אביה של אליה בן 80 ומתקשה בהתניידות בשל דלקת פרקים. בעקבות פוסט שראתה בפייסבוק, פנתה אליה לחברה שהבטיחה סיוע ומסלול מהיר להוצאת תו נכה.
2 צפייה בגלריה
קיצור דרך שעלה ביוקר
קיצור דרך שעלה ביוקר
קיצור דרך שעלה ביוקר
(צילום המחשה: אסף פרידמן)

נציגת השירות שאיתה אליה שוחחה אמרה לה שהחברה מטפלת בביורוקרטיה, ושהתהליך יהיה מהיר. היא שלחה לאליה טופס למילוי והצהירה שיש לחברה גישה למאגרים של קופות החולים - וכל זה תמורת אלפי שקלים.
משחלפו כמה שבועות ושום תו לא נראה באופק, אליה פנתה לחברה בבקשה לבטל את העסקה ולקבל את הכסף בחזרה – אבל סורבה.
עו"ד הדס יעקובסון, מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות:
"תו נכה ניתן בחינם לזכאים באתר משרד התחבורה. עבור אנשים שלא רוצים לטפל בביורוקרטיה והפרוטה מצויה בכיסם – זה יכול להיות שירות נחמד.
"הבעיה שיש חברות שנותנות תחושה לצרכנים שהם לא יצליחו לממש את הזכויות בעצמם. מרבית המתלוננים מדגישים שנציגי השירות ניהלו איתם שיחה שיווקית ואגרסיבית. עיקר הבעיה היא שמדובר בשירות שאנשים ביקשו ושילמו עבורו - והיא נחשבת לעסקת מכר מרחוק.
קראו גם:

"הנציגים מבקשים לשלוח אליהם מסמכים מיד אחרי השיחה כדי לקדם את הטיפול ולהתחיל בבדיקה. ברגע שנשלחים מסמכים, מתחיל למעשה מתן השירות, והחוק לא תמיד מאפשר לבטל בשלב הזה. הפתרון צריך לבוא ממשרדי הממשלה בהנגשת המידע ושיפור ופישוט תהליכים. ככל שהשירות יהיה יעיל יותר, התופעות הללו ייעלמו. ובכל מקרה, מומלץ לבדוק חוות דעת, לפני שמשלמים אלפי שקלים.

2 צפייה בגלריה
לשים לב למדיניות ההחזרה
לשים לב למדיניות ההחזרה
לשים לב למדיניות ההחזרה
(צילום: shutterstock)

עסקה מחשמלת


המזגן בדירה של ליהי התקלקל. הטכנאי אליו התקשרה אמר שיגיע בימים הקרובים כי הוא ממש עמוס. ליהי הלכה לחנות החשמל הקרובה לביתה ורכשה תנור חשמלי קטן. דקות אחרי שחיברה אותו לחשמל התקשר הטכנאי ואמר שהתפנה ויוכל להגיע. ליהי מיהרה לחנות וביקשה להחזיר את התנור - והמוכר סירב.
עו״ד הדס יעקובסון, מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות אומרת שזכויות הצרכן בביטול עסקת רכישה של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה נבדלות זו מזו בעיקר בסוג העסקה:
"רכישה רגילה בחנות ועסקת מכר מרחוק שנעשית ללא נוכחות משותפת של הצדדים", היא אומרת. "בעת הקנייה בחנות חשוב לשים לב למדיניות ההחזרה של בית העסק, שחייבת להיות מוצגת ובצורה בולטת.
"ברכישת מוצר חשמלי בחנות, ניתן להתחרט רק בתנאי שהמוצר לא חובר למים או לחשמל, גם אם החיבור נעשה לזמן קצר. במידה ואותו תנור היה נרכש באתר מכר, הייתה לליהי זכות להתחרט".