בתוך 11 שבועות בלבד תתברר זהות ראש העיר ו-31 חברי המועצה החדשים החברים בעשרות רשימות. מרבית המועמדים והרשימות כבר השיקו קמפיין, אחרים ימתינו עוד כמה שבועות בטרם יתלו שלטים, ויפתחו מטות בחירות.
11 צפייה בגלריה
התרומות נחשפות
התרומות נחשפות
התרומות נחשפות
(צילום: מיכה בריקמן, גביש מדיה, אביעד טל, אלעד גרשגורן)

לקמפיין הבחירות היבטים רבים והוא עולה כסף. בדרך כלל הרבה כסף.על פי הערכות, כדי להתמודד ולזכות בראשות עיר גדולה בישראל, כדוגמת חיפה, נדרש תקציב של כ-3 ואפילו 4 מיליון שקלים.
לצורך השוואה, בתל אביב צפויים להוציא המועמדים לראשות העיר, רון חולדאי ואורנה ברביבאי, תקציב של כ-5 עד 6 מיליון שקלים כל אחד.
בפני המועמדים והרשימות עומדות כמה אפשרויות לגייס כספים. להביא כסף מהבית עם הקווים האדומים, המגבלות והלחצים של המשפחה. "היום אני יכול לומר שטעיתי", אומר אחד מהמועמדים בעבר בבחירות לראשות העיר חיפה, "רציתי להיות ראש עיר, חשבתי שהכספים יחזרו אליי, בדיעבד זה לא קרה. הוצאתי כספים רבים, העלויות יקרות, בסוף אתה נשאר עם חובות, ולכן כדאי לנהל קמפיין שקול, ועדיף שהכספים לא יהיו שלך".
אופציה נוספת לגיוס כספים היא קבלת תרומות. כל אחד רשאי לתרום למועמדים ולרשימות עד כ-5,000 שקלים. קבלת תרומות היא אופציה טובה, בין השאר בגלל שהמועמד אינו צריך להחזיר את התרומה לתורם, וזאת בניגוד להלוואה.
אופציית ההלוואה מאפשר לגורמים בעלי ממון המאמינים במועמד, להלוות לו כספים בהיקפים גדולים, והמועמד מצידו מתחייב להחזיר את הכספים בפרק זמן שנקבע מראש.
"יש אפשרות גם לערבויות", אומר גורם פוליטי, "זה דומה להלוואה ולכן על פי רוב נראה הלוואות ולא ערבויות. יש אפשרות גם לערבות מדינה, אבל זו פרוצדורה מורכבת יותר ומיותרת".

11 צפייה בגלריה
הבחירות בחיפה
הבחירות בחיפה
במי יתמכו המפלגות?
(צילום: דורון סולומון)

הכי טוב מפלגה


מבין האופציות הטובות יותר לגיוס כספים, נראה כי קבלת כספים ממפלגה היא האופציה המועדפת. גוף גדול ומסודר שמסוגל לתרום מאות אלפי שקלים בלי צורך לרוץ אחר תורמים קטנים יותר. המפלגה לרוב תיקח על עצמה את כל העניינים הכספיים, ותדאג לדיווחים למבקר המדינה.
בניגוד למערכות בחירות קודמות, בהן הייתה אי בהירות מסויימת באשר לקבלת כספים עבור הקמפיין, בבחירות 2023 דורשת המדינה לראשונה שקיפות מלאה בכל הנושא הכספי. כל מועמד ורשימה צריכים לדווח למשרד מבקר המדינה על קבלת כספים, בין אם כתרומה, הלוואה או ערבות, בתוך 3 ימים מקבלתם. בחינת דוחות המועמדים מלמדת על האופן בו הם מתנהלים, על המועמדים המבוססים, לעומת אלו שמסתפקים בתקציבים זעומים. עוד מלמדים הדוחות כמה הון עצמי מסכנים המועמדים עצמם, וכמה הם ייאלצו להשיב לאנשים התומכים בהם.
"בבחירות קודמות היו כאלו שנאלצו להמתין זמן רב עד שקיבלו את כספים חזרה", אומר גורם פוליטי, "היו כאלו גם שנקנסו בעשרות אלפי שקלים בבחירות קודמות. לקמפיין יש קצב משלו, יש פה מועמדים ששופכים הרבה מאד כסף ואף אחד לא רוצה להישאר מאחור. בסוף יש רק ראש עיר אחד, מה שאומר שיישארו אנשים שביום שאחרי יישארו עם חשבונות שיש לשלם". רשימת התרומות וההלוואות שהגיעה לידי מיינט חיפה ו"ידיעות חיפה", משרטטת את תמונת המצב נכון לשבוע זה.

11 צפייה בגלריה
יונה יהב
יונה יהב
כרגע ללא מפלגה. יהב
(צילום: תום גביש)

יונה יהב

441,718 שקלים
המועמד המוביל, כך על פי כלל הסקרים. עד השבוע סך ההכנסות לקמפיין הסתכמו ב-441,718 שקלים. ניתוח הדיווחים ממטה יהב מלמד על 22 תורמים בסך כ- 5,000 כל אחד, ביניהם שמות מוכרים יותר ופחות: חברת המועצה חדוה אלמוג, עו"ד רון ברנט שהוא מראשוני התורמים, דרור אבירם, ליאון רקנאטי, גד ססובר, וגם יהב עצמו שתרם 5,000 שקלים.
מעניין לגלות את רשימת המלווים בהם שלושה שפתחו את הכיס. חיים גרשון הלווה ליהב 200 אלף שקלים, עודד תורג'מן 100 אלף שקלים, וסימן טוב ניאגו הלווה סכום דומה.
במטה יונה יהב ציינו כי כל הכספים התקבלו בצורה תקינה ודווחו כנדרש באופן שקוף לחלוטין. גורמים המצויים בקמפיין יהב אומרים כי התקציב צפוי להגיע ל-3.5 מיליון שקלים ויותר. מפלגת יש עתיד אמורה הייתה לתמוך ביהב ב-2 מיליון שקלים, אך המגעים בין הצדדים לא הבשילו. במטה יהב אומרים שגם ללא כספי לפיד, הקמפיין ויום הבחירות מתוקצבים היטב ויאפשרו השגת היעדים.

11 צפייה בגלריה
דוד עציוני
דוד עציוני
קמפיין מוקדם ומושקע. עציוני
(צילום: מיכה בריקמן)

דוד עציוני

764,809 שקלים
עו"ד דוד עציוני צפוי לקבל כחצי מיליון שקלים מתקווה חדשה בראשות גדעון סער ותמיכה ממפלגה נוספת.
נכון לשבוע זה ללא כספי המפלגות סך התרומות מסתכם ב-764,809 שקלים.
ניתוח הדיווחים מצביע על 121 תורמים, שכל אחד תרם כ-5,000 שקלים. בין התורמים: משה טופולסקי, טוני מטר, רז שושן, אבי גולדהמר, מיקי אוטמזגין, תמיר בגדדי ועוד.
שנייים שהעמידו הלוואות לעציוני, הם אריאל לכט עם הלוואה של 150 אלף שקלים, ורז מנשה שהלווה 100 אלף שקלים.
"עציוני מגיע ממשפחת עשירה, יש הרבה מאד אנשים שתומכים בו והיו רוצים לראות אותו נבחר", אומר גורם פוליטי, "התמיכה של גדעון סער תעזור מאד. הוא משקיע הרבה מאד כספים ויש לקמפיין שלו שהחל מוקדם, נראות מאד גדולה".

11 צפייה בגלריה
בורובסקי ועו"ד רועי סבג
בורובסקי ועו"ד רועי סבג
כרגע במקום ראשון בגיוס כספים. בורובסקי ועו"ד רועי סבג
(צילום: שובל נחום)

יעקב בורובסקי

1,152,534 שקלים
במקום הראשון בגיוס כספים לטובת הקמפיין צועד יעקב בורובסקי: 1,152,534 שקלים.
בשונה מיהב ועציוני, היקף התרומות לבורובסקי קטן, ואילו היקף ההלוואות גדול. סך התרומות מסתכם ב-55 אלף שקלים, והיקף ההלוואות מגיע לכ- 1.1 מיליון שקלים.
בין התורמים לבורובסקי: משה טופולסקי, אברהם דרגנר, אבשלום מן, שרון זאושניצר, ואחרים.
מבחינת ההלוואות: שגיא זאושניצר – כ-285 אלף שקלים. אבשלום מן – 250 אלף שקלים. חבר המועצה וחבר רשימתו של בורובסקי, יעקב פיינגולד – 400 אלף שקלים. אייל בן לולו – 30 אלף שקלים. בורובסקי עצמו – כ- 130 אלף שקלים.
גורם פוליטי: "אנו רואים הרבה מאד כספים שמושקעים בקמפיין בורובסקי, בין השאר בשילוט שנראה היטב בעיר, לרבות בכיכר ספר על מבנה בבעלות פיינגולד".

11 צפייה בגלריה
האן בכנס הירוקים בבית אבא חושי
האן בכנס הירוקים בבית אבא חושי
קמפיין מוקפד ולא ראוותני. האן
(צילום: אביעד טל)

אביהו האן

358,000 שקלים
על פי מבקר המדינה הכנסות קמפיין הירוקים בראשות אביהו האן מסתכמות לשבוע זה ב-358 אלף שקלים.
"הכספים של בני גנץ ומפלגתו טרם נכנסו ולכן רואים השקעה של חברי הירוקים עצמם", אומר גורם פוליטי, "הם מאמינים בעצמם אבל האם זה יספיק להמשך הקמפיין בעוד מועמדים כמו יונה ועציוני שופכים כספים".
כלל כספי הירוקים מגיעים מהלוואות, ברובם של חברי הרשימה: אביהו האן – 85 אלף שקלים, מוטי בליצבלאו – 115 אלף שקלים, יעל שנער – 45 אלף שקלים, חבר המועצה לשעבר ירון חנן – 50 אלף שקלים, ועוד.

11 צפייה בגלריה
נלחמת למען העיר בכל ישיבה. שרית גולן
נלחמת למען העיר בכל ישיבה. שרית גולן
לא מתפזרת. גולן
(צילום: נחום סגל, canva)

שרית גולן

34,850 שקלים
רשימת חיפה בשבילנו בראשות שרית גולן דיווחה על 34,850 שקלים עד לשבוע זה מתרומות והלוואות. גולן עצמה תרמה 5,000 שקלים לרשימתה. תורמים אחרים בסכומים של 5,000 שקלים: שי שבתאי, עו"ד עאדל חורי, קובי פרידריך, גיא מדן ואחרים.

11 צפייה בגלריה
צביקה ברבי
צביקה ברבי
קמפיין אחראי. צביקה ברבי
(צילום: נחום סגל)

מועמדים נוספים


שתי רשימות נוספות מופיעות כמי שדיווחו למבקר המדינה. האחת, רשימתו של צביקה ברבי שגייסה 7,400 שקלים מתורמים שונים. השנייה, רשימת נטו בראשות עודד סושרד מהקריות, שגייסה 140 אלף שקלים, כולם מכספו של סושרד עצמו.

איפה כל השאר?


יודגש כי המועמדים המדווחים למבקר המדינה ראויים להערכה על דיווח המעיד על שקיפות ומינהל תקין. נשאלת השאלה היכן כל שאר המועמדים, לראשות ולרשימות, כמו ראש העיר המכהנת עינת קליש.
ממשרד מבקר המדינה נמסר באשר למועמדים שאין מידע בעניינם, הרי שאלו מתמודדים שלא קיבלו תרומות/ערבויות/הלוואות או מועמדים שלא פעלו על פי הכללים המחייבית דיווח בתוך 3 ימים על קבלת כספים.
ממטה קליש נמסר כי בכוונתה לעדכן את מבקר המדינה בימיםה קרובים.

11 צפייה בגלריה
מי זה יהיה הפעם? קליש חוגגת ניצחון בשנת 2018
מי זה יהיה הפעם? קליש חוגגת ניצחון בשנת 2018
עוד לא דיווחה. קליש חוגגת ניצחון בשנת 2018
(צילום: גיל נחושתן)


גורם פוליטי: "מי שמופיע ברשימות החל בקמפיין שכבר מגלגל כספים בכרזות, יועצים, דוברים, פרסום, צלמים, מסיבות עיתונאים, קידום מקוון ועוד. יש אחרים, אולי כמו קליש, שמנהלים קמפיין שקט ללא הוצאות גדולות. בבחירות קודמות קליש השיגה את תמיכת מפלגת העבודה בדקה ה-90. עוד צפויים לנו שבועות רבים בהם נראה שינויים גדולים. כך למשל בשבוע הבא תתקיים רשימת שיוך בה יצטרכו חברי מועצה להצהיר את השתייכותם לרשימה כזו או אחרת, וממנה נוכל ללמוד דבר או שניים. בהמשך נראה מה עושות המפלגות והיכן הן משקיעות את כספן".
עוד מוסיף אותו גורם פוליטי: "מה שכן, אנו עדים לכמויות גדולות של כספים והצדדים נערכים למלחמה על כל הקופה. מי שייכנס למועצה עם כמה מנדטים צפוי לקבל החזרים בהיקפים גדולים ולא תהיה לו בעיה להחזיר את הכספים. אחרים יצטרכו לספוג הפסדים. נכונו לנו ימים מעניינים ומלאי תהפוכות".

11 צפייה בגלריה
האן בכנס הירוקים בבית אבא חושי
האן בכנס הירוקים בבית אבא חושי
סיים עם עודף מרשים בקמפיין 2018. האן
(צילום: אביעד טל)

לקחי עבר


נתוני מבקר המדינה באשר להוצאות והכנסות הכספים של הרשימות בבחירות 2018, מלמדים כי חלקן אכן סיימו עם גירעון, אחרות ניהלו קמפיין שקול וסיימו בעודף תקציבי.
כך רשימת הליכוד, בראשה עמד שמשון עידו, הוציאה 1.2 מיליון שקלים לקמפיין, סיימה עם עודף תקציבי של 232 אלף שקלים והשיגה 3 מנדטים. רשימתה של קליש הוציאה 3.1 מיליון שקלים, סיימה עם עודף של 381 אלף שקלים והשיגה 4 מנדטים. הירוקים בראשות אביהו האן הוציאו רק מיליון שקלים, סיימו עם עודף מרשים של 917 אלף שקלים, והשיגו 4 מנדטים.
בין הרשימות שסיימו בגירעון וזכו להערות מבקר המדינה על היבטים של חוקיות תרומות, רשימת יונה יהב ורשימת דוד עציוני. רשימת יהב הוציאה 4 מיליון שקלים, סיימה בגירעון של 1.1 מיליון שקלים, ונקנסה בשל הערת המבקר בכ-56 אלף שקלים. רשימת יהב השיגה 4 מנדטים. רשימת דוד עציוני הוציאה 2.3 מיליון שקלים, סיימה בגירעון של 367 אלף שקלים, נקנסה בכ-81 אלף שקלים, והשיגה 3 מנדטים.

11 צפייה בגלריה
מי רוצה להיות ראש העיר חיפה?
מי רוצה להיות ראש העיר חיפה?
מי רוצה להיות ראש העיר חיפה?
(צילום:נחום סגל, אלעד גרשגורן, ראובן כהן, גונן שמר, פרטי, יחצ)

קראו עוד:

כל אחד החבילה שלו


בניתוח הנתונים יש להתייחס למצבו השונה של כל אחד מהמתמודדים. מבין המועמדים המובילים, נראה לכאורה כי יהב גייס מעט מאחרים. למעשה יהב, כפי שסקרים מעידים, מוכר היטב על ידי הציבור החיפאי, ובניגוד לאחרים, לא צריך להשקיע כספים כדי שיזהו אותו.
"עם כל הכבוד, סקרים מעידים שחלק מהמועמדים לא מוכרים לציבור בחיפה", אומר גורם פוליטי, "כדי שיכירו אותך אתה צריך הרבה שלטים, הרבה פרסום, וכבר בשלב הראשון. יהב יכול להסתפק בקמפיין מושקע בהמשך הדרך. יש מועמדים שמשקיעים כספים כדי להגיע לסיבוב השני, ואז הם עלולים להישאר ללא כספים לישורת האחרונה. תמיכת המפלגות תהיה משמעותית ויכולה לשנות מומנטום. גדעון סער עם עציוני, בני גנץ עם אביהו, אולי נראה הפתעות אצל הליכוד והעבודה. בכל אופן הנושא הכספי ימשיך להיות משמעותי עבור המועמדים".