"היומן הגנוז", ספר המביא את סיפורם של יהודי לוב במחנה ג'אדו במהלך מלחמת העולם השנייה, יזכה לתרגום לאנגלית והפצתו למכירה באתר אמזון.
2 צפייה בגלריה
אברמוביץ', דורון, כרמי
אברמוביץ', דורון, כרמי
אברמוביץ', דורון, כרמי
(צילום: פרטי)
ספרו של שלמה אברמוביץ "היומן הגנוז" ('ידיעות ספרים' 2021) הפך זמן קצר לאחר הוצאתו בישראל לרב מכר, ועורר עניין רב ושיח פורה בנושא שלא זכה להתייחסות משמעותית שנים רבות - תקופת השואה והפגיעה ביהודים מחוץ לאירופה.
מעבר לעניין והחיבוק לו זכה הספר בקרב קוראים, "היומן הגנוז" זכה בפרס ראש הממשלה 2021, וחשוב מכך, אושר לשילוב בתוכנית הלימודים בתיכונים, והוצב בתצוגת קבע במוזיאון 'יד ושם'.
למסעו של אברמוביץ בהפצת סיפורם של יהודי לוב שותפים שמעון דורון שגם יזם את הוצאת הספר, ובני כרמי - בעלים ומו"ל של eBookPro - שתתרגם ותפיץ את הספר באמזון.

2 צפייה בגלריה
מסמך חשוב ומטלטל. ספר היומן הגנוז
מסמך חשוב ומטלטל. ספר היומן הגנוז
מסמך חשוב ומטלטל. ספר היומן הגנוז
(צילום: כריכת הספר)

קראו עוד:

אוצר היסטורי


"היומן הגנוז" מביא את יומנו של יוסף דעדוש, ממנהיגי הקהילה היהודית בבנגזי לוב. דעדוש כתב בסתר יומן בזמן שהוחזק במחנה הריכוז ג'אדו לוב במלחמת העולם השנייה.
היומן נכתב על נייר סופג מידי לילה בעיפרון תוך סיכון חייו של דעדוש שהפר את פקודות הנאצים. היומן הוסתר במשך 70 שנה ואחריהם נחשף ותורגם במשך 4 שנים מאיטלקית. למרות שחלקיו נמחקו מכתבי שומן ועובש, היומן של דעדוש הפך למסמך מחקרי והיסטורי שהעניק הצצה נדירה ובלעדית לגיהנום שנקרא ג'אדו ואירועים אותם תיעד דעדוש בזמן אמת, לרבות הוצאת יהודים מבתיהם, מעצרם במחנה הריכוז, הרעבה, מחלות ומוות.
ביומן שבה ועולה זקיפות קומתם של עצורי ג'אדו אל מול הזוועות, ההתעללות וסכנת המוות היומיומית. דעדוש עצמו שיכול היה להציל עצמו מרשימות המוות, בחר להישאר עם אחיו. "למקום שאליו הולכים כל אחַי היהודים – אלך גם אני", כתב דעדוש בספרו. סיפורו של דעדוש ושאר עצורי ג'אדו יגיע כעת לציבור גדול ברחבי העולם.
"ראוי שסיפורם של יהודי לוב במלחמת העולם השנייה ייודע בעולם כולו", אומר אברמוביץ, "ראוי שרבים רבים ילמדו את סיפור גבורתו ומנהיגותו של יוסף דעדוש, שסיכן את חייו לילה לילה וכתב את היומן שבמוקד הספר. ראוי שהדורות הצעירים יידעו שהשואה לא התרחשה רק באירופה. תרגום "היומן הגנוז" לשפות רבות, יבטיח זאת".