תושבי שכונת שער העלייה ברחוב סעדיה פז קיבלו בשבוע שעבר מכתב התראה מיו"ר הוועדה לתכנון ובנייה, מיכי אלפר, בו הם נדרשים לטפל במפגעי האסבסט השבור בבניין בו הם גרים בתוך 30 יום, לרבות מפגעים נוספים כמו סדקים, ברזל גלוי וסדוק, שקיעות ברצפה ועוד. אם לא ימלאו את הדרישה, כותב אלפר במכתבו, הדיירים צפויים לנקיטת הליכים משפטיים פליליים נגדם.
2 צפייה בגלריה
התושבים בפגישה עם אביהו האן
התושבים בפגישה עם אביהו האן
התושבים בפגישה עם אביהו האן
(צילום: פרטי)
התושבים נדהמו מעצם קבלת המכתב, לאור הבטחותיה של ראש העיר עינת קליש, לדבריהם, שהטיפול באסבסט השבור ייעשה על ידי העירייה. מדובר ביותר מ-20 בניינים בני 4 ו-8 קומות, כ-400 בתי אב.
"ראש העיר הבטיחה לנו בבחירות כי הנושא יטופל על ידי העירייה, בגלל זה בחרנו בה", אמרה טניה, תושבת המקום. "מדובר באוכלוסייה מבוגרת במעמד סוציו אקונומי נמוך. הבתים שלנו עם סדקים ואסבסט מתפורר ומתפרק. במקום לטפל בזה, העירייה הכריזה כי האזור הזה הוא לשימור, כלומר שאנחנו צריכים לעבות את הקירות החיצוניים, ואת כל הג'יפה להשאיר בפנים, שניחנק ונירקב שם.
"העירייה שללה מאיתנו את זכויות של התחדשות עירונית כשהכריזה על השכונה לשימור. מה יש פה לשמר? שנה וחצי הכינו תוכנית אב לשכונה, ואף דייר לא קיבל את התוכנית, זה נעשה ללא שקיפות. אנשים חיכו לתוכנית הזאת בכיליון עיניים, ופתאום אנחנו מקבלים תוכנית גמורה האומרת שהשכונה שלנו היא לשימור. אף יזם לא יכול לגעת במבנים האלה עכשיו. התוכנית נעשתה בסודי סודות, ואנחנו עכשיו מרגישים שעבדו עלינו, הפקירו אותנו, שיקרו לנו. חוצפה לבקש מאיתנו לשפץ. לאנשים פה אין כסף למחיה".
2 צפייה בגלריה
מיפגעי אסבסט
מיפגעי אסבסט
מיפגעי אסבסט
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>
אביהו האן, סגן ראש העיר ממועצת השינוי, הגיע לביקור בשכונה ונפגש עם תושבים: "אני זוכר את קליש במועצת העיר מעלה שאילתה ליהב מדוע הוא לא מטפל באסבסט, ואומרת שכשהיא תהיה ראש העיר, היא תטפל בזה. עכשיו התושבים מקבלים מכתב התראה שאם לא יטפלו באסבסט הם יקבלו קנסות. יש פה אסבסט שבור שמסכן את בריאות התושבים.
"אנחנו נמצא תקציב על חשבון העירייה וחברת שקמונה לטפל באסבסט ולא להפיל על התושבים. איפה החמלה? משום מה החריגו את המתחם הזה לשימור. אין מה לשמר את הבתים האלה, שהאסבסט נופל מהם, נשבר ומתפורר. צריך לבצע כאן התחדשות עירונית של פינוי-בינוי. באתי לפה כדי לעזור לתושבים להוציא את מה שאין להם. אנחנו לא נאפשר את זה. מאיימים עליהם בקנסות. התושבים לא יעמדו בזה".
מבדיקת "מיינט חיפה" עולה כי ב-26 באוקטובר 2014 הגישה קליש שאילתה ליהב בנושא האסבסט בשכונה.