רשות הנחל, באמצעות יועציה המשפטיים, עו"ד אלי וילצ'יק ועו"ד רוית צימנט, הגישה את הערר לוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובניה ופרסה שורה של טענות כנגד החלטת הועדה המחוזית חיפה בנושא השטחים הלוגיסטים במפרץ חיפה.
4 צפייה בגלריה
מכולות לצד נחל הקישון
מכולות לצד נחל הקישון
מכולות לצד נחל הקישון
(רשות נחל הקישון)
הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה החליטה לפטור את חברת נמלי ישראל מהצורך בהכנת תסקיר השפעה על הסביבה לתכנית האחסנה הלוגיסטית של נמל המפרץ, שחלקים ממנה צמודים לסביבת הנחל הייחודית שהינה משאב טבע נדיר, שריד אחרון לנופי מלחת הקישון.
ברשות מזהירים כי התכנית תהפוך, הלכה למעשה, את מרחב הקישון לאזור של מחסני ענק ומשטחי אספלט לאחסון מכולות במקום שראוי להקים בו פארק רחב ידיים לטובת תושבי מטרופולין חיפה ותפגע קשות בהקמתו של פארק מורד הנחל.
4 צפייה בגלריה
הקישון
הקישון
הקישון מתמלא במכולות
(רשות נחל הקישון)
עו"ד וילצ'יק טוען בכתב הערר כי בהחלטה לאפשר את הפטור נפלו טעויות מהותיות ובראשן הנחה שגויה ביסודה לפיה התכנית אינה מרעה את המצב הנוכחי המאושר וזאת תוך התעלמות מההשלכות הסביבתיות הקשות של התכנית, כגון: פגיעה בבתי גידול, בחי ובצומח, עומס תחבורתי, זיהום אויר, מפגעי נוף ורעש, צמצום שטחי חלחול טבעיים והגברת תופעת אי החום העירוני. כל אלה כשלעצמן מחייבות הכנת תסקיר השפעה על הסביבה.
עוד טוענים הרשות הנחל כי התכניות החלות במרחב הינן תכניות מתקופת המנדט הבריטי, בתקופה בה לא הייתה מודעות לנושאי איכות הסביבה. בנוסף, קיים ספק רב אם ניתן להוציא היתרי בנייה על סמך תכניות אלו, דבר שלא נבדק על ידי מוסדות התכנון. לא יעלה על הדעת שעל בסיס תכניות ישנות אלו, יאשרו תכניות בימים אלו.
4 צפייה בגלריה
מי ישמור על נחל הקישון?
מי ישמור על נחל הקישון?
מי ישמור על נחל הקישון?
(רשות נחל הקישון)
בעמדת הרשות תמכו גופים נוספים: רט"ג, קק"ל, איגוד ערים להגנת הסביבה חיפה, ארגוני סביבה וראשי רשויות במרחב.  בין העוררים רוית שטוסל מרכזת התארגנות "מנקים את מפרץ חיפה". לדברי רוית: "כחלק ממאבקנו להבראת וניקיון מפרץ חיפה, אנחנו פועלים לביטולן של תוכניות רעות ותכנית העורף הלוגיסטי של חנ"י, בצמוד לגדות נחל הקישון, נכנסת למשבצת זו. במשך שנים הונהגה דורסנות איומה על חשבון ערכי הטבע הנדירים במפרץ ואיכות חייהם של תושבי מטרופולין חיפה והעת הגיעה לשים לזה סוף. בפני הועדה המחוזית עמדה אפשרות להרחיב את שטחי הפארק שלא נוצלה על ידם ולא נבחנה כנדרש. לא נאפשר קידומם של הליכים מקלים אשר מבקשים לפגוע בפנינת טבע זו. תודה לעו"ד עומר בכמן ממשרד עורכי הדין יוסף ברינט שהתגייס בהתנדבות מלאה לכתיבת הערר ולייצוג ההתארגנות".
4 צפייה בגלריה
שרון ניסים
שרון ניסים
שרון ניסים
(רשות נחל הקישון)
קראו גם: >>
מנכ"לית רשות נחל הקישון, שרון נסים: "החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לאשר את תכנית האחסנה הלוגיסטית של חברת נמלי ישראל ולפטור אותה מהצורך בהכנת תסקיר איכות סביבה, הינה החלטה תמוהה ומקוממת. ההחלטה לחייב תכנית בהכנת תסקיר הינה הליך כמעט אוטומטי בכל פרויקט בנייה משמעותי, בוודאי באזור רגישים לסביבה. פטור זה עלול להוות תקדים מסוכן שיאפשר לגופי תשתית נוספים לפגוע בסביבה. אם ההחלטה לא תשונה הרי שמדובר בפגיעה קשה בתושבי מטרופולין חיפה, פגיעה שתיזכר לדיראון עולם".
תגובת חברת נמלי ישראל: "רשות נחל הקישון ממחזרת טענות שאין מאחוריהן כל בסיס. מדובר בטענות שכבר נדחו מספר פעמים המנותקות לחלוטין מהמציאות. התנהלות הרשות לאורך השנים רק פוגעת בפיתוח העיר חיפה ובתושביה אשר זקוקים למקורות תעסוקה וחיזוק הכלכלה המקומית כמו אויר לנשימה".
חברת נמלי ישראל מציינים כי "החברה פועלת לקידום תוכניות לטובת העיר חיפה והמטרופולין תוך ראיה לאומית ויצירת איזון ושילוב בין ההיבט הכלכלי, החברתי והסביבתי, ומשקיעה עשרות מיליוני שקלים בסקרים סביבתיים שמטרתם לאפשר פיתוח וצמיחה של פעילות הנמלים בישראל בהתאם לסטנדרטים סביבתיים ומקיימים המחמירים ביותר. התוכנית שכבר אושרה תביא להקמת פארק לוגיסטי ראשון בחיפה. חברת נמלי ישראל תמשיך לפעול ולקדם תוכניות לפיתוח המשק בכלל ומטרופולין חיפה בפרט, תוך שמירה על צרכי הסביבה והקיימות של מדינת ישראל מתוך ראיה כוללת הצופה פני עתיד".
כל החדשות והעדכונים במיינט חדשות חיפה.
פורסם לראשונה: 14:46, 15.03.22