כשאורנה יצאה לפנסיה היא הרגישה שזה הזמן להתמחות בתחביב האפייה שלה והחליטה לקנות מיקסר חזק ורציני. היא נכנסה לרשת גדולה והתעניינה במיקסר שיכול ללוש קילו בצק.
2 צפייה בגלריה
הבטחות שלא משקפות את המציאות
הבטחות שלא משקפות את המציאות
הבטחות שלא משקפות את המציאות
(צילום: shutterstock)

בחנות לא היה מכשיר זמין אבל המוכר סייע לה להזמין באתר החברה את המיקסר הנבחר, שהגיע אליה במלוא הדרו שבוע מאוחר יותר. אורנה פתחה את המיקסר, חיברה אותו לחשמל, הכניסה את הקמח והביצים – ואז שמעה את המנוע מהשמיע קולות – ושובק חיים.
אורנה חזרה לחנות וביקשה שיחליפו לה את המוצר או יתקנו אותו. המוכר סירב וטען שהיא עשתה שימוש בלתי סביר במיקסר, שמיועד לחצי קילו קמח בלבד.
מה עושים?
עו"ד הדס יעקובסון, מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות: "הסיטואציה אליה נקלעה הצרכנית ולפיה, המוכר בחנות מבטיח תכונות שונות למוצרים אשר מתגלות כלא משקפות את המציאות, היא נפוצה מאוד. חוק הגנת הצרכן למעשה מגן עלינו הצרכנים במצבים כאלו באמצעות סעיף 2 לחוק, שאוסר על המוכר להטעות אותנו.
הבעיה מתחילה כאשר ההטעיה מתבצעת בעל פה, ולנו, הצרכנים, אין יכולת להוכיח שאכן הוטעינו. במצב זה האפשרות היחידה שלנו היא לפנות לבית המשפט שיכריע האם בוצעה הטעיה והאם ההטעיה היא זו שגרמה לנו לבצע את הרכישה.
הצרכנית אולצה למעשה לבצע רכישה באמצעות מכר מרחוק. אמנם העוסק והצרכנית היו יחדיו באותו מקום, אך היא לא ראתה את המוצר במו עיניה והזמינה אותו באופן מקוון.
במקרה כזה יחולו הוראות סעיף 14 ג' לחוק הגנת הצרכן, המאפשרות לצרכן לבטל עסקת מכר מרחוק בתוך 14 ימים גם אם המוצר חובר לחשמל או שנעשה בו שימוש. בשורה התחתונה: הצרכנית תוכל לבטל את העסקה ולערבל בצקים במיקסר ראוי, כפי שהתכוונה מלכתחילה".

קראו גם:


2 צפייה בגלריה
לדואר ישראל יש חסינות מפני פיצויים
לדואר ישראל יש חסינות מפני פיצויים
לדואר ישראל יש חסינות מפני פיצויים
(צילום: אדווה חולי)

לאן נעלם המכתב הרשום?


עינב שלח בדואר ישראל דואר רשום, אבל המכתב עם המסמכים המאוד חשובים לא הגיע אל היעד, לא בזמן המובטח (שלושה ימי עסקים) ובעצם גם לא אחרי ארבעה חודשים. גם בשירות המעקב שבאתר דואר ישראל לא נרשם שהמעטפה הגיעה ליעדה.
האם חגים ומלחמה הם סיבה לעיכוב של ארבעה חודשים? האם יש מישהו שיפצה אותו על הזמן שהשקיע באיתור המסמכים המקוריים, שנשלחו עם אפוסטיל רשמי?
מה עושים?
יעקובסון: "על פי רישיון חברת דואר ישראל, מכתב רשום צריך להגיע ליעדו תוך שבעה ימי עסקים. אפשר בהחלט לקבל פיצוי על דבר דואר שאבד, אך בשיעור שנקבע בתקנות הדואר (היקף האחריות לדברי דואר פנים), תשס"ו-2006, הפיצוי המקסימלי שניתן לקבל הוא 950 שקלים לערך, וזאת בתנאי שהוכח מה עלות דבר הדואר, וכן הוכחת שאר המרכיבים של הנזק.
"חשוב לציין שלדואר ישראל יש חסינות מפני פיצויים בשיעור גבוה יותר, ולא ניתן לתבוע את הדואר על פיצויים גבוהים, גם כאשר מדובר בנזקים כבדים שנגרמו לצרכנים".