במשך כמה שנים, היה הבניין הגדול ברחוב סירקין 21 מרכז משרדים, בו שכן "ידיעות חיפה". השנים חלפו והמבנה הגדול ננטש וכמעט הפך לחורבה. לאחרונה היתה לו עדנה. צצו בו משתלה גדולה וחנויות מזון ומשרדים והוא קם לתחייה.
8 צפייה בגלריה
היצע קולינרי מגוון. שוק תלפיות
היצע קולינרי מגוון. שוק תלפיות
היצע קולינרי מגוון. שוק תלפיות
(צילום: נחום סגל)
מי חלם שהאזור המטונף והצעקני והמסריח משיירים מרקיבים, מקום בו הסתובבו נרקומנים, כייסים, זונות ועבריינים, יהפוך לאזור טרנדי תיירותי ועם היצע קולינרי מגוון ולעיתים גם משובח. זה אולי עדיין לא שוק מחנה יהודה או שוק הכרמל, אבל שוק תלפיות בהחלט מתחיל ליישר איתם קו.
במהלך סיורנו שם השבוע פגשנו כמה וכמה סיורים מודרכים, שעברו ממקום למקום, טעמו דוגמית ומיהרו בעקבות המדריך אל התחנה הבאה.
קראו גם:
באופן טבעי, נוצר בשוק תמהיל מגוון ומעניין מבחינת ההיצע הקולינרי. מסעדה ערבית (ערבסקה), מסעדה ויאטנאמית (פו 26), מסעדה מקסיקנית (לה מקסיקנה), מסעדה הודית (שף קיסר), מסעדה טוניסאית (ג'רבה) ומסעדה ארגנטינאית שלצערם של הקרניבורים היא דווקא צמחונית / טבעונית (אצל בר וגרי).
8 צפייה בגלריה
זידאן זידאן. כנאפה תלפיות
זידאן זידאן. כנאפה תלפיות
זידאן זידאן. כנאפה תלפיות
(צילום: נחום סגל)
אבל לא רק מקומות אוכל חדשים צצים. ותיקי השוק מקוננים על סגירתה בשבוע שעבר של מסעדת 'מפגש השוק' שפעלה במשך שנים על ידי בטי ושבתאי ברחוב סירקין 34.
בועז רפאלי, שמכיר את שכונת הדר כאת כף ידו, העלה פוסט עצוב, בו כתב בין היתר: "במסגרת האבולוציה שעובר השוק, נסגר בימים אלה המקום הוותיק הזה, מפגש השוק, ובמקומו יצוץ מן הסתם מקום אוכל אחר, אופנתי יותר...בתוך כל ה"קולינריה" הפלצנית הזו (שאין לי דבר נגדה). איפה אני אוכל את הפרגיות בפיתה/לאפה מעכשיו? או המרק?"

הראשון שזיהה

הנחשון היה אילן פרון, שנחת כאן מתל אביב לפני 7 שנים, ופתח בסירקין 28 חמארה קטנה בשם מסעדת תלפיות. התפריט היומי כתוב על לוח שניצב בחוץ והוא לא קבוע, אלא תלוי בסחורה הטרייה שמשיגים אילן והשף שאדי מהבסטות הסמוכות, בדגש על דגים ופירות ים. אילן יתאים לכם את היין לארוחה, ותתכוננו לשלם חשבון גבוה יחסית למקומות האוכל האחרים בשוק. למשל קבב בורי (68 שקלים) או שישברק שרימפס (82 שקלים). רמת האוכל גבוהה ביותר, והמעריצים מגיעים מכל רחבי המדינה. שעות פתיחה: א'-ה: 12:30-23:30, שישי: 12:30-17:30.
השפית ורד פרן שממוקמת אף היא בסירקין 28 היא בעלת סטודיו לבישול ואירוח, בו היא מקיימת סדנאות בישול וארוחות שף, ואף מוציאה משם קבוצות לסיורים קולינריים ברחבי השוק. "יש הרבה יזמים פרטיים שמגיעים ומשקיעים, אבל, לצערנו, העירייה עדיין לא הדביקה את הפערים ולא שיפצה תשתיות בסיסיות כמו ביובים, מים, חשמל, תקשורת, מדרכות, תאורת רחוב, מצלמות רחוב, פחי זבל, ניקיון ועוד.
לכן יש קושי לאוכלוסיות חזקות להגיע ולגור במקום. בלילות, ברגע שהאור נכבה באזורים מסוימים של השוק פחות נעים להסתובב. באזור התיירותי, לעומת זאת, יש פעילות עד 12 בלילה ושם פחות מפחיד". (תגובת העירייה בסוף הכתבה).
8 צפייה בגלריה
 יפה שמילוביץ'. ג'רבה
 יפה שמילוביץ'. ג'רבה
יפה שמילוביץ'. ג'רבה
(צילום: נחום סגל)

חבלי לידה

ארז גולקו, מהשפים הידועים והאהובים בחיפה, מוביל גם הוא סיורי אוכל: "זה המקום הכי איני כיום. הרבה תיירים פונים אליי, ואני ממליץ להם לא לוותר על ביקור בשוק. בשישי בצהריים ממש יש שם הפנינג. יחד עם זאת, זה מתחיל להיות מוגזם. יש יותר מדי מהכול. אני מאמין שבקרוב זה יתמתן קצת ויגיע להתייצבות. לא כל כך יצא לי להסתובב שם בלילות, אבל אני חושב שהמצב הרבה יותר טוב מכפי שהיה לפני 5 או 6 שנים".
איך זה קרה?
"היזמים הפרטיים תמיד גורמים לדברים האלה לקרות. מגיע קרדיט לאילן פרון. ואז הגיעו משקיעי נדל"ן מתל אביב, והשלטון המקומי התחלף והעירייה אמרה: יאללה, ניקח את השיפוץ עלינו, נסדר בחוץ מקומות ישיבה, נסדר תאורה. ניצור מקום מקסים ומעניין, שמתקדם כל הזמן, אבל גם קצת מאבד מהאותנטיות שלו אחרי השיפוץ".
איש הנדל"ן החיפאי, יהודה דנן, שהוא גם הבעלים של נכס בשוק אומר: "המקום הפך לפנינה בכל מובן. אוכלוסייה איכותית מגיעה לאזור שוק תלפיות, ונפתחים בו מסעדות ובתי קפה מעניינים. אני מאד מקווה שזה לא זמני. גרתי בערים אחרות והכול קרה שם באופן טבעי. מה שקורה עם חיפה זה מלאכותי. בערים אחרות פיתוח והתחדשות עירונית נעשית מהר בתמיכה מהרשות המקומית כולל קידום יוצרים מקומיים ואמנים צעירים. בחיפה יש חבלי לידה מאד קשים מצד מקבלי ההחלטות בעיר".
כנאפה תלפיות
את סיורנו בשוק פתחנו בכנאפה תלפיות, ברחוב סירקין 31. למה דווקא שם? כי הוא צמוד לחניון העירוני, והסתובבנו באזור למעלה מחצי שעה עד שהצלחנו למצוא מקום חניה אחד לרפואה. הבעלים הוא זידאן זידאן, (33) מעוספיא, שבעבר שירת בכוחות הביטחון. המקום נפתח ממש רגע לפני פרוץ הקורונה. את חיפה הוא אהב מאז ומתמיד, והיה לו חשוב לפעול דווקא באווירת השוק. "האזור הולך ומשתפר", הוא אומר, ומציין כי העירייה מסייעת בפיתוח.
הוא מגיש בסך הכול שלוש מנות: כנאפה (25 שקלים), בקלאווה (25 שקלים) וכנאפה טבעונית (30 שקלים). גבינת הבקר, שהיא סוד ההצלחה של המקום, מגיעה מהמחלבה המשפחתית בעוספיא, והכנאפה הטבעונית מגיעה עם גבינת קשיו. המינימליזם בא לביטוי גם באופציות השתייה: תה צמחים (28־30 שקלים), קפה ומיץ. פעיל בשני-חמישי, 12:00-23:00, שישי 10:00-19:00, וגם בין המקומות היחידים שפועל בשוק בשבת – 11:00-23:00.
8 צפייה בגלריה
חומוסייה פופולרית. ברדיצ'ב
חומוסייה פופולרית. ברדיצ'ב
עידן מאדב. עראבסקה
(צילום: נחום סגל)
עראבסקה
קצת הלאה מרחוב סירקין, ברחוב לונץ 7 פגשנו את אכרם עבד ואת עידן מאדב, הבעלים של ערבסקה, שנפתחה ביולי 2020, ממש בשיא הקורונה והפכה ללהיט. אכרם הערבי ועידן היהודי הם בני זוג. אימו של אכרם מבשלת במטבח את התבשילים הערביים האותנטיים – עלי גפן, פטאייר, חומוס, מלפוף, שישברק, קובה ועוד. מנות גדולות ונדיבות. מסעדתם הפכה סמל לדו-קיום ולקבלת האחר.
מגיעים לשם, גם בגלל האוכל, וגם בגלל האישיות הלבבית שלהם – חברי הקהילה הלהט"בית, סטרייטים, צמחונים, טבעונים וטורפי בשרים. כשעצרנו שם בצהרי יום חמישי, המקום היה מוצף בלקוחות, עוד יותר מהרגיל. מלצר ששימש בתור שוטר תנועה חייכן, הוסיף לרשימת המתנה ארוכה שמות של סועדים שהמתינו בסבלנות ובעמידה לתורם. כל מנות הבית מוגשות במחיר 39 שקל, בהן הקובה של אמאל, עלי גפן עבודת יד, מקלונה פריקי מעושנת, ומלפוף עלי כרוב. החומוס של אכרם עם פטרוזילה, בשר ו־2 פיתות וחמוצים (28־36 שקל). סלט השוק המגוון עם טחינה (32 שקל). שני-חמישי, שבת: 11:00-18:00, שישי: 9:00-18:00.
הקרקדה
לאור ההצלחה, פתחו לאחרונה בני הזוג בקרבת מקום גם את ה'קרקדה', ברחוב לונץ 9, שפועל באמצע השבוע בתור בר ובית קפה, ובסופי שבוע מקיימים שם ליינים לקהילה הלהט"בית, מופעים ואירועי תרבות. כאשר מסתיימת הפעילות בערבסקה, בסביבות השעה 18:00, הם עוברים להפעיל את קרקדה, שפותח את שעריו בשעה 20:00. משקאות יחסית זולים. בירה (17 שקלים). צ'ייסרים (מ־12 שקלים), וקוקטיילים (עד 26 שקלים).
מאפיית לחם עיניים
הבניין בסירקין 21, אותו הזכרתי קודם מסמל למעשה את תהליך ההתחדשות שעובר השוק כולו. נכנסנו אל לחם עיניים של האופה הוותיק עמרי עצמוני ושותפו חיים פלזן. המאפייה-חנות הזו עברה לכאן מנשר בינואר 2017, והיא מציעה לחם מחמצת שאור טבעוני, עשוי בעבודת יד, במגוון רחב של סוגים, מרקמים וקמחים. הבעלים אוחזים בתפיסה כוללת של ייצור מזון בריא בשיטות מסורתיות, ומוכרים גם טחינה, דבש, ריבות וממרחים, בדגש על בריאות. לחם מחמצת ארוכה (24 שקל) וארוכה מאוד (28 שקל). פועלים בימים א'-ו', בין השעות 8:00-18:00, והם אפילו כשרים.
8 צפייה בגלריה
נלי גולדברג. לה מקסיקנה
נלי גולדברג. לה מקסיקנה
נלי גולדברג. לה מקסיקנה
(צילום: נחום סגל)
לה מקסיקנה
כמעט בצמוד לשם פועלת לה מקסיקנה מזה כשלוש שנים. הבעלים היא נלי גולדברג, שמציעה אוכל אותנטי, קלאסי מהמטבח המקסיקני: בוריטו, אמפנדס עם בשר, טאקו קסדיאס, נאצ'וס, צ'ורוס ועוד. בוריטו אסאדו (43 שקל), צ'ורוס (21 שקל), צלחת מקסיקנית (51 שקל). אוכל כשר, אבל ללא תעודת כשרות. פתוחה בימים שני-שישי, 10:30-16:00.
מסעדת ג'רבה
באותו מפלס פועלת גם ג'רבה, בית אוכל טוניסאי, שממבט מבחוץ קצת קשה להבין שהוא מציע אוכל, שכן החלל מלא בחפצים ובכלי נגינה שונים. המסר של המקום הינו: לטייל, לאכול, לנגן. הבעלים היא יפה שמילוביץ' (50), שאת שם משפחתה הרומני קיבלה מהאבא הימאי שבזכותו טיילה רבות בעולם, ואילו את הקשר לאוכל הטוניסאי רכשה מאימא שלה.
ג'רבה הוקמה ממש לפני הקורונה, והיא מציעה תפריט קבוע, כולל סנדוויץ' תוניסאי (28 שקל), ולצדו מנה יומית מתחלפת. ביום בו ביקרנו אנחנו, מנת הספיישל היתה קוסקוס עם קישוא ופול. אין בשר, והמקום לא פתוח בשבת, כך שהוא כשר עבור מי שלא מחפש תעודה רשמית. בקינוחים יש את הסחלב טוניסאי דרוע (20 שקל). פתוח בימים א'-ה' 10:00-16:00. שישי – עד 14:00.
8 צפייה בגלריה
 רבקה ויזנפלד. קפה מלמעלה
 רבקה ויזנפלד. קפה מלמעלה
רבקה ויזנפלד. קפה מלמעלה
(צילום: נחום סגל)
קפה מלמעלה
גולת הכותרת של הבניין היא כנראה המעדנייה-בית קפה מלמעלה (mile mala) שנמצאת גם היא במפלס הכניסה. היא שייכת לטל פרידמן, שמפעיל גם את קפה טלק ושותפו מיכאל נודל, שהוא הבעלים של ברים בעיר התחתית. ההיכרות ביניהם התחילה כאשר מיכאל שכר חנות ריקה בסמוך לקפה טלק, וטל רצה לדעת מה מתוכנן להיפתח לידו. נוצר קליק, והם צירפו אליהם את השפית רבקה ויזנפלד.
חלק מהתוצרת הם מגדלים על גג הבניין בחממה ההידרופונית שפועלת שם. לצד הרטבים, הממרחים ושאר המוצרים, אפשר לשבת וליהנות בבוקר מכריכים ובצהריים – ממנות ראשונות ועיקריות. מחירי הכריכים המגוונים והעשירים (24־30 שקל). שניצל, פירה, חצוצים חרדל וקולסלאו (56 שקל). בין הקינוחים עוגות נהדרות (35 שקל). במי שישי ניתן לרכוש אוכל הביתה. א'-ה', שבת: 9:00-17:00, שישי: 8:00-17:00.
קפה טלק
ואם הזכרנו את קפה טלק, שנמצא גם הוא בסמוך, הרי שהבעלים טל פרידמן, שהגיע מרקע של קיימות וחקלאות, התגלגל לעבוד בבית קלייה קטן בטבעון, בסמוך לביתו, ואחרי כמה שבועות תפס את הפרינציפ והחליט לפתוח בית קפה ובית קלייה דווקא בחיפה. הוא מוכר רק קפה ערביקה בקלייה מקומית, תוך מתן כבוד גדול לאיכות המוצר.
אין מטבח, ולכן נמכרים לצד הקפה רק עוגות בחושות, סנדוויצ'ים וקרואסון ברדה (15־19 שקל) אבל קפה הוא הסיפור. קולד ברו בחליטה קרה (34 שקל), קוטדו מנת הבית (13 שקל). לא כשר. א'-ה': 8:00-19:00, ו': 8:00-16:00, שבת: 9:00-17:00.
8 צפייה בגלריה
אריק גרנות. מבשלת תלפיות
אריק גרנות. מבשלת תלפיות
אריק גרנות. מבשלת תלפיות
(צילום: נחום סגל)
מבשלת תלפיות
בסירקין 27 פגשנו את אריק גרנות והמבשלה שלו. אריק (59) החליט לפני 7 שנים להפוך את תחביב הבירה שלו למקצוע, והקים מבשלה בשיטה מסורתית של בירות טריות עם תוספות בבקבוק. את הבירות הוא מייצר במפעל קטן בעיר התחתית, ובקרוב מאוד הוא יפתח בצמוד אליו סניף נוסף.
כיום הוא מציע 6 סוגי בירות, וכמו בכל שנה, לקראת האוקטוברפסט, הוא יוסיף להיצע בירה נוספת. בנו עמרי מסייע לו בשוק תלפיות, ומציע לצד הבירה גם הבורגר עם תוספת תוא"ד אפוי (38 שקל). סנדוויצ'ים, הרינג, חזה עוף על הפלאנצ'ה, ובקרוב גם פיצות. בירת הבית חצי ליטר (24 שקל) ופוקצ'ה חמה מהתנור (26 שקל). פתוח בימים ב'-ה': 12:00-23:00, שישי 10:00-16:00.
מיץ בשוק
ממש באותו הבניין בסירקין 27 פגשנו את מהראן (41), שמציע מיצים ושייקים ללא תוספת סוכר. המתיקות מושגת על בסיס פירות. המקום שלו, "מיץ בשוק" פועל לסירוגין שנתיים וחצי, ובשעות לא קבועות. בקרוב הוא מתכנן שיפוץ ויציע גם אוכל ערבי, פיתות דרוזיות לוהטות ועוד.
8 צפייה בגלריה
חומוסיה פופולרית. ברדיצ'ב
חומוסיה פופולרית. ברדיצ'ב
חומוסיה פופולרית. ברדיצ'ב
(צילום: נחום סגל)
חומוס ברדיצ'ב
אחד המקומות הפופולריים בשוק הוא הסניף של חומוס ברדיצ'ב, בסירקין 27, אותו מתפעל חי ברכה (28). המקום שלו היה מוצף בקליינטים רעבים, שרובם לקחו איתם פיתה לדרך, ומיעוטם התיישבו על הכיסאות שעל המדרכה.
ברדיצ'ב כשרה, והיא מציעה חומוס ונספחיו הקרובים – משאוושה, סביח, קוסקוס ירקות, סלט ירקות, צ'יפס, מג'דרה, בורגול, טאבולה, טחינה, מרק. חומוס גרגירים, וטחינה (29 שקל). משאושה (31 שקל). לימונדה טבעי סחוט (9 שקל). במתוקים מלבי טבעוני (14 שקל). ימי פעילות: א'-ה': 10:00-16:30, שישי: 9:00-14:00.
פיצריה תלפיות
ממש ממול, בסירקין 30, פועלת פיצרייה תלפיות. לא להתבלבל עם מסעדת תלפיות הצמודה. את המקום מתפעל השף הוותיק והמצוין תומר אברג'יל, שמציע אוכל איטלקי פשוט ודרומי.למשל פיצה פפרוני או מרגריטה הקלאסית (69־75 שקלים). חוץ מזה תמצאו שם פסטה טרייה, סלטים ועיקריות מסקרנות. המחירים קצת גבוהים, אבל מדובר בשף ידוע ובאיכות גבוהה. ב'-ה', 12:00-23:00, שישי: 12:00-16:00.
מה שעשינו ומה שנעשה
בעיריית חיפה אומרים שעם תחילת הקדנציה של עינת קליש רותם, הציבה העירייה את רובע הדר הכרמל במרכז העשייה העירונית. במסגרת התוכנית אסטרטגית ניתן דגש מיוחד גם על תחום התרבות והאוכל, כמנוע להתחדשות הרובע. בעירייה אומרים כי מטבע הדברים מדובר בתהליך ארוך ומורכב, אולם את ניצני הפריחה ניתן כבר לראות, לאט לאט הופך מתחם שוק תלפיות-סירקין לאתר תיירות מקומי.
בוצעו בו עבודות תשתית מקיפות, והוחלפה צנרת הביוב הישנה. שופר מערך התברואה, והוסדר צומת הרחובות יחיאל-סירקין להולכי הרגל והנגשת תחנת אוטובוס חדשה בצומת, כמו כן שופצו השירותים הציבוריים, הותקנו עמודי תאורה, שוקמו המדרכות, הוצבו פסי האטה, הוסדרו חניונים והוקם מגרש כדורסל ועוד.
כמו כן תוגברה עבודתם של פקחי העירייה וכל האזור רושת במצלמות אבטחה מתקדמות. בימים אלה גם מבצעות פעולות לשיקום, שימור וחיזוק של מבנה השוק, שהינו בן 80 שנה. כמו כן, לאחר שהתקבל לאחרונה היתר, העירייה נערכת בשיתוף עם הסוחרים במקום לשיפוץ קומת המסחר של השוק, במפלס 1. כל אלה הביאו להתעוררות האזור תוך שילוב אוכלוסיות צעירות בשכונה, מבלי שהדבר יפגע בתושבי השכונה הוותיקים.