתיבה שלי. שמחתי מאוד, שבניגוד לחשש שלי, מסתבר שהספר אכן מתאים לכולם.
מה המסר שלך לקוראים?
המסר שלי לקוראים, הוא קודם כל- להעז. הייתי קומונרית בסניף רעננה, שכלל מעל לאלף חניכים, ומעל לשמונים חברי צוותים שהיו תחתיי באופן ישיר. תמיד הפצרתי בהם- לא לפחד להיות משמעותיים. הדבר הנוח ביותר היה להשאיר את הספר במגירה ולא לצאת בתהליך של הדסטארט, שנים רבות אחרי. תהליך שיכל באותה המידה גם לא להצליח. שלחתי את הספר להוצאה לאור 'צמרת' וקיבלתי שיחה מהסמנכ"ל, בה הוא בישר לי שחייבים להוציא את הספר וכך היה.
האם את עובדת על משהו חדש בימים אלו?
האמת שבכל התגובות שקיבלתי על הספר עד כה (וב"ה היו הרבה חיוביות ומעולות), כולם מתלוננים על המתח הנוראי של סוף הספר ואני די מסכימה איתם. רציתי להשאיר את הקוראים בהרהור ובתהייה על כל מה שקראו, ובמתח כמובן. אז האם יהיה ספר שני? זו שאלה טובה. בינתיים, אני ממליצה לכם לקנות עותק, לקרוא אותו ולהיות במתח המתוק הזה! נכון להיום אני עובדת על לימודי משפטים, שבעזרת ה' יובילו אותי למקומות חדשים ומעניינים, שבטוח יביאו איתם גם המון כתיבה.
תרצי להוסיף משהו?
תודה על התגובות המחבקות והעוטפות! כל כך כיף שגם כאלו שלא הספיקו לקנות בתהליך ההדסטארט פונים אליי ומבקשים כעת לקנות את הספר. כיף גדול לקבל תגובות מדהימות על חווית הקריאה שלכם. פנתה אליי אימא שבנה ביקש לקנות את הספר לאחר הרצאה שעשיתי עליו בבית הספר בו לומד. היא אמרה שבנה מעולם לא סיים ספר ומהרגע שקיבל את הספר בדואר, הוא לא חדל מקריאתו עד שסיים. זה בהחלט מרגש ואני מקווה שהספר "מעבר חיי", ימשיך לגעת באנשים, לחדד להם מסרים ולגרום להם להתרגש מעלילת נעורים מסעירה, מחכימה וסוחפת. תיהנו!
"מעבר חיי" הוא ספר מקסים שאי אפשר להניח מהיד, הוא מכיל מסרים מאוד חשובים לבני נוער ובכלל לכל אחד מאיתנו. אל תפחדו להיות משמעותיים זה המשפט שנשאר והדהד בתוכי הרבה אחרי קריאתו, המתח המתוק נשאר בתוכנו ואנחנו רק מצפים לעוד...לכו לקרוא.

מראיינת: אלינור לוגסי
״מעבר חיי״ – הלל שטרית.
לרכישה בחנויות הספרים ובאתר NETBOOK