העיר חיפה עוברת מהפך של ממש: רק לאחרונה אישרה מועצת העיר תוספת של כ-13 מיליון שקלים לתגבור כוח אדם והרחבת מערך התברואה ואת התוצאות כבר ניתן להרגיש בשטח. העיר ידועה בעליות תלולות, בשילוב של שכונות מגורים לצד יערות וכמובן בכניסת חזירי הבר, ולכל אלו היה צורך לגבש תוכנית ממוקדת ומותאמת לשדרוג מערך הניקיון וההתמודדות עם האתגרים הרבים שהעיר מציבה.
4 צפייה בגלריה
מהפכת הנקיון בחיפה
מהפכת הנקיון בחיפה
מהפכת הנקיון בחיפה
(צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
אישור התוספת חסר התקדים לתקציב נועד לשיפור ניקיון העיר, זאת כחלק מתוכנית עבודה שהעירייה הכינה לשדרוג מערך הניקיון ולטיפול בבעיית כניסת חזירי הבר לעיר. ההתמקדות בתוכנית בין היתר היא במניעת מקורות מזון ומים אשר מושכים את חיות הבר פנימה לתוך העיר. מנהל אגף התברואה של עיריית חיפה גיל עטיה מסביר לנו השבוע כי העירייה פועלת בימים אלו ביתר שאת לקיבוע כל פחי האשפה בעיר במטרה למנוע מחיות הבר יכולת לחטט בפחים ולגרום ללכלוך ברחובות.
"התקציב שניתן לטובת תגבור מערך הניקיון ופינוי האשפה ברחבי העיר הוביל לכך שתדירות פינוי האשפה הנו כמעט באופן יום יומי", מסביר עטיה. "אם בעבר היינו מפנים פחי אשפה ברחוב מסוים פעמיים בשבוע, היום הם מפונים באופן יום יומי והשינוי הוא משמעותי כי הפחים כבר לא גולשים, זה בדיוק המצב אותו ביקשנו למנוע".
4 צפייה בגלריה
מהפכת הנקיון בחיפה
מהפכת הנקיון בחיפה
(צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
עטיה מספר שנוספו משמרות אחר הצהריים למערך הפינוי והניקיון ובוצעו עיגונים לעגלות האשפה ברחבי העיר: "90% מפחי האשפה בעיר כבר מעוגנים ויש לנו כוונה לעגן את כולם". עטיה מסביר שהמטרה מאחורי עיגוני פחי האשפה היא למנוע מקורות מזון מחיות בר, בעיקר חזירי בר אך לא רק. "הגורם העיקרי לכניסת חיות הבר לעיר הוא חיפוש אחרי מזון וכשהמרחב נקי ואי אפשר להפוך את פחי האשפה הם יעברו למקום אחר".
בנוסף להגברת תדירות פינוי האשפה בוצע תגבור למערך הניקיון בדמות טנדרים ורכבים עם עגלות נגררות שמבצעים מעבר בין הפחים בעיר ודואגים לניקיון סביבת הפחים, "מתוך מטרה להפוך את רמת הניקיון לגבוהה".
עוד כחלק מתגבור מערך הניקיון הוספו צוותי ניקיון בגנים ובפארקים בשעות הערב ובסופי השבוע. בנוסף, תוכנית העירייה מתייחסת גם לנושא הצמחייה העירונית. במסגרת זו מקדמת העירייה פתרונות גינון בר קיימא תוך החלפה הדרגתית של הצמחייה בצמחיה שאינה מושכת חזירי בר.

תגבור כוח אדם והסברה

תוכנית הניקיון הנרחבת של עיריית חיפה מלווה במסע הסברה לציבור שמטרתו העלאת המודעות לחשיבות השמירה על ניקיון המרחב הציבורי. התוכנית מתייחסת לאספקטים רבים, בין היתר להאכלה מבוקרת של חתולי הקהילה תוך שמירה על כך ששאריות המזון של החתולים לא יהפכו למקור מזון עבור חזירי הבר.
4 צפייה בגלריה
מהפכת הנקיון בחיפה
מהפכת הנקיון בחיפה
(צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
"במסגרת התקציבים אגף התברואה קיבל 100 עובדים נוספים, מתוכם 30 נהגי משאיות להפעלת הציוד והכלים, 15 מפעילי מנוף יוצאים מידי יום ונותנים מענה לפינוי גזם וגרוטאות וזאת תוך הכפלת מספר המנופים של העירייה לצרכים אלו", מסביר עטיה ומספר שהעירייה פועלת בימים אלו לגיוס 30 מפקחים נוספים שיתגברו את מערך האכיפה העירוני בנושאים אלו.
מהפכה אמיתית בתחום המחזור היא הכנסת מערכת חיישנים שמתריעה למחלקת התברואה כאשר הפח מגיע לתפוסה של 75%, "המערכת מתריעה לנו בשעה 1:00 אילו פחים כמעט מלאים וכשהנהגים יוצאים לפנות בוקר לבצע פינוי הם יודעים בדיוק להיכן לנסוע", מסביר עטיה.

פינוי קרטונים, מטאטאים מכניים ומערך שטיפת מדרגות בלחץ

"יצאנו בקמפיין בעיר בנושא הקרטונים, ובמיוחד לבעלי העסקים שהם הצרכנים הגדולים של הקרטונים", מסביר עטיה על מערך פינוי חדש והסברה לבעלי העסקים לשמירה על המרחב הציבורי נקי ומסודר.
"אנו קולטים בימים אלה 15 מטאטאים מכאניים הכוללים מערכת שטיפה. כשיכנסו לפעולה בחודש אפריל הקרוב, אנו צופים שיכפילו את יכולת הניקוי ברחוב, כולל שטיפות שיהוו שינוי משמעותי ברמת הניקיון בעיר", אומר עטיה ומוסיף: "אנחנו בתהליך מתקדם מאוד, כבר עכשיו ניתן לראות שיפור דרמטי בנראות העיר ואני צופה שבסביבות אפריל נהפוך מעיר נקייה לעיר מבריקה. אנחנו גם מבקשים מכל התושבים לדווח על כל מפגע בנושא ניקיון למוקד העירוני על מנת שנוכל להגיב בצורה המהירה והטובה ביותר".

משפרים את נראות השכונות

במסגרת התקציב 1.5 מיליון שקלים הושקעו בביצוע עבודות תחזוקה במסגרת מיזם 'אצלנו בשכונה' שכבר החל לפעול בעיר בשכונות שער העלייה, נווה דוד ונווה פז ולאחרונה בשכונת קריית חיים. במסגרת המיזם מבוצעות עבודות שיקום ושדרוג במתחמים מוזנחים וחצרות משותפים גם כשאינם תחת אחריותה של העירייה, במטרה לשקמם ולהסיר את המפגעים הקיימים בהם.
4 צפייה בגלריה
מהפכת הנקיון בחיפה
מהפכת הנקיון בחיפה
(צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
במהלך 14 ימים עשרות עובדי מינהל התפעול של העירייה שחולקו לצוותי קרקע, מנוף, מפעילי כלים כבדים ועבודות תחזוקה פעלו בשכונה וביצעו עבודות שתילה לצמחים חדשים, ניכוש עשבייה, החלפת ספסלים, הוספת אשפתונים, גיזום ענפים, שיפור תאורת הרחוב, שיקום מדרכות, תיקוני מעקות, מהמורות הכבישים וצביעת מעברי חציה. "בסיום העבודה עובדי מינהל התפעול ימשיכו לתחזק את רחובות השכונות כדי לשמור על נראותם החדשה", מסביר עטיה. העבודות כללו סיורים מקדימים, היערכות של עובדי מינהל התפעול ושיתוף ציבור אודות ימי הפעילות והעבודות העתידות להתבצע והפעילות צפויה להימשך בחודשים הקרובים בשכונות נוספות בעיר במטרה לשפר את חזותן.
"לאחר חודשים של לימוד אנו מוציאים לפעול תכנית חסרת תקדים בהיקפה שתביא לשיפור מערך התברואה וניקיון המרחב הציבורי", אמרה השבוע ראש העיר עינת קליש רותם. "התכנית כוללת שורה ארוכה של סעיפים, החל מהגדלה משמעותית של מספר העובדים, תוספת משמרות לתגבור פינוי האשפה בשעות הערב, תגבור הניקיון בגנים ובפארקים הציבוריים, דרך הכפלת מספר רכבי הטיאוט ועד לקיבוע פחי האשפה והחלפת מכלי המחזור הכתומים והאשפתונים בגנים הציבוריים לפחים שאינם נגישים לחזירי הבר ואינם ניתנים להפיכה על ידם. תוצאות המהלך יבואו לידי ביטוי ברחובות נקיים ומזמינים עבור התושבים ובירידה במספר חזירי הבר שיתקשו למצוא בהם את מבוקשם".
פורסם לראשונה: 12:57, 09.09.21