כולם מחמיאים על הבישול שלכם, והחלטתם ללכת על זה - ולפתוח מסעדה.
אלא שגם שפים וטבחים שחולמים במשך שנים להעלות חיוך על פניהם של סועדים מרוצים נתקלים בטרטורים ביורוקרטים וחסמים שונים ומשונים.
החסם המרכזי הוא כמעט תמיד כלכלי, פתיחת מסעדה תעלה בקלות כמה מאות אלפי שקלים, דבר שעוצר את רוב הטבחים המוכשרים מלקיחת הסיכון. יאמי מציעים אלטרנטיבה אחרת, שמאפשרת להגשים את החלום בלי כל הבירוקרטיה והעלויות.
כבר לא צריך להציג את האתר של יאמי, שבעידן הקורונה תפס תאוצה מרשימה. כולם הבינו לפתע שאוכל יכול להגיע בכל הצורות והגוונים, דרך האינטרנט, דווקא מהמטבח הפרטי של הרבה מאוד בשלנים.
9 צפייה בגלריה
לין ובעלה כרמל
לין ובעלה כרמל
לין ובעלה כרמל
(צילום: גיל אבירם)
למעשה, אפשר לומר שכשהייטק ובשלנים מתחברים - נוצר מפגש מוצלח שמניב מקורות הכנסה ומשרת את כל הצדדים – את הבשלנים, וכמובן את הלקוחות שנהנים מהאוכל שלהם.
יצאנו לשמוע מבשלניות ותיקות שהצליחו ו"פתחו מסעדות" באתר יאמי איך זה בדיוק עובד, במה זה כרוך, מה הפלוסים והמינוסים והכי חשוב – האם אפשר להתפרנס מזה בכבוד.

"ההזמנות הלכו וגדלו כל הזמן"

יוטבת גורביץ' מבוסתן הגליל יצאה לחופשת לידה מעבודתה כמנהלת פרויקטים במפעל צפוני, שלא קשור לתחום האוכל. "רציתי לעשות משהו מהבית בתחום שאני הכי טובה בו – בישול. בישלתי לילדים של השכנה ואז גם התחלתי לצלם את האוכל ונשארתי עם הילד שנה וחצי, ובמקביל חיפשתי אתרים שיוכלו לקדם אותי. לא תכננתי לפתוח אתר ולא ידעתי מאיפה להתחיל, איך להתנהל או מאיפה להשיג לקוחות, ואז מצאתי את יאמי", היא מספרת.
9 צפייה בגלריה
יוטבת גורביץ'
יוטבת גורביץ'
יוטבת גורביץ'
(צילום: גדי גורביץ')
יוטבת עלתה לאוויר עם תפריט ויצאה לדרך בדירת 40 מ"ר, בהתחלה עם הכלים של המטבח שלה, שם רקחה והכינה מאכלים מרוקאים וטוניסאים, והלקוחות הצביעו ברגליים, או יותר נכון בקיבה.
"לא ידעתי שזה יקבל כזו תנופה, ואז כמובן עברתי לבית יותר גדול, כי במקור היה לי מטבח פיצי שאנשים לא הבינו איך אני מוציאה שלושים וארבעים מנות ביום. הכול זה ברכה, ואם אתה רוצה אתה יכול לעשות הכול מכל מקום. עברתי מבית שהוא בגודל 40 מ"ר לבית שרק המטבח בו הוא 40 מ"ר וזה גם מה שהביא את העבודה".
לאחר שההזמנות גדלו, יוטבת קנתה עוד ועוד כלים לבישול. במהלך השבוע היא עסוקה בבישול ובמיוחד בימי שישי וחמישי. היא מספרת שהתנופה הגדולה החלה כאשר אנשים למדו בקורונה להכיר בעובדה שיש שירות טוב של הזמנת אוכל מבשלנים ביתיים, "מאז הקורונה יש יותר הזמנות ואם לפני שנה הייתי במעמד של עוסק פטור, היום אני כבר מורשה", היא מספרת.
9 צפייה בגלריה
אוכל ביתי של יוטבת
אוכל ביתי של יוטבת
עוף שלם במילוי אורז בשר טחון, צנוברים ועשבי תיבול. מעשה ידיה של יוטבת גורביץ'
(צילום: גדי גורביץ')
"אני מגיעה לכל אזור הצפון, מנהריה ועד עתלית וחיפה, לכרמיאל ואפילו למושבים למעלה כשאנשים הולכים לצימרים ומתחשק להם אוכל מוכן מבושל", היא מספרת וצוחקת שאנשים שואלים אותה איפה יש סניפים.
"אני מכירה הרבה אנשים שלא אוהבים לבשל וזו תחושת סיפוק אדירה כשהם אומרים שאני מחזירה להם את ארוחת השישי הביתית או שבזכותי הילדים אוכלים יותר אוכל בריא ומבושל ופחות בחוץ. זו תחושת סיפוק אמיתית!
9 צפייה בגלריה
עמוד הבית של אתר יאמי
עמוד הבית של אתר יאמי
עמוד הבית של אתר יאמי
(צילום: מתוך אתר יאמי)
"זה עסק שלא חשבתי אפילו שיתפתח מתוך הדבר הזה. ישבתי בחופשת לידה ולא ידעתי מה אני הולכת לעשות, השעות התאימו לי והחלטתי להתפטר ועכשיו זה נותן לי זמינות להיות עם הילד".
ומה הלאה? מה היית רוצה שיקרה?
"יש לאן להתפתח, הייתי רוצה משהו יותר גדול ממטבח ביתי, ככה אני רואה את זה בחזון שלי היום".
9 צפייה בגלריה
תבשיל ביתי של לין
תבשיל ביתי של לין
קדרה של עוף ותפוחי אדמה של לין לוי
(צילום: לין לוי)
איך יוטבת ואחרים נכנסו בפועל להיות כחלק מבשלני האתר? הם חיברו תפריט, מילאו את הפרטים בהליך המסודר של החברה, הגיעו למשרדים לטעימות ומי שעבר את מבחן הטעימות זכה לקבל מעטפת שלמה של עיצוב, ייעוץ ושיווק לתפריט שלו. התפקיד של יאמי הוא להביא את עשרות אלפי הלקוחות של האתר עד לתפריט הבשלנים, כך שהעבודה הקשה של חיפוש הלקוחות יורדת מראשו של הבשלן.
ההזמנות מגיעות ישירות לבשלנים, וכך גם התשלום עבור האוכל. עלות הקמת הדף הנה חד פעמית ועולה 850 שקלים הכוללים פגישת ייעוץ והקמה של המסעדה האינטרנטית שלכם, ולכן הסיכונים נמוכים במיוחד, בוודאי בהשוואה לפתיחת מסעדה בכל סדר גודל.

"זה הייטק של עולם הבישול"

מי שראתה את הפוטנציאל הגדול באתר הייתה עיתונאית האוכל לין לוי, שגילתה את יאמי כשערכה כתבה על בשלנים שמצליחים בזכות עצמם. לין שמעה ממקור ראשון את הבשלנים, שסיפרו על ההנאה וההצלחה בעבודה ועל מה שבאמת קורה מאחורי הקלעים בעולם הבישול הביתי, ועד מהרה מה שהחל כסיפור עיתונאי הפך לסיפור הצלחה אישי.
9 צפייה בגלריה
אוכל ביתי של יוטבת
אוכל ביתי של יוטבת
קוסקוס עבודת יד ומרק עם עוף וירקות של יוטבת גורביץ'
(צילום: גדי גורביץ')
"זה קסם לי", היא מספרת על המפגשים עם הבשלנים. "עשיתי כוכבית ותמיד עבדתי בעוד עבודות ואמרתי לעצמי שאם אצטרך עוד משהו בנוסף לעיתונאות, יום אחד אולי אצטרף".
עברה חצי שנה מאותה כוכבית ובסגר האחרון נכנסה לוי למטבח: "וככה הגעתי ליאמי, חודש אחרי כן משכתי את בעלי גם לסיפור, לפני עשר שנים הוא היה טבח במסעדות הכי שוות בתל אביב, הוא עזב את העבודה ואנחנו מבשלים ביחד", היא מספרת ומוסיפה: "אפילו חמי הצטרף ליאמי.
ויש בזה פרנסה?
"בטח. בן אדם יכול לבחור שזה העיסוק המרכזי שלו", היא אומרת. "את קובעת לעצמך מה המאמץ שאת רוצה לתת, נסענו עם הילדים עכשיו לחופש של חמישה ימים וסגרנו את המטבח, באותם חמישה ימים נכנסו כבר הזמנות להמשך וממשיכות להיכנס".
9 צפייה בגלריה
מנה מדהימה של יוטבת
מנה מדהימה של יוטבת
פטריות פורטבלו במילוי בשר טחון על מצע עגבניות ובצל, מידיה האוהבות של יוטבת גורביץ'
(צילום: גדי גורביץ')
ספרי מה אתם מבשלים.
"התחלתי עם תפריט של אוכל למשפחה, מה שהכנתי לבעלי ולילדים. זה היה בסיס לתפריט והיה לי קל ונוח להכין אותו, לאט לאט הוספנו עוד מנות אז אני מגדירה את התפריט היום כמפגש בין מזרח תיכון, המזרח הרחוק ואירופה".
היא מספרת שבעלה כרמל עבד כטבח במסעדות המובילות בתל אביב, אך השעות הרבות על הרגליים הוציאו לו את ההנאה מהעבודה, השעות המטורפות לא אפשרו לו חיי משפחה, וכמעט תמיד בחגים ובסופי שבוע היה צריך לעבוד.
9 צפייה בגלריה
מנה של לין
מנה של לין
חזה עוף בחלב קוקוס וקארי מהמטבח Carmelin
(צילום: גיל אבירם)
"כשאת מנקה את כל האי נוחות הזו ואת עושה את זה בתנאים של בית את חוזרת ליהנות מהאוכל, ותוך כדי לנהל את חיי המשפחה ולהיות עם הילדים", היא מספרת ומוסיפה שללא הפלטפורמה של יאמי הדבר לא היה אפשרי.
"את יכולה להיות מאחורי הקלעים ולעשות את מה שאת אוהבת, הם מטפלים בשיווק ובמיתוג, ואת מבשלת אוכל. אני יודעת מה זה להיות עצמאית, את כל הזמן עסוקה בלשווק את עצמך וביאמי התרבות הארגונית היא של מעטפת ששומרת עליך וזה ממש הייטק של עולם הבישול, המצחיק הוא שאני עובדת נורא קשה אבל אני מרגישה שאני נחה".
9 צפייה בגלריה
ויש גם קינוחים. יאמי!
ויש גם קינוחים. יאמי!
מוסקה של בשר וחצילים. יאמי!
(צילום: גיל אבירם)
לאתר יאמי >> https://www.yummi.co.il/
יאמי ממשיכה לגדול ולגייס בשלנים בכל רחבי הארץ, ובעיקר באזור חיפה והקריות. לפרטים >> https://www.yummi.co.il/cook_join