גיורא רייכלר מוציא לאור ספר ילדים חדש ״נמה, הנמלה האחרת״. גיורא החליט לכתוב לילדים על החשיבות והמשמעות שיש לקבלה, לקבל את השונה מאיתנו, לחמול, לגלות אמפתיה והכי חשוב– להיות עזר אחד לשני, ולא משנה מי עומד מולנו. בספר ילדים מרתק, גיורא מוציא אותנו למסע של ידידות אמיצה. בראיון אישי הכרתי את גיורא קצת יותר, וגילתי לא מעט הפתעות...
1 צפייה בגלריה
צמרת הוצאה לאור
צמרת הוצאה לאור
צמרת הוצאה לאור
(צילום: גיורא רייכלר)
ספר לי על עצמך. שמי גיורא רייכלר נולדתי בארגנטינה, שם השלמתי לימודי אדריכלות וזה היה מקצועי בעיר הולדתי, בואנוס איירס. במקביל הייתי פעיל ציוני ממייסדיי אגודת "מרטין בובר" שפעלה לעליה לארץ בקרב משפחות צעירות בהצלחה וחבר בהנהלת הקהילה היהודית "amia"מטעם מפלגת מפ"מ, אחראי על מחלקת דורות חדשים שהביאה אנשים צעירים להרצאות וסדנאות בנושאים יהודים, ציונים וגם כלליים, כ"כ הוציאה ספרים על מחשבת ישראל לדורותיה ועל הציונות בת זמנינו, באחריותי.
במקביל התחלתי לכתוב שירים, חלקם פורסמו וחלקם הולחנו לשירה קלסית, בהשראתו של המלחין אלבן ברג. כתבתי בנושאים חברתיים וציונים בעיתון היהודי "nueva sion".
התחתנתי ויחד עם אשתי ושני ילדינו עלינו לארץ, התמקמנו בעיירה קטנה בשם כרמיאל ונשארתי בה עד עצם היום הזה שנהפכה לעיר ואם בישראל. כאדריכל ומנהל מחוז הגליל והגולן, הייתי חלק בכיר להקמת 30 ישובים כפריים בגליל ו-33 בגולן והעיר קצרין.
במקביל המשכתי לכתוב והוצאתי שבעה ספרי שירה, סיפורים ורומנים שפורסמו והופצו בארץ ושניים בספרדית שפורסמו בבואנוס איירס, כולם לפני שכתבתי את סיפרי הראשון לילדים "נמה, הנמלה האחרת".
בשנים הראשונות בארץ הייתי פעיל חברתי בכרמיאל, חבר בהנהלת ב"ס תיכון ובהיכל התרבות, גם התנסיתי בפיסול ובציור, הצגתי ברחבי הארץ וכשאשתי בלה, אומנית ידועה בפיסול קרמי ובציור, נפטרה תרמתי חלק גדול מעבודותיה ועבודותיי שהיו ברשותי, לעיריית כרמיאל, להצגתן אם וכאשר יקום מוזיאון אומנות בעיר. מאז לכתה אני מקדיש את כל כולי לכתיבה ולהכנת חומרים שכתבתי להדפסתם. גם משלים ספר אוטוביוגרפי בעברית ובו אני מדבר עם חבר דמיוני מול כוס קפה בבתי קפה שונים בבואנוס איירס.
איך כתיבה נכנסה לחייך? תמיד כתבתי. אינני זוכר מתי בדיוק התחלתי. שנים עשיתי זאת למגירה עד שלאט התחלתי להוציא כתבים שפורסמו בדו-ירחון של אגודת הסופרים העבריים, באסופות שהוציא לאור קולות הגליל, קבוצה העוסקת בשירה מזה 25 שנים ואנוכי בין מייסדיה, בירחון שבו לספרות ועוד, מעבר לשבעת ספריי.
מאין הגיעה ההשראה לסיפור? זה מכבר הסתובבה לי בראש המחשבה לכתוב ספר ילדים, שבו, תוך מצבים הרפתקנים, אפשר יהיה לקבל מושגים מופשטים על חברות, קבלת האחר, עזרה הדדית והרבה הרבה שמחה. והכול לאחר מעשה נועז של נמה, שעושה אותה "הנמלה האחרת".
מה מושך אותך בכתיבה לילדים? ילדים הם קהל אוהד או ביקורתי מאוד, אין להם מצבי אמצע, וזה היווה אתגר שהביא אותי לכתיבת ספר לילדים שהשלימו אותו האיורים המופלאים של המאיירת המאוד מוכשרת מאיה שטיינדל והעריכה של המשורר עודד פלד.
האם נתקלת באתגרים/ קשיים במהלך הכתיבה? לפעמים כשהרגשתי שקטע מסוים חרג מכתיבה לילדים, הביא אותי למחיקה, לחזור ולשכתב עם המחשבה מרוכזת לייעוד של הספר.
מה המסר שלך לקוראים? יש לפעמים להחליט החלטות שהן לא המקובלות, אך היתרונות שבאים איתם עושים אותנו מאושרים יותר, ואת זה משיגים בקריאת ספרים מגיל קטן.
האם אתה עובד על משהו חדש בימים אלו? אני כותב שירה בכול הזדמנות וגם סיפורים, בעיקר קצרים. עתה עוסק בלהכין אסופות בשני הנושאים. ממשיך את הכתיבה האוטוביוגרפית כפי שפירטתי לעיל, וכן, בטח! חושב על ספר הילדים הבא.
מראיינת- אלינור לוגסי
-הוצאת צמרת, 2022 -לרכישה בחנויות הספרים ובאתר- NETBOOK