"מנסים להתניע את העסק ממלון בהרצליה"


חיים חדד, חשמלאי ממושב זמרת שפונה, חזר לביתו רק בשבוע האחרון. "המחבלים היו ממש בפתח המושב, הם פשוט המשיכו בתנועה הלאה", הוא מספר. "כישוב לא נפגענו פיזית אבל כל הישוב פונה קודם לאילת וממש לפני מספר ימים עברנו אני ומשפחתי להרצליה, בשביל להיות יותר קרוב לבית וכדי להחיות את העסק שלי".
4 צפייה בגלריה
חיים חדד
חיים חדד
חיים חדד
(צילום: פרטי)
לחדד ואשתו שלושה ילדים קטנים והוא מספר כי הם מנסים להתחיל לקיים איזושהי שיגרה והרצון להחיות את העסק הוא חלק ניכר מכך. "אני חשמלאי עצמאי משנת 2020, אבל בתחום כמעט 20 שנה, העסק שלי בנוי למתן שירות למפעלי תעשייה, אם היא מושבתת אז גם אני מושבת ואם היא עובדת אני עובד. עכשיו התעשייה מנסה להתאושש כי כולם צריכים מזון, חומרי ניקוי, מאכל לבהמות, קופסאות פלסטיק, צנרת. אני נותן שירות למגוון רחב של מפעלים וכל המפעלים שאני נותן להם שירות נמצאים בעוטף ולאט לאט מחזירים לפעילות".
בשבוע השני של המלחמה בדק חדד עם רואה החשבון שלו לגבי מענקים מהמדינה. "לא עבדתי, הלקוחות לא העבירו כסף ובינתיים הייתי צריך להעביר כספים לספקים ומשכורת לעובד, הוא חזר אלי וסיפר שיש מענק מיוחד מהסוכנות היהודית לבעלי עסקים מהעוטף. מילאנו את הטפסים ובתוך שלושה ימים קיבלתי 15 אלף שקלים. המענק פתח נתיב של אוויר ובימים האלה זה המון כסף. זו הרגשה מדהימה לקבל כל כך מהר את הכסף מהסוכנות היהודית".
מה לגבי העתיד?
"אף אחד לא באמת יודע, היום חזרתי לאזור ואני מתכנן לראות איך מחזירים את הלקוחות, התעשייה גדולה ונקווה שמפעלים יחזרו לעבוד".

"הכל הלך לפח"


אלירן מור יוסף נפש עם משפחתו באילת כשהמלחמה פרצה ב-7 באוקטובר. מור הוא זכיין של סניף "בורגרים" בשדרות, המסעדה הייתה סגורה מכיוון שהיא כשרה ומזל שכך, כיוון שהמחבלים גם הגיעו לאזור בו היא נמצאת.

4 צפייה בגלריה
סניף בורגרים
סניף בורגרים
סניף בורגרים
(צילום: פרטי)

"המסעדה ממוקמת ב"מול" בשדרות וגם לשם הגיעו המחבלים באותה השבת, היו שם יריות", מספר מור יוסף ומוסיף כי מאז אותה שבת המסעדה שמפרנסת עשרה עובדים - סגורה. "עד יום רביעי לא היה חשמל בכלל בקניון, כל המלאים שהיו לנו במקפיא - צ'יפס ובשר, הכל הלך לפח".
מור יוסף נולד גדל בשדרות וכיום מתגורר במושב קידר שנמצא סמוך לעיר ולא פונה. לדבריו, לאחר מספר שבועות ללא עבודה אבל עם דרישות תשלום לספקים וגם שכירות, לא נשאר כסף בחשבון, ודווקא אז הגיעה הפתעה נעימה. "הגשנו בקשה למענק מהקרן של הסוכנות היהודית, ותוך מספר ימים הופקד לי בחשבון סכום של 20 אלף שקלים. עם הכסף הזה יכולנו לשלם לספקים וגם לשכירות של חודש אוקטובר שגבו מאיתנו. לא מדובר על סכום שמקים אותנו על הרגליים אבל זו עזרה. וצריך לזכור שגם מעבר לעבודה ולעובדים יש לי בית לפרנס".
איך עושים את זה?
"אני נעזר בחברים ובהלוואות עד שנראה איך ממשיכים ומתי יגיע הכסף מהמדינה".
מצליח לחשוב על העתיד?
"כן. אני חושש שכשנחזור לפעילות והמלחמה תסתיים נהייה בבעיה כי כל הקיבוצים שהיינו מספקים להם משלוחים, לא יחזרו בשנה הקרובה, אבל אנחנו נתמודד ונקווה שמהמדינה תעזור לנו".

קראו גם:

"שלחתי הודעות וראיתי רק וי אחד"


"אני והמשפחה נמצאים בימים אלה במלון לאונרדו פלאזה בירושלים", מספר דותן מינס, בעל עסק למתן שירותים לעובדים זרים מכפר מימון הנמצא בעוטף עזה. "פינו אותנו מיד אחרי השבת הנוראית. היה מזל גדול שהם לא הצליחו להיכנס אלינו למושב. מסוק עם לוחמים נחת ממש קרוב אלינו, הייתה היתקלות עם מחבלים והלוחמים עצרו את המחבלים מלהגיע אלינו".

4 צפייה בגלריה
דותן מינס
דותן מינס
דותן מינס
(צילום: פרטי)

מינס, אב לארבעה, התפנה בשבוע הראשון לאחותו בנתניה: "זה היה מאוד מאתגר, שתי משפחות עם ילדים בדירה, אחר כך סידרו לנו מלון בירושלים ואנחנו פה כבר חודש פלוס".
ספר על העסק הלא שגרתי שפתחת.
"שיווק מינס קיים 13 שנה. לאבא שלי יש משק לפפאיות בכפר מימון ועובדים אצלנו וגם במשקים מסביב עובדים זרים שהגיעו לישראל בעיקר מתאילנד. נוצר צורך לתת להם מענה לצרכים שלהם כמו אוכל, תקשורת, שירותי דואר. בהתחלה נתתי שירות בחינם לעובדים שלנו במשק ואז פנו אלי עוד עובדים ולכן פתחתי חנות קטנה שבה מכרתי אוכל אסיאתי ומצרכים של תאילנדים. ההתרחבות במשך השנים הייתה במתן שירותים לעובדים כמו עזרה בביורוקרטיה, דואר, תקשורת סלולרית ועוד, בכל אזור אשכול אני סיפקתי את העזרה והמענה לצרכים של העובדים הזרים".
מה קרה מפרוץ המלחמה?
"בהתחלה היינו עסוקים בבריחה מהאזור, כך שהעסק בכלל לא היה בראש מעייני. אחרי כמה ימים התחלתי לבדוק מה קורה, היו לי לקוחות בבארי שפחדתי להתקשר אליהם, שלחתי הודעות ואני רואה רק וי אחד שהתקבל. בהתחלה לא הבנו את כל גודל הזוועה והטבח, עד היום אין לי אינדיקציה לגבי העובדים בבארי. התאילנדים עזבו הכל וברחו והשאירו אותי גם עם חובות אבודים, כיוון שהם היו קונים בהקפה, ספקים שצריכים לקבל כסף וסחורה שחלקה פגת תוקף".
באחת הקבוצות בווטסאפ הועבר לינק של "עוטף לעסק", המיזם שהקימו הסוכנות היהודית, חברת שבא, עמותת IVN וחברת כלירמרק קפיטל, אשר נרתם למען העסקים בעוטף עזה. מינס מילא וחשב שאין פה מה להפסיד, אבל התדהמה שלו היתה גדולה שאחרי מספר ימים קיבל 15 אלף שקלים.
"הסוכנות היהודית הם אלופים", הוא אומר, "הם הראשונים שנתנו עזרה כספית במהירות וגם הטופס שלהם היה מאוד קל למילוי. הכסף הזה נותן חמצן לעסק. לא ציפיתי לכזה סכום וזו הייתה הפתעה נעימה".
בימים אלה מנסה מינס להמשיך ולהפעיל את העסק: "אני נוסע פעמיים בשבוע לכפר מימון ועושה סיבוב אצל העובדים שנשארו לבדוק מה הם צריכים ואיך אפשר לעזור".
חושב על היום שאחרי?
"יש פה חבר פסיכולוג מהמושב והוא אומר לי אל תחשוב רחוק, תחשוב רק על מחר".

"מהיר מהמענק של המדינה"

לאילן משה יש עסק למתן שירותי כביסה - "שירותי כביסה כביסטיב". העסק הוותיק (20 שנה) מעניק שירותי כביסה למגזר הפרטי ולמגזר העסקי, ולו שני סניפים, אחד בשדרות והשני בלהבים. לדבריו, "החל מיום ראשון 8.10 הסניף בשדרות סגור כי העובדים וכל העיר מפונים, בעקבות המצב גם המפעלים שאיתם אנחנו עובדים לא עבדו בשלושת השבועות האחרונים כך שלא היה למי לתת שירות. העבודה ירדה מ-100 לאפס".

4 צפייה בגלריה
אילן משה
אילן משה
אילן משה
(צילום: פרטי)

מה לגבי הסניף בלהבים?
"הסניף עובד לא במתכונת הרגילה, אין לקוחות אנשים במילואים או בבית, ההכנסות נפגעו בחמישים אחוז".
מה עושים?
"מנסים לשרוד, ב-10 לחודש חייבים לשלם משכורות כי המדינה לא נתנה אופציה לגבי העובדים - להוציא לחופש, לחל"ת... בסוף נאמר שעלי לשלם לעובדים והמדינה תחזיר לי".
המענק של מיזם "עוטף לעסק" הגיע למשה בהפתעה: "הסוכנות היהודית העבירו לי 15 אלף שקלים בתוך ארבעה ימים, הם היו יותר מהירים מהמדינה שאמורה לשמור ולעזור לי. הכסף עזר לי לשלם את ההוצאות של חודש ספטמבר".
חושב על העתיד?
"אני לא יודע מתי אוכל לפתוח את הסניף, אני חושב שהתושבים לא יחזרו בקרוב, אם אני פותח את העסק יש עלויות ואני לא אפתח כדי להפסיד כסף. העובדת שלי בסניף של שדרות פונתה לאילת ומי יודע מתי היא תשוב. אני מקווה לטוב ומצפה שהמדינה שתתמוך ותעזור לנו".

מיזם ״עוטף לעסק״


כ-1,000 מענקים מיידים בהיקף כולל של כ-9 מיליון שקלים הועברו מתחילת מלחמת "חרבות ברזל" לעסקים קטנים וזעירים בעוטף, מחציתם מהעיר שדרות והיתר מאופקים ומהמועצות האזוריות שער הנגב, אשכול, שדות נגב וחוף אשקלון. כולם במסגרת מיזם ״עוטף לעסק״ שהושק על ידי הסוכנות היהודית, חברת שבא, עמותת IVN, וחברת כלירמרק קפיטל. המיזם פועל בשיתוף עם אחים לנשק - חמ״ל אזרחי וקרן משפחת וילף, ובסיוע חברת Monday ושותפים נוספים.
בנוסף למענק בעלי העסקים מופנים לגופים המעניקים להם ליווי עסקי וליווי של מנטורים מתנדבים - בוגרי 8200, הסוכנות היהודית, עמותת IVN , אחים לנשק - חמ״ל אזרחי וארגונים נוספים.

בשיתוף הסוכנות היהודית