אסף הזמין חולצת כדורסל דרך חנות האתר של קבוצת הכדורסל שבנו אריאל אוהד. במהלך תהליך ההזמנה אמר לו המוקדן שיש מבצע המאפשר להדפיס על גב החולצה שם של שחקן או את שמו של אריאל ללא תשלום נוסף. אסף התלהב והשיב בחיוב.
2 צפייה בגלריה
 "נתקעתי עם החולצה שעלתה לא מעט"
 "נתקעתי עם החולצה שעלתה לא מעט"
"נתקעתי עם החולצה שעלתה לא מעט"
( צילום: shutterstock)
כשהגיעה החולצה אשתו גילתה שהמידה מאוד גבולית, ותוך חודש-חודשיים היא תהיה קטנה על בנם. אסף התקשר מיד לחנות וביקש לבדוק איך ניתן להחליף למידה גדולה יותר, אלא שאז נאמר לו: "בגלל שביקשת להדפיס על החולצה את שמו של אריאל, לא ניתן להחליף את החולצה או לבטל את העסקה".
החנות הפנתה אותו לתקנון האתר, שם כתוב שחולצות שהודפסו לא ניתנות להחלפה או לביטול, בין אם מדובר בהדפסת שם המזמין ובין אם זהו שמו של אחד השחקנים. כך או כך, אומר אסף, "עכשיו נתקעתי עם החולצה הזו שעלתה לי לא מעט, וזה מאוד מתסכל".
מה עושים? עו"ד מיכל אוחנה מהמועצה לצרכנות מבינה את התסכול ומזכירה: "אנחנו לפני תחילת שנת הלימודים וגם חולצות עליהן הודפס סמל בית הספר לא ניתנות להחלפה, גם אם לא נלבשו כלל. לצרכן יש זכות להחליף חולצות בחנות אם לא נלבשו והוחזרו תוך שני ימי עסקים, ובמכר מרחוק ניתן להתחרט תוך 14 יום, אבל- סעיף 6(א)(2) לתקנות הגנת הצרכן קובעת שצרכן לא יוכל לבטל עסקה במקרה שהמוצרים שהזמין יוצרו במיוחד בעבורו על פי מידות או דרישות מיוחדות.
טיפ: ניתן לבטל הזמנה מיוחדת כל עוד לא החלו בייצורה (רהיטים למשל) או במקרה הזה, חולצה עם הדפסה, אבל כשהמוצר מגיע לבית הצרכן - אי אפשר לבטל.

2 צפייה בגלריה
ליריד הספרים חוקים משלו
ליריד הספרים חוקים משלו
ליריד הספרים חוקים משלו
(צילום: shutterstock)

לידיעת הקונים בירידים


נטע ואורי הגיעו לקניון כדי לקנות ציוד לבית הספר. במרכז הקניון הוצבו דוכנים, חלקם של החניות וחלקם לא, תחת השלט "יריד חזרה לבית הספר" והבטחה להנחות ומבצעים. בנוסף לילקוטים, מחברות ומכשירי כתיבה, נמכרו ביריד גם ספרים. נטע נזכרה שברשימה שקיבלו נדרש אטלס, ומאחר והמחיר היה אטרקטיבי, היא קנתה. כשהגיעה הביתה הסתבר שבעלה כבר קנה אטלס דיגיטלי.
נטע שבה ליריד עם השקית, הקבלה והאטלס, אבל המוכר אמר לה שלפי החוק אי אפשר להחזיר ספרים.

קראו גם:

מה עושים? "המוכר מטעה", אומרת עו"ד מיכל אוחנה מהמועצה לצרכנות. "לפי החוק, צרכן לא יכול לקבל החזר כספי אם התחרט אחרי שרכש ספר, מאחר שזכות הביטול לא חלה על מוצרים שניתן להקליט, לשעתק ולשכפל, אבל את האטלס נטע רכשה לא בחנות אלא ביריד, לכן מותר לה להתחרט על הקנייה.
מדובר ברוכלות, כלומר, בעסקה שנעשתה בתערוכה ולא בבית העסק, והחוק מאפשר לבטלה תוך 14 יום ללא תנאי וללא דמי ביטול.
כדאי לדעת: אם קניתם ספר שארוז באריזה הרמטית ולא פתחתם, מותר לכם לבטל את העסקה תוך 14 יום ולקבל את הכסף בחזרה - בניכוי דמי ביטול בשיעור 5% ממחיר העסקה.