ב-31 באוקטובר ייפתחו הקלפיות ברחבי העיר חיפה, וכ-100 אלף תושבים צפויים להכריע מי יהיה ראש העיר הבא של העיר חיפה.
11 צפייה בגלריה
מי רוצה להיות ראש העיר חיפה?
מי רוצה להיות ראש העיר חיפה?
מי רוצה להיות ראש העיר חיפה?
(צילום:נחום סגל, אלעד גרשגורן, ראובן כהן, גונן שמר, פרטי, יחצ)
נכון להיום, שלושה חודשים למועד הבחירות, יש כעשרה מתמודדים. סביר להניח שחלק מהמועמדים יפרשו ככל שהבחירות יתקרבו. בגלל סקרים או הצעות להצטרף לאחרים ולגזור קופון פוליטי. שני מועמדים יגיעו ככל הנראה לסיבוב שני ומכריע אם יהיו מספר מתמודדים.

11 צפייה בגלריה
נתן לה את הניצחון. קליש מצביעה
נתן לה את הניצחון. קליש מצביעה
רוצה עוד 5 שנים. קליש
(צילום: אלעד גרשגורן)

עינת קליש רותם


"כמו בפעם הקודמת, ננצח את הסקרים"
במטה של ראש העיר המכהנת עינת קליש רותם אומרים שגם בבחירות קודמות היא פיגרה בסקרים וסיימה בניצחון מתוק. בבחירות 2018 היא ניצחה את יהב בקלות בזכות קמפיין של "רק לא יונה", ותקווה לראש עיר צעירה ורעננה שתביא שינוי.
כעת הסקרים מצביעים על התרסקות של קליש, וכמה מחבריה לסיעה לפני 5 שנים, בחרו לרוץ בנפרד כמו נחשון צוק וניר שובר.
חמש שנים אחריי קליש כבר מוכרת לציבור אשר לפי הסקרים לא רוצה אותה. הקדנציה שלה הייתה בעייתית עם רשימה גדולה של כשלים, החל מבעיית החזירים, הקשר עם משרדי ממשלה, פרישות של בכירים בעירייה, עימותים עם ועד העובדים, טענות על יחסי אנוש בעייתיים ומועצת עיר לעומתית שלא מאפשרת לה להעביר תקציב מסודר.
אבל במחנה שלה מעודדים ומציגים רשימה רעננה וצעירה עם פנים חדשות בתחומים שונים. אנשיה אומרים שכמו בפעם הקודמת קליש תכה את הסקרים ותפתיעה את כולם.

11 צפייה בגלריה
יונה יהב
יונה יהב
רוצה להחזיר את היציבות. יהב
(צילום: אלעד גרשגורן)

יונה יהב


"הצלחנו לעצור את קמפיין הגילנות"
ראש העיר לשעבר יונה יהב מוביל על פני המועמדים האחרים בפער משמעותי, וזאת על פי סקרים של חברת מדגם. התוצאות מצביעות על תמיכה בשיעור הקרוב ל-40%, ובמטה יהב מקווים "לסגור סיפור" בסיבוב ראשון.
בתוך 5 שנים, הצליח מי שהובס ונזרק מהעירייה, להחזיר אליו על פי הסקרים, את תמיכת התושבים.
אחרי שהכריז במסיבת עיתונאים על חזרתו, הוצגו סקרים מחמיאים, והמומנטום עם יהב שבשבוע שעבר גם הציג את צוות "100 הימים" שלו, ובו שמות מוכרים, כמו דני פסלר שיהיה אחראי לתחום החינוך, תת אלוף במיל. דוד לוריא, ורבים אחרים.
במטה יהב מעודדים ואומרים כי התחזקות וסקרים פנימיים מצביעים על 37-38%, תמיכה ויש אפשרות להגיע ל-40%. כעת מושקעת אנרגיה להקים מערך ארגוני שיגביר תמיכה ולנצח בסיבוב ראשון. "אנו עובדים כדי להשלים את תוכנית 100 הימים, בה מנהיגותו של יהב באה לידי ביטוי ברצונו להיכנס בנובמבר עם תוכנית עבודה אופרטיבית".
אשר לגיל, 79, הם אומרים: "להבנתנו קמפיין הגילנות התרסק, והתושבים דחו כל התייחסות לגיל. יש עבודה פוליטית להשלמת הרשימה והחלו מגעים בנושא חבירות. אין שאננות ונערכים לקרב קשה בו מועמדים אחרים יכולים לבחור בקרב מלוכלך. יהב הורה לנהל קמפיין נקי ולא לרדת נמוך. באנו לנצח את הבחירות הקרובות ולא כדי לנקום את הקודמות".

11 צפייה בגלריה
יעקב בורבסקי
יעקב בורבסקי
רוצה להחזיר את הבטחון. בורובסקי
(צילום: אלעד גרשגורן)

יעקב בורובסקי


"מבחינתי הבחירות כבר הוכרעו"
יעקב בורובסקי עלה השבוע לכותרות כאשר על פי הפרסומים, גורמים בממשלה שקלו והציעו לו להחליף בתפקידו את המפכ"ל היוצא יעקב (קובי) שבתאי. המועמד לראשות העיר מיהר להבהיר כי הוא ממוקד בריצה לראשות העיר, ואין לו כל כוונה לפרוש מהמרוץ. "מי שהדליף את ההצעה שקיבלתי ככל הנראה רצה לפגוע בי. אבל אני רואה לנגד עיניי רק את חיפה. אמרתי שאני מוכן לסייע ולייעץ לכל מי שיפנה אליי, אבל אני בחיפה נקודה".
הניצב לשעבר נהנה ממיצובו כשוטר מספר 1 וכמי שיכול היה לעמוד בראש המשטרה, ואומר כי הוא ינצח את הבחירות בחיפה. "הבחירות למעשה כבר הוכרעו", אומר בורובסקי בביטחון, "המספרים שמולי מלמדים שאני ראש העיר הבא של חיפה. אנחנו כרגע נאבקים למען הרשימה למועצה ובכוונתי להכניס 6-10 מנדטים".
בורובסקי, שהתמודד בעבר על ראשות העיר והפסיד ליהב, בחר השבוע לתקוף את יהב כמו גם את קליש. "באתי להציל את העיר ולסיים את קללת הניהול בת ה-20 שנה של יהב וקליש", אמר בורובסקי, "יש פה היעדר משילות, ובעיות קיצוניות של ביטחון אישי בעיר מעורבת בה הפשיעה המאורגנת חוגגת. אפעיל את הידע והניסיון שלי להוביל שינוי שכה נדרש בעיר".

11 צפייה בגלריה
האן בכנס הירוקים בבית אבא חושי
האן בכנס הירוקים בבית אבא חושי
דגל ליברלי ירוק. האן
(צילום: אביעד טל)

אביהו האן


"בונה על מחאת המהפכה המשפטית"
יו"ר הירוקים אביהו האן שב והצהיר כי הוא ירוץ עד הסוף, בעוד אחרים, כפי שהניסיון מלמד, יבקשו להסיר מועמדות ולסגור סגנות בשכר.
האן עומד בראש סיעה שהכניסה למועצת העיר האחרונה לא פחות מ-4 מנדטים. זו סיעה יציבה בעלת מצביעים נאמנים, אך עד כה לא תורגמה התמיכה לריצה לראשות העיר. כעת, מעריכים בירוקים כי האן יגיע לסיבוב שני מול יהב.
האן המשמש גם כראש המטה של כחול לבן בחיפה, עושה שימוש במסרים דומים לאלו של גנץ, קורא לממלכתיות, מציגה תוכנית עבודה מסודרת לכלל תחומי החיים, ובמקביל מציג קו ערכי ברור נגד הרפורמה המשפטית.
לטענתו הוא היחיד המשתתף באירועי המחאה ויוצא כנגד הדרת נשים, אפליה, ומניף את דגל הפלורליזם. במטהו טוענים כי האן הוא היחיד שאינו "פרווה" בכל הנוגע להתבטאויות נגד הרפורמה, ואינו מפחד להביע את דעתו ועמדתו בניגוד לאחרים. "הציבור הליברלי מזהה את זה ואנו מזהים עליה בתמיכה", אומרים במטהו שם מעריכים כי בורובסקי נמצא בירידה מאז כניסת יהב, ולעציוני הציבור לא שוכח את הסרת המועמדות והתמיכה בקליש.

11 צפייה בגלריה
דוד עציוני
דוד עציוני
רוצה להחזיר את העסקים. עציוני
(צילום: מיכה בריקמן)

דוד עציוני


"הולכים על סיבוב שני מול יהב"
הסקר האחרון שהציג דוד עציוני לימד על פער גדול בינו ובין יהב. כ-40% ליהב, 10-12% לעציוני. בשלב מוקדם של הבחירות השקיע מטה עציוני בפרסום חוצות, בתקווה כי הדבר יאפשר הובלה בסקרים. בינתיים זה לא קורה.
השבוע הציג עציוני את תמיכתו של גל גבריאלי, איש הקונדיטוריות הוותיק במרכז הכרמל. עציוני זוכה לתמיכה מצד אנשי עסקים ויזמים, ובמטהו מקווים לעוד קולות.
בסביבת עציוני טוענים כי "על פי הסקרים צפוי סיבוב שני בין יהב ועציוני, כאשר ברור שקליש מחוץ למשחק, ויש רוב של מצביעים שלא מעוניינים בחזרתו של יונה, ורואים דווקא התחזקות של עציוני".
במטה עציוני נמנעים בשלב זה מקמפיין גילנות שיתמקד בגילו המתקדם של יהב, אך גורמים במערכת הפוליטית לא פוסלים אפשרות שזה עוד יקרה ובמיוחד אם השניים ייגיעו לסיבוב שני.
"אנו רואים תקיפות של יונה בשל עמדות ולא בשל גילו", אומר גורם פוליטי, "בורובסקי ועציוני תוקפים את יהב כי ברור להם ששם נמצאים הקולות. יש הרבה מאד מתלבטים שיושבים על הגדר שעשויים להכריע את המערכה, וכמובן את המגזר הערבי והחרדי שמחכים לרגע האחרון".

11 צפייה בגלריה
נלחמת למען העיר בכל ישיבה. שרית גולן
נלחמת למען העיר בכל ישיבה. שרית גולן
מציגה קבלות. גולן
(צילום: נחום סגל, canva)

שרית גולן שטיינברג


"אין כמו הקבלות מהקדנציה הזו"
המועמדת לראשות העיר, עו"ד פלילית, שרית גולן שטיינברג, היא כנראה חברת המועצה החרוצה ביותר בקדנציה האחרונה. גולן הובילה את המהלך להקמת המועצה הלעומתית שאפיינה את הקדנציה של קליש.
לאורך שנים הייתה ונותרה גולן נציגתם של תושבי כרמליה, ובאופן עקבי הצליחה להכניס מנדט אחד למועצת העיר. לאורך הקדנציות האחרונות של מועצת העיר, גולן הייתה הקול הדומיננטי במועצה, מי שבקיאה בכל פרט, דורשת תשובות ממהנדס העיר ואנשי המקצוע, וראש העיר וממלא מקומה.
כעת גולן מבקשת להתיישב על כיסא ראש, ולשם כך היא מרכיבה נבחרת מומחים המוכרים היטב לציבור החיפאי.
ראשון המצטרפים לרשימה הוא ערן דובובי, איש חינוך מוערך, אליו צפויים להצטרף בשבועות שנותרו עד מועד הבחירות, נציגים נוספים.

11 צפייה בגלריה
צביקה ברבי
צביקה ברבי
שולט בשטח ובשכונות. ברבי
(צילום: נחום סגל)

צביקה ברבי


"בונים על השטח ותמיכת השכונות"
חבר המועצה צביקה ברבי חורש במשך החודשים האחרונים את חיפה, ומקיים מדי שבוע מספר חוגי בית בשכונות שונות. אנשים אומרים שהוא מתחבר עם השטח וזה כוחו.
ברבי שחשף בעבר סיפור חיים לא פשוט, על ילדות לצד עוני ורעב, הפך ללוחם חברתי שתחום הרווחה קרוב לליבו. הוא הוביל רפורמה במערך הרווחה, ופועל עבור תושבים הפונים אליו בפתרון בעיות.
חבר המועצה נבחר בקדנציה קודמת אחרי שכיהן כיו"ר ועד נוה שאנן. הוא הכניס מנדט אחד למועצה, וכעת מבקש את תמיכתם של תושבי שכונות נוספות.

11 צפייה בגלריה
קיריל קארטניק
קיריל קארטניק
להחזיר את הצעירים. קארטניק
(צילום: מיכה בריקמן)

קיריל קארטניק


"אין דבר העומד בפני הרצון"
בקדנציה האחרונה לא ניתן היה להתעלם מנוכחותו של קיריל קארטניק במועצת העיר. מעבר לעובדה כי מדובר בחבר המועצה הצעיר ביותר, הוא החל את כהונתו כחבר בסיעת דוד עציוני ובהמשך נפרדו דרכיהם. קארטניק הניף את דגל הצעירים והעולים, וניסה לגרום למועצה לעסוק בדברים שמעסיקים את הדור הצעיר. מצע הבחירות שלו כולל: ארגון מחדש של העירייה; שיפור איכות החיים בחיפה; מודרניזציה של כל התחומים בחיי הציבור; החזרת צעירים לחיפה ועוד.
כחלק מכוונתו להכניס דם חדש במועצה, הודיע קארטניק על הצטרפותה של אשת התקשורת ויחסי הציבור לימור כרסנטי לרשימתו.
קארטניק: "את השיעורים הכי חשובים למדתי בחיי כשנלחמתי למרות הקשיים וכנגד כל הסיכויים. בחרתי לא לוותר ולדבוק בחלומות ובתשוקה שלי להצליח".

11 צפייה בגלריה
ניר שובר
ניר שובר
להחזיר את הפיתוח. שובר
(צילום: וואיל עווד)

ניר שובר


"מטפח את הקשר הישיר עם התושב"
חבר המועצה ניר שובר הודיע על כוונתו לרוץ לראשות העיר חיפה. שובר, דור רביעי במפלגת העבודה, עוזר של עמרם מצנע בירוחם, עבד בצמוד לבוז'י הרצוג, למשה כחלון לאבי גבאי, פעיל חברתי, מייסד רשת היינה קיוסקפה על הכרמל, ליווה את קמפיין קליש והצטרף לרשימתה ב-2018. הוא לא נכנס למועצה וכיהן כעוזרה של קליש, ובהמשך התמנה לחבר מועצה עם מעברה של נעמה לזימי לכנסת.
מאז, שובר דאג לעסוק בנושאים רבים בעירייה, ותושבים פונים אליו לקבלת עזרה במהלך כהונתה של קליש.
בריצתו לראשות שובר מתמקד בנושא העסקים הקטנים, ונותן דגש לפיתוח העיר. אל רשימתו של שובר הצטרפו עו"ד ענבל ריבלין שעמדה בראש מינהלת 2030 בעירייה, ועו"ד הלן דורפמן שעמדה בראש המאבק למניעת הרחבת שכונת דניה.

11 צפייה בגלריה
יכול ללכת עד הסוף. יניב בן שושן
יכול ללכת עד הסוף. יניב בן שושן
יכול עוד להפתיע. בן שושן
(צילום: פרטי)

מועמדים נוספים


נראה שהרשימה לא סגורה. חבר המועצה לזר קפלון הודיע שיתמודד אך צפוי שיתמקד ברשימה בלבד. בעבר הכריז חבר המועצה יצחק בלס, איש הליכוד על כוונתו להתמודד אבל כנרה יתמקד ברשימה ובתכנית דילול החזירים.
מנדי רבינוביץ', מנכ"ל ריאלי בית בירם טרם הכריז רשמית וריצתו כרגע לא מתקדמת. גם שמו של איל הספנות משה מנו, הוזכר אבל לא הייתה הכרזה. יניב בן שושן יו"ר סניף הליכוד ממתין להחלטת הוועדה המוניצפלית של המפלגה, אבל נראה כי אף אחד לא ממהר בליכוד להריץ מועמד לראשות עיר בחיפה.
במועצה רשימת "הגימלאים" של ישראל סביון מזכיר מפלגת העבודה בחיפה לשעבר מעוררת עניין, והוא בונה על האוכלוסיה הוותיקה שמונה כ־50 אלף איש, ועל הניסיון הרב שלו בפוליטיקה המקומית. חבר המועצה יואב רמתי ירוץ ברשימת "חיפה ציונית", שזוכה לתמיכת ומימון של איתמר בן גביר וינסה להכניס כמה שיותר מנדטים מהמחנה שלו. "רציתי אחדות של כל המפלגות הציוניות דתיות בחיפה ולכן בחרתי בשם המאחד הזה". אמר.