שירה סיימה שירות מילואים מפרך והחליטה שמגיע לה לנפוש קצת אחרי הימים המתישים שחוותה. היא רכשה חבילת נופש לחו"ל באמצעות סוכנות נסיעות ושילמה את כל הכסף.
1 צפייה בגלריה
הטיסה היא חלק מהותי מקיום העסקה
הטיסה היא חלק מהותי מקיום העסקה
הטיסה היא חלק מהותי מקיום העסקה
( צילום: shutterstock)

כעבור מספר ימים קיבלה הודעה מהחברה, שבישרה לה שהטיסה נדחית – וכי חברת התעופה קבעה מועד חדש אל היעד. אלא שהתאריך החדש לא התאים לשירה בשל עבודה והתחייבויות קודמות.
כשביקשה לקבל בחזרה את התשלום, החברה סירבה להחזיר לה את כספה, גלגלה את האחריות ממנה והלאה וטענה שהשינוי נעשה בשל ביטול הטיסות על ידי חברת התעופה.
מה עושים?
עו"ד הדס יעקובסון, מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות: "הטענה של שירה בהחלט מוצדקת. כאשר אנחנו רוכשים חבילת נופש, חלק מהותי בעסקה הוא המועד שבו היא מתקיימת.
לכן, כאשר טיסה מתבטלת ולא מאפשר לנו לצאת לנופש בתאריך שתוכנן, מדובר בשינוי מהותי בפרטי העסקה. במצב שכזה, סוכנות הנסיעות לא יכולה "להכריח" אותנו לצאת לנופש בתאריך אחר, ומחויבת בהשבת הכספים.
אמנם, לא הסוכנות היא זאת שאחראית לביטול הטיסה, ולכן, שירה לא תוכל לדרוש פיצוי על עוגמת הנפש, או כל נזק אחר שנגרם לה עקב ביטול הנופש, שכן לסוכנות הנסיעות אין אחריות בנזיקין, אך את כספה בחזרה היא בהחלט זכאית לדרוש.

וילון, חלון ומה שביניהם


עדי עברה לדירה שכורה ורכשה באתר וילון גלילה לחלון. כשהחבילה הגיעה, גילתה שהווילון לא מתאים לגודל החלון. היא פנתה לשירות הלקוחות וביקשה לבטל את העסקה, ונאמר לה שמאחר ופתחה את האריזה, אין אפשרות לביטול.

קראו גם:

כדי לדעת האם חוק הגנת הצרכן מאפשר לעדי לבטל את העסקה, צריך קודם לברר האם מדובר במוצר קטלוגי שנבחר מאתר בית העסק (כלומר, וילון שמוצע במספר גדלים ומתוכו עדי בחרה באופציה אחת). במקרה כזה הוראות סעיף 14 לחוק הגנת הצרכן מאפשר לעדי לבטל את העסקה גם אם אריזת המוצר נפתחה.
חשוב לזכור:
"כשאתם רוכשים מוצר קטלוגי מאתר אינטרנט, אתם זכאים לבטל את העסקה אם התחרטתם או במקרה שהמוצר לא מתאים לצרכיכם, גם אם האריזה נפתחה וגם אם נעשה ניסיון להשתמש במוצר", אומרת יעקובסון.
"על בית העסק להשיב את כספכם, בניכוי דמי ביטול בסך של 5% או 100 שקל, הנמוך מביניהם. אם נגרם נזק למוצר, בית העסק רשאי לדרוש את ירידת ערכו, אך רק לאחר שהכסף הוחזר.