בתחילת מלחמת "חרבות ברזל" ליאת הוצאה לחופשה ללא תשלום והחליטה להירשם לאחד האתרים של חיפוש עבודה מהבית.
2 צפייה בגלריה
היגררות להתקשרות ארוכת טווח
היגררות להתקשרות ארוכת טווח
היגררות להתקשרות ארוכת טווח
( צילום: shutterstock)

במהלך ההרשמה היא אישרה את התקנון ואת תנאי שימוש, וכמו אנשים רבים שחותמים בלי לדעת בדיוק על מה, היא לא קראה אתת פרטי ההתקשרות.
ליאת חיכתה וציפתה לבשורות משמחות ולמבול של אפשרויות, אבל מאחר ולא קיבלה מהאתר שום תגובה - לא הצעות עבודה, לא תזכורות, לא מידע וגם לא שירות, שכחה מהעניין. אבל האתר לא שכח בכלל: יום אחד היא קיבלה לפתע פתאום דרישת תשלום והודעה על חוב.
בהודעה צוין שבתקנון הייתה התחייבות לתשלום עבור השימוש באתר, ובאם לא תשלם - יינקטו נגדה הליכי הוצאה לפועל.
"החברה פועלת באופן מטעה", אומרת עו"ד הדס יעקובסון, מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות. "היא מאפשרת ניסיון חינם, לא מציינת באופן ברור את עלות השירות לאחר תקופת הניסיון, לא מעדכנת את הצרכן טרם סיום תקופת הניסיון ולמעשה "גוררת" אותו לתוך התקשרות ארוכת טווח.
בנוסף, החברה לא מאפשרת את ביטול העסקה בהתאם להוראות סעיף 13ג לחוק הגנת הצרכן, המחייב ביטול עסקה מתמשכת בכל עת על ידי הצרכן. החברה טוענת כי העסקה הינה "מידע כהגדרתו בחוק המחשבים", פרשנות שגויה שלא מאפשרת את ביטול העסקה כביכול".
מה עושים?
"מדובר במנוי מתמשך, לכן על פי הוראות הדין עליהם לאפשר את הביטול", אומרת יעקובסון. "מומלץ תמיד בעת הרשמה ומסירת הפרטים לקרוא את האותיות הקטנות, לוודא שחינם הוא אכן ללא כסף, ולא למסור בשום מקרה את פרטי כרטיס האשראי.
"יש לפנות בכתב ולציין את ההפרות. בהעדר מענה על ידי החברה יש להגיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות".

2 צפייה בגלריה
הטעיה במחיר העסקה
הטעיה במחיר העסקה
הטעיה במחיר העסקה
( צילום: shutterstock)

במקום יד ראשונה מרופא: יד שנייה ממגרש


איתי ומיכל החליטו שהגיעה השעה להחליף את הרכב. הם הגיעו למגרש של מכוניות משומשות בתקווה לצאת משם עם רכב יד שנייה שירגיש כמעט כמו חדש, ובעיקר ייסע חלק, בלי תקלות.
בני הזוג שילמו, קיבלו את המפתחות ומהמגרש נסעו היישר למלא דלק בתחנה שממול. אלא ששם הם גילו לאכזבתם הקשה, שיש נזילת דלק מן המיכל.
הם חזרו למגרש וביקשו להחליף את הרכב. במגרש הסכימו והחליפו להם למכונית מדגם אחר. כשהגיעו הביתה ונכנסו לאתר המגרש, גילו שהרכב שנמסר להם זול בכמה אלפי שקלים מהסכום ששילמו.

קראו גם:

האם מגיע להם לקבל את ההפרש?
"אי הצגת מחיר על הרכב עצמו מהווה הפרה של החוק, והרשות קנסה בעבר לא מעט בתי עסק שלא הציגו מחיר על הרכבים", אומרת יעקובסון. "בנוסף, כאשר עוסק מפרסם רכב בסכום מסוים הוא מחויב לפרסום ומחויב לספק לצרכן את הרכב במחיר שפורסם. זאת מעבר לחובות הספציפיות שחלות על מוכר רכב משומש לגבי גילוי כל פרט, תאונה או תקלה ברכב שמוסדר בחוק נפרד".
מה עושים?
"איתי ומיכל זכאים לדרוש החזר על ההפרש עקב ההטעיה במחיר העסקה בניגוד לסעיף 2 וכן בעקבות ההפרה של סעיף 17ב לחוק הגנת הצרכן. אם בית העסק יסרב, תקום להם הזכות לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק של עד 10,000 שקלים".