שלומית בוסקילה, תושבת קרית אתא, שעומדת לדין יחד עם סנ"צ עמית פולק מקרית מוצקין בגין פרשה של איומים והתחזות, היתה לפני ארבע שנים גיבורה בפרשה אחרת - היא קיבלה מידי נשיא המדינה, ראובן ריבלין, את מגן טוהר המידות בגין חשיפת פרשה של התעללות במטופלים חסרי ישע במרכז לבריאות הנפש בטירת הכרמל.
6 צפייה בגלריה
אות מנשיא המדינה. שלומית בוסקילה
אות מנשיא המדינה. שלומית בוסקילה
אות מנשיא המדינה. שלומית בוסקילה
(צילום: נחום סגל)
בדברי ההסבר לקבלת הפרס נאמר אז: "הגב' שלומית בוסקילה - עובדת במרכז לבריאות הנפש בטירת הכרמל אשר דיווחה על מעשים חמורים של אנשי צוות כלפי מטופלים במרכז בו הועסקה. פעולותיה הובילו לחשיפת פרשת התעללות במטופלים חסרי ישע ולמיצוי הדין עם האשמים".
כתב האישום שהוגש בסוף השבוע נגד פולק (48) ובוסקילה (40) היכה בתדהמה את מכריהם, שלא היו מודעים כלל להסתבכותם, וחושף שורה של מעשים פליליים לכאורה המיוחסים לשני הנאשמים, שקיימו ביניהם קשר רומנטי (ומאז גם נישאו) - במקביל לקשרים שניהל פולק עם עוד ארבע שוטרות ממשטרת ישראל, שלא היו כפופות לו.
מכתב האישום עולה כי פולק, שהיה בהליכי גירושים מאשתו, ביקש לדעת האם היא מעלימה ממנו כספים משותפים באמצעות שימוש בכרטיסי אשראי חוץ בנקאיים. פולק העביר לבוסקילה את פרטי כרטיסי האשראי, וזו התקשרה לשלוש חברות של כרטיסי אשראי, סיפרה ש'אחותה' אשר נפגעה בתאונת דרכים ואיבדה את כרטיסי האשראי שלה.
במקביל, לפי סיפור הבדיה, היא איבדה את יכולת הדיבור. בוסקילה, על פי כתב האישום, אף העבירה לידי נציגות חברות האשראי את פרטי תעודת הזהות של אשתו של פולק, כדי לבסס אמון. היא הצליחה בדרך זו לקבל את פרטי הפעולות בכרטיסי האשראי מאחת החברות, ובשתי האחרות התברר כי אין לאשת הקצין כרטיסי אשראי. בסעיף זה מואשמים השניים בקבלת דבר במירמה, התחזות לאחר (בוסקילה) וסיוע להתחזות לאחר (פולק).

קשר רומנטי

ארבעה סעיפי אישום נוספים מייחסים לבוסקילה איומים. פולק ניהל באותה תקופה מערכות יחסים עם עוד ארבע שוטרות, שלא היו כפופות לו בעבודתן המשטרתית. בכל המקרים ביקש לסיים את היחסים איתן, ובוסקילה, על פי כתב האישום, התקשרה אליהן ואיימה שאם לא יפסיקו את הקשר, היא תעביר לבעליהן פרטים עליו.
6 צפייה בגלריה
סנ"צ עמית פולק
סנ"צ עמית פולק
קצין מבריק. סנ"צ עמית פולק
(צילום: דוברות המשטרה)
בחלק מהמקרים היא טענה שהיא אשתו של פולק. מאחת השוטרות, ממוצא ערבי, דרשה בוסקילה להתרחק מהנאשם, לעבור לתחנה אחרת או להתפטר מהמשטרה, אחרת היא תספר על מעשיה לכל בני משפחתה.
סעיף אישום נוסף מתייחס לשני הנאשמים, וקשור לחקירה שהתנהלה נגדם. לאחר שאשתו של פולק הגישה תלונה במשטרה בעקבות הוצאת פרטים על כרטיסי האשראי שלה, נחקרה בוסקילה באזהרה בגין חשדות אלו. בהמשך הגישה אחת השוטרות המאוימות תלונה נגדה. שתי התלונות הועברו לטיפולה של מפקדת תחנת נהריה, סנ"צ מרי דניאלי, אשר סיפרה על כך לפולק, הודיעה לו כי היא תבקש לגבות את גרסתו, וסיפרה לו באילו אירועים מעורבת בוסקילה.
6 צפייה בגלריה
אות מנשיא המדינה. שלומית בוסקילה
אות מנשיא המדינה. שלומית בוסקילה
חושפת השחיתויות מואשמת בהתחזות ואיומים. שלומית בוסקילה
(צילום: נחום סגל)
פולק סיפר את הפרטים שקיבל מסנ"צ דניאלי לבוסקילה, בין היתר על כך שאחת השוטרות הגישה נגדה תלונה. עוד סיפר לה כי דניאלי השמיעה לו הקלטה של השיחה בין אשתו לבין אותה שוטרת, במהלכה הפצירה בה להגיש תלונה נגד בוסקילה. פולק עדכן את בוסקילה מתי הוא קבע למסור את גרסתו, וציין כי ינסה לברר עם סנ"צ דניאלי האם ואילו פעולות חקירה נעשו בתיק.
בוסקילה הפצירה בפולק לקבל מדניאלי כמה שיותר מידע, והוא עשה זאת. במקביל, על פי כתב האישום, ביקשה בוסקילה מפולק שיברר אילו חומרים בטלפון הנייד שלה חשופים לחוקרים, והוא הסביר לה. בסעיף זה מואשמים שניהם בשיבוש מהלכי משפט.

"בעיטות וקללות"

שלומית בוסקילה נולדה וגדלה בקרית אתא, בבית דתי, חמישית מבין שישה אחים. למדה באולפנה שחם, ובצבא שירתה כנהגת משאית.
אחרי השחרור התקבלה לעבודה בבית החולים לחולי נפש בטירת כרמל, שם נחשפה להתעללויות מצד עובדים בחוסים. בוסקילה יצרה קשר עם התוכנית כלבוטק של רפי גינת, ששודרה אז בערוץ 2. שני תחקירנים של התוכנית ציידו אותה במצלמה זעירה שהוסתרה בתוך כפתור, והיא חזרה למחלקה הסגורה ותיעדה מקרי התעללות, מקרי אלימות קשים, קללות וניבולי פה שקשה לצפות בהם.
בריאיון ל"ידיעות המפרץ", שפורסם לאחר קבלת פרס הנשיא, סיפרה בוסקילה: "ראיתי מקרים נוראים, והפעם סתמתי את הפה. עשיתי עצמי מדברת בטלפון, כאילו מתעלמת מהמקרים, ומצלמת. נשכתי שפתיים. ואז העברתי את החומרים, ולבסוף פורסמה הכתבה וכולם ראו מה קורה מאחורי הדלתות הנעולות".
6 צפייה בגלריה
הרב חיים דיסקין
הרב חיים דיסקין
"שלומית מתנדבת אצלנו הרבה שנים למען משפחות נזקקות". הרב חיים דיסקין
(צילום: נחום סגל)
בהמשך סיפרה על המראות שחשפה: "מאושפזת מבוגרת שרוחצים אותה במים רותחים. פשוט שורפים אותה. עד היום אני לא מסוגלת לשכוח את זה. והיה מאושפז שקם רעב באמצע הלילה וביקש אוכל. התחנן לפרוסה. אז הצוות חשב שהוא סתם מציק להם. הגיבו בבעיטות וקללות".
באותו ראיון, לאחר קבלת הפרס, סיפרה בוסקילה עד כמה הרגישה גאה לקבל אותו, ושחבריה לעבודה לא פירגנו לה על חשיפת פרשת ההתעללות בבית החולים.
"אני לא מושלמת, בטח יגידו 'גם את עשית דברים שמן הסתם לא כולם נכונים', אבל יש דברים שלעולם לא אשתוק לגביהם. כמו פגיעה בחסר ישע. זה בעיני פשע, כי פוגעים באדם שלא מסוגל להתגונן או להחזיר. זו אכזריות לשמה. גם כשעבדתי שם, החוסים אהבו אותי כי ידעו שאני מתייחסת אליהם בכבוד. התרגשתי כשקיבלתי את אות הנשיא. סוף סוף מוקירים את מה שעשיתי. בני המשפחה שלי היו גאים בי. אני מודל לחיקוי עבור הילדים שלי, וזה היה מאוד חשוב לי".

"קצין מבריק"

מפקד תחנת זבולון לשעבר, נצ"מ בדימוס אילן סרדל, אמר ל-mynet קריות שסנ"צ עמית פולק היה הקצין הטוב ביותר ששירת תחתיו.
6 צפייה בגלריה
אילן סרדל
אילן סרדל
אילן סרדל
(צילום: נחום סגל)
הוא קצין מבריק, אחד הטובים שיש במשטרת ישראל. לאורך כל הקריירה הוא דורג הכי גבוה בין המועמדים לקידום. קראתי את כתב האישום וממש לא הבנתי במה מדובר. סכסוך בין עמית לגרושתו, על פי מה שראיתי אין עבירה בכלל מצידו. הוא לא נאשם באיומים. ובקשר לכרטיסי האשראי, הם שלו. מה האישום בדיוק? איפה ההוכחות? איפה הראיות? התיק הזה יקרוס, כי אין בו כלום".
בעקבות הגשת כתב האישום, הודיע המפכ"ל, רנ"צ יעקב שבתאי, כי סנ"צ פולק יודח מתפקידו. גורם משפטי המעורה בפרטי התיק ציין כי אין בו עבירות פליליות. "ממתי אישה שמתקשרת לאישה שמטרידה את בעלה ואומרת לה שאם היא לא תפסיק, תספר לבעלה, זה איום? מתי הוגש על כך כתב אישום? יש תחנה שתחקור תלונה כזו? בסעיף השיבוש, הוא קיבל מידע על החקירה נגד אשתו, מה היה מצופה ממנו? שלא יספר לה? זה כתב אישום מופרע, הזוי, שבמקרה הקיצוני היה צריך להתברר בדין משמעתי, לא מעבר".

"רדפו אותה"

חלק ממכריה של בוסקילה ידעו על החקירה, אבל עדיין הופתעו מכתב האישום. מאיר גלבוע, לשעבר יועץ מבקר המדינה למאבק בשחיתות, מלווה את בוסקילה כבר 15 שנה, וסייע לה לקבל מעמד של חושפת שחיתות: "המעשה שהיא עשתה היה מאוד אמיץ, עובדת זוטרה שיוצאת נגד כל הבכירים בבית החולים בטירת כרמל. אני בקשר איתה מאז,ששמעתי על החקירה. אני יודע שהיא מסוגלת להילחם על מה שיקר לה, אבל לדעתי יש לה קווים אדומים. לא כל דבר הוא עבירה פלילית, ולי לא מסתדר שמייחסים לה עבירות פליליות".
הרב של קרית אתא, שלמה חיים דיסקין: "שלומית בוסקילה מתנדבת אצלנו הרבה שנים, פועלת למען משפחות נזקקות, במסגרת חלוקת המצרכים וגם תורמת בעצמה".
עו"ד יאיר נדשי, שמייצג את סנ"צ דניאלי: "מרשתי אך ביצעה את שהוטל עליה במסגרת תפקידה וחלקה במארג הנסיבות שולי וזניח". מהמשטרת נמסר: "כל החשדות והטענות נבדקו ולא נמצאו ראיות המעידות על פגם בהתנהלותה".
6 צפייה בגלריה
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
(צילום: רפאל מזרחי)
עו"ד עמית חדד ועו"ד נועה מילשטיין, המייצגים את סנ״צ עמית פולק ואת שלומית בוסקילה, מסרו: "מדובר בכתב אישום צהוב, שאין בו דבר. מי שמתעלם מרעשי הרקע הרבים למדי, מגלה שאין באמת עבירה שמיוחסת לסנ״צ פולק. גם העבירות שמיוחסות לשלומית אינן עבירות, ומעשה של יום ביומו שתלונות בעניינים דומים נסגרות.
פורסם לראשונה: 09:18, 23.07.21