רגע לפני שהקבוצות יצאו לפגרה, הגיע חיים זלוטיקמן, גדול שחקני הפועל בכל הזמנים, לצפות במשחקה של הפועל חיפה בהרצליה. זו הייתה למעשה הפעם הראשונה ב-20 השנים האחרונות שבה זלוטיקמן צפה בקבוצה בה גדל ופרח משחקת בליגת העל. "לא יצא לי עד עכשיו. אמנם הגעתי דווקא למשחק הפסד, אבל אני צופה בהפועל חיפה כל העונה בטלוויזיה וממש נהנה לראות את הקבוצה הנהדרת הזו שבנו בחיפה בתקציב כל כך נמוך. אם תדרג קבוצות לפי מדד של יכולת מול תקציב, אז הפועל חיפה זוכה באליפות", הוא אומר.
1 צפייה בגלריה
חיים זלוטיקמן. אוהד הפועל גם בכדורגל
חיים זלוטיקמן. אוהד הפועל גם בכדורגל
חיים זלוטיקמן. אוהד הפועל גם בכדורגל
(צילום: אבי מועלם)
אמנם הוא רק שני בטבלת קלעי הפועל חיפה בכל הזמנים, שני ליצחק מזרחי המיתולוגי, אבל אם תשאל כל אוהד הפועל מי השחקן הגדול ביותר ששיחק אי פעם בהפועל חיפה, הוא מיד יעלה את שמו של זלוטיקמן. בהפועל הוא מדורג שני ברשימת קלעי כל הזמנים עם 3,654 נקודות, עם ממוצע נאה של 17 נקודות למשחק. אלמלא הלך לרעות בשדות זרים אחרי 10 עונות, לבטח היה הקלע מס' 1 בכל הזמנים.
בקריירה כולה קלע זלוטיקמן 5,607 נקודות, מה שמציב אותו במקום ה-11 בטבלת קלעי כל הזמנים. הוא שיחק בהפועל עשר עונות ברציפות, בין השנים 75'-85', אחר כך שיחק בהפועל גבעתיים, הפועל חולון והפועל תל אביב, כאשר ב-1990 הוא חזר לעונת אחת לקבוצת נעוריו.
כבר בגיל צעיר הפך לכוכב הקבוצה והוביל אותה לצמרת הליגה הלאומית. מעבר לכך שהיה סקורר הוא היה וירטואוז עם תנועות חתוליות. אף שהקבוצה התדרדרה למרכז ותחתית הטבלה בשנים לאחר מכן, הוא לא עזב את המועדון והפך לסמל הבלתי מעורער שלו. רק בגיל 28, אחרי עשר עונות בהפועל חיפה הוא עזב לראשונה בחייו את המועדון בו גדל ועבר להפועל חולון עימה הגיע לגמר גביע המדינה בו הפסידה למכבי תל אביב.
הוא המשיך לשחק כדורסל עד גיל 38 ופרש אחרי שנתיים במדי הפועל גבעתיים. למרות היותו אחד השחקנים הגדולים בכל הזמנים, יש לו רק תואר אחד, גביע המדינה בו הוא זכה בגיל 36 במדי הפועל תל אביב. אולי זה נובע מכך שבאותן שנים בהן שיחק, מכבי תל אביב הייתה זוכה בדאבל כמעט מדי שנה.
למרות שנחשב לאחד מגדולי הכדורסלנים הישראלים, ולמרות הדומיננטיות שלו בליגה, מעולם לא היה שחקן משמעותי בנבחרת. שני כוכבי מכבי ת"א דאז, מיקי ברקוביץ' ודורון ג'מצ'י, הועדפו על פניו. זכורה התבטאות מפורסמת שלו בנושא: "אם הייתי מייקל ג'ורדן לא הייתי נכנס לחמישייה בנבחרת".
בסך הכל שיחק 97 משחקים במדי הנבחרת בהם קלע 864 נקודות. כיום הוא מנהל סוכנות ביטוח בשותפות עם חברו, כדורסלן העבר פנחס חוזז.

נהנה לראות

חיים, איך זה לראות את הפועל חיפה, הקבוצה שאתה מזוהה איתה יותר מכל, שוב בליגת העל?
"מדובר בקבוצה נחמדה מאד שהוקמה על ידי אנשים טובים, אוהדים של הקבוצה. אין כאן קבוצה של בעלים עשיר, אלא קבוצה של אנשים טובים שתורמים מזמנם ומרצם וחלקם גם מכספם למען הקבוצה. אני נהנה לראות את הקבוצה הזו".
אחרי שעזבת את הפועל חיפה שיחקת בקבוצות רבות. עדיין הפועל נשארה בלב?
"קודם כל אני עדיין חיפאי. חוץ מזה אני אוהד הפועל חיפה בכדורגל ובכדורסל. אגב, לפני הקריירה בכדורסל גם שיחקתי כדורגל בהפועל חיפה. תמיד התעניינתי בהפועל חיפה, גם כשהם היו בליגה השנייה. גדלתי בהפועל חיפה, הייתי בהפועל חיפה רוב הקריירה שלי, ותמיד אשאר הפועל חיפה".
והתחייה המחודשת שלה?
"זה דבר מדהים. אף אחד לא האמין שהפועל חיפה תצליח להפוך לקבוצת צמרת בליגת העל עם תקציב נמוך, בלי בעלים מבוסס ששם כסף, רק על בסיס של מתנדבים ואוהדים עם לב ונשמה. מה שיובל רוסמן ואנשיו עשו זה דבר מדהים. מדובר באוסף של אנשים טובים שהצליח להחיות מחדש את הפועל חיפה. את חלק מהספונסרים אני מכיר, ומגיעות לכולם מחמאות על זה שהם הצליחו להרים קבוצה".

לא רוצה לאמן

איך זה שלא פנית לאימון?
"אחרי הפרישה ניסיתי קצת לאמן. אבל הגעתי מהר מאד למסקנה שאימון זה עסק רעוע. אני אוהב להיות בשליטה, אני אוהב להיות תלוי בעצמי. מצב המאמנים בארץ הוא כזה, שהמאמן לא תלוי בעצמו אלא בהמון גורמים אחרים. מאמן הוא לא שחקן, הוא לא תלוי רק ביכולת האישית שלו. ראיתי מה מעמד המאמנים בישראל, והגעתי למסקנה שזה לא בשבילי. פתחתי סוכנות ביטוח ומאז אני בעסקי הביטוח, וטוב לי".
למרות הדומיננטיות שלו בליגה, שני כוכבי מכבי ת"א דאז מיקי ברקוביץ' ודורון ג'מצ'י הועדפו על פניו בנבחרת
השנה יש להפועל רביעיית זרים נפלאה. מזכיר לך את הקבוצה ההיא בהפועל חיפה?
"אני לא אוהב שמנסים להשוות בין הקבוצה של אז לקבוצה של היום. אי אפשר להשוות בין שתי קבוצות עם הבדל של 25 או 30 שנה. הכדורסל השתנה בשנים האלו. אז שיחקו שני זרים, היום משחקים ארבעה וחמישה. אז היה שעון 30 שניות, היום 24, שיחקו שתי מחציות, היום ארבעה רבעים. זה משחק אחר, תנאים אחרים, אתה לא יכול להשוות בין הפועל חיפה של אז להפועל חיפה של היום. אני רק יכול להגיד לך שיש בהפועל חיפה קבוצה נחמדה מאוד".
נחמדה זה נשמע פרווה. אבל עד כמה היא תוכל לרוץ למעלה?
"כרגע הקבוצה טובה מאוד, אבל אם תעשה לה שדרוג קטן נוסף, זו תהיה קבוצה של פיינל פור. הם צריכים עוד איזה שיפור קטן כדי להיות קבוצה חזקה שתלך עד הסוף".
פרשת לפני 25 שנה, את הפועל עזבת שנים קודם לכן, ובכל זאת עד היום אתה הסמל של אוהדי הפועל.
"יש לי רקורד, ואני לא אדבר על עצמי כי הכל כתוב. יש ברקורד את מה שעשיתי בהפועל חיפה, וזה מדבר בעד עצמו. כמות השנים ששיחקתי בקבוצה, הנקודות שקלעתי, הדומיננטיות שלי, הכל רשום והכל שריר וקיים. הרקורד שלי מוכח".