ספר לי על עצמך
קוראים לי מאיר, סיימתי את לימודי הדוקטורט לפני שלושה וחצי עשורים באוניברסיטת קולומביה. גרתי בארה"ב ועסקתי במחקר ובייעוץ בנושאים הקשורים לחינוך לחשיבה מתמטית. לפני ארבע שנים יצאתי לגמלאות, וחזרתי לארץ כשבמטען ידי נשאתי חומר ותיעוד רב שאספתי לאורך שנות שהותי בארה"ב לצד עבודתי המקצועית, במהלך חקר העבר המשפחתי. בארץ ארגנתי את החומר שאספתי וכך התחלתי לכתוב את ספרי.
מה גרם לך להתעמק בנושא הזה?
אבי נפטר כשהיה בן חמישים ושש. שאלות רבות הקשורות לעברו לפני עלייתו לארץ בתום מלחמת העולם השנייה נשארו אצלי ללא מענה. תוך כדי מחקר מעמיק, תאבוני גדל, וכל פעם שחשפתי מידע חדש, צפו ועלו שאלות נוספות. כך התרחב המחקר על קורות משפחתו של אבי עד שהסתיים לאחר שלושים ושתיים שנים. סיפורי מתחיל מאמצע המאה התשע-עשרה, בעירייה קטנה בצפון סרביה של ימנו, ומסתיים בארץ בתחילת שנות התשעים.
2 צפייה בגלריה
מאיר בן חור, מחבר הספר "לפני שבר יגבה לב איש"
מאיר בן חור, מחבר הספר "לפני שבר יגבה לב איש"
מאיר בן חור, מחבר הספר "לפני שבר יגבה לב איש"
(צילום: מאיר בן חור וספרי צמרת)
על מה הספר מדבר?
זהו סיפורם של חמישה בני משפחה יהודית אחת שחיה בעיירה קטנה במחוז ווג'וודינה בצפון סרביה של ימינו, לפי עקרונות תנועת ההשכלה שדגלה בהשתלבות היהודים בתרבות המקום. בעקבות הניסיון בחזית מלחמת העולם הראשונה עלו אצל בני המשפחה שאלות קיומיות, תפיסת עולמם השתנתה והדור הבא חונך כבר ברוח הציונות. בטרם הגשימו בני המשפחה את חלום העלייה לפלשתינה פרצה מלחמת העולם השנייה ובנסיבות שנוצרו נכפה על כל אחד מבניה לשרוד את המלחמה בדרך אחרת. אב המשפחה גויס כקצין לצבא היוגוסלבי כדי להילחם בצבא הנאצי, עד שנשבה ונכלא במחנה שבי בגרמניה. שני בניו הצטרפו לשורות הלוחמים הפרטיזנים ושרדו ביניהם משך ארבע שנים. בת אחת נתפסה בזהות בדויה במהלך הפגנות שהשתתפה בהן יחד עם פורעים קומוניסטים במחאה על הסכם שיתוף פעולה שחתם הממשל עם צבא הצורר ונשלחה כאסירה פוליטית למחנות עבודה בכפייה בגרמניה. הבת הצעירה הסתתרה בבית נזירות עד שנתפסה ונשלחה למחנה ההשמדה באושוויץ, ממנו לא חזרה. בתוך הקרבות העפילו ניצולי המשפחה לארץ וכל אחד מהם התנסה בנפרד בחוויות הבריחה ממזרח אירופה. בארץ הצעירה בחר מן הסתם כל אחד מבני המשפחה את דרכו ואת ייעודו על פי תובנותיו מניסיון החיים בעולם שחרב עליו בעברו.
למה החלטת להוציא את הספר לאור?
הסיפור האישי מתרחש על רקע תקופה היסטורית מורכבת ושזורה בפרקים חשובים בתולדות העם בגולה ובארץ. בתחילה ביקשתי לשתף בממצאי רק את בני משפחתי המורחבת, אך משיחות שניהלתי במהלך השנים האחרונות עם אנשים שונים שוכנעתי כי כפי שאני נשכרתי מאוד מגילויי שהיו פעם נסתרים ממני, וכיוון שרב הנסתר על הגלוי גם בקורותיהם של ניצולים רבים אחרים, חובה עליי לשתף בסיפורי את הציבור הרחב. זה סיפור קשה, אך ניצחון גיבוריו מרומם רוח. אולי במעשה זה אדרבן ניצולים אחרים לשתף בסיפור עברם את הדורות הבאים, ואעודד צאצאי ניצולים לחקור את עבר יקיריהם.
2 צפייה בגלריה
מאיר בן חור, מחבר הספר "לפני שבר יגבה לב איש"
מאיר בן חור, מחבר הספר "לפני שבר יגבה לב איש"
מאיר בן חור, מחבר הספר "לפני שבר יגבה לב איש"
(צילום: מאיר בן חור וספרי צמרת)
כמה זמן לקח לך לאסוף ולכתוב את הספר?
במשך שלושים-ושתיים שנים אספתי חומר תיעודי והעתקי רשומות, שמעתי וקראתי עדויות, ביקרתי במקומות בהם התרחש הסיפור ושמעתי סיפורים מתושביהם. את מלאכת הכתיבה התחלתי רק כששוכנעתי שלא אמצא חומר נוסף. הכתיבה ארכה 4-3 שנים עם הפסקות קצרות.
האם נתקלת באתגרים?
איסוף תעודות במשרדי ממשל במדינות שונות בהם מתרחש הסיפור לא היה דבר של מה בכך. חלק מן המדינות המדוברות התפרקו במהלך השנים, כמו אוסטרו-הונגריה ובתוכה טרנסילבניה, ויוגוסלביה שנוסדה והתפרקה במהלך התקופה הנחקרת. על אחת כמה וכמה גבר הקושי, כיוון שמדובר באנשים שהזדהו ונרשמו בשמות בדויים שאותם היה עליי לגלות תחילה. גם תרגום המסמכים מהונגרית, גרמנית, רומנית וסרבית היה כרוך בלא מעט קושי. התהליך כולו היה כרוך בזמן רב. כפי שכבר ציינתי, כל גילוי העלה אצלי שאלות שלא צפיתי להם קודם, והיה עליי לענות על כולם כדי להתקדם. גם סגנון ושפת הכתיבה בספר שונים מאלו שהורגלתי בהם בעבודתי המדעית, אך התהליך היה מרתק ומתגמל.
האם יש לך מסר לקוראים?
ראשית, כמו שציינתי, ראוי לאדם לחקור את עברו, להכיר את שורשיו. צריך הרי להתנהל בעולם היום ובעתיד לפי תובנות מן העבר. לעיתים נדמה לי שעולמם של בני הדור הצעיר מתגבש במציאות שנזכר בה רק מעט מידי מן העבר- אפילו מן העבר הקרוב - ונעלמים בו תובנות ולקחים מאסונות העבר. שנית, כפי שביקשתי להדגיש בבחירת השם לספרי, הכתוב בלשון עתיד ולא בלשון עבר, הגמול למעשי אדם אינו תמיד מידי, ולכן יש להתמיד בעשייה נכונה ומכובדת גם בזמנים קשים ומאתגרים וגם אם התמורה מתמהמהת לבוא.
האם אתה מתכוון להוציא עוד ספר?
לא יודע, הספר הזה שונה מן הספרים שכתבתי בהקשרים מקצועיים. זו הייתה התנסות שונה, הכתיבה שונה, אבל זה היה אתגר. כמו שאמרתי, הכתיבה הייתה הדבר היה הכי מאתגר עבורי. אז לא יודע, אולי אפתיע.
לפני שבר יגבה לב איש הוא ספר ייחודי ומפתיע ששואב את הקורא למסע. מסע מרתק השואב לתוך עלילה פתלתלה ומציאותית. ספר חובה לכל בית.
מראיינת: אלינור לוגסי
״לפני שבר יגבה לב איש״ – מאיר בן חור
לרכישה בחנויות הספרים ובאתר NETBOOK