לורן הגיעה ליריד רהיטים ומצאה בו בדיוק את הספה שחיפשה. היא שילמה, בחרה צבע, והבטיחו לה שהספה תגיע תוך שבועיים.
2 צפייה בגלריה
"המלחמה גרמה לעיכובים באספקת מוצרים"
"המלחמה גרמה לעיכובים באספקת מוצרים"
"המלחמה גרמה לעיכובים באספקת מוצרים"
(צילום: shutterstock)

רגע לפני המועד המיוחל פינתה לורן את הספה הישנה מהבית, אבל שבועיים ימים חלפו - והספה החדשה לא הגיעה. היא התקשרה לחברה ונאמר לה שמאחר והמפעל ממוקם בעוטף, הוא מושבת ולכן המשלוח יתעכב. הצפי לקבלתו הוא לעוד חודשיים. לורן צריכה ספה לשבת עליה, האם מותר לה לבטל את העסקה?
מה עושים?
עו"ד הדס יעקובסון, מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות, מסבירה ש"המלחמה גרמה לעיכובים רבים באספקת מוצרים, חשוב להבחין בין מוצרים שהוזמנו מבתי עסק בארץ למוצרים שהוזמנו מחו"ל.
כשמדובר בבתי עסק ישראלים, כאשר המוצר לא מגיע במועד שהובטח אתם בהחלט רשאים לבטל את העסקה ולקבל את כספכם בחזרה. עקרונית, ככל שנגרם נזק בימי שגרה, הצרכן יכול לתבוע גם פיצוי בגין נזקים שנגרמו לו עקב האיחור באספקה, אך בתקופת לחימה, ככל הנראה לא תוטל על העסק אחריות בנזיקין (תלוי כמובן בנסיבות הספציפיות).
במקרה שבו לורן לא מקבלת את המוצר שהזמינה מצד אחד, אך מאידך, הסיבה לעיכוב נובעת מהמלחמה (כלומר, ברור שבית העסק לא אשם בכך), לורן יכולה לדרוש את ביטול העסקה, שלמעשה סוכלה. במקרה הזה לורן לא תהיה זכאית לפיצוי על הנזק שנגרם לה, אלא רק להחזר כספי.
ומה לגבי הזמנה מאתרים מחו"ל?
"חוק הגנת הצרכן אינו חל על בתי עסק מחוץ למדינת ישראל, גם אם האתר שלהם כתוב בעברית ופונה לצרכן הישראלי", מסבירה עו"ד יעקובסון, "על כן, תנאי הביטול והפיצוי יהיו בהתאם למדיניות בית העסק".

2 צפייה בגלריה
"מדובר במוצר עונתי"
"מדובר במוצר עונתי"
"מדובר במוצר עונתי"
(צילום: shutterstock)

חנוכיה אחת ולתמיד


שרה הזמינה את הילדים והנכדים להדלקת נר של חנוכה, וקיבלה במתנה חנוכיה. בהדלקה לא השתמשו בה, ולמחרת בבוקר, שרה ניגשה לחנות וביקשה להחזיר אותה ולקנות משהו אחר, אבל בחנות השיבו לה של"חנוכיות אין החלפה, כי מדובר במוצר עונתי".

קראו גם:

מה עושים?
לדברי יעקובסון, "חשוב להבין שהמושג "מוצר עונתי" לא קיים בחוק הגנת הצרכן או בתקנות ביטול עסקה, על כן, זכות הביטול של הצרכן נובעת מסוג המוצר ומניין הימים שנקבעו בתקנות לביטולו.
חנוכייה תסווג כמוצר לבית, לכן הצרכן זכאי לביטול העסקה כל עוד עלות החנוכיה עולה על 50 שקלים, לא נעשה בה שימוש והיא הוחזרה תוך 14 ימים ממועד הרכישה.