תצפית על רצועת עזה

הסיור: שועלי שמשון
10 צפייה בגלריה
אורי קציר. צלילה אל עומק העימות הצבאי
אורי קציר. צלילה אל עומק העימות הצבאי
אורי קציר. צלילה אל עומק העימות הצבאי
(צילום: גדי קבלו)
מה רואים, מה עושים: סיור רכוב בנקודות תצפית סביב רצועת עזה, הצולל אל עומק העימות הצבאי ומסביר סוגיות שכמעט ואינן מתפרסמות.
המסלול: נפגשים בתחנת הדלק הסמוכה ליד מדרכי להיכרות ראשונית, קפה של בוקר והסבר על המסלול. נוסעים ליישוב נתיב העשרה לתצפית על הגבול עם רצועת עזה. משם יוצאים אל חומת המגן המעוטרת והיפה של היישוב, הקרויה “נתיב לשלום”.
ממשיכים לכיוון חניון יונתן ורמולן, שם יסופר סיפורו המיוחד של הבחור שהמקום נקרא על שמו. ממשיכים אל מאגר המים הפרוץ של נחל עוז, אל עמדות מפתח בהגנת היישובים ואל בית העלמין של נחל עוז. הסיור מסתיים בביקור במגדל המים של בארות יצחק הישנה, שם יסופר סיפורו של קרב שהסתיים בניצחון צבאי ובהתחדשות אזרחית.
במהלך הסיור עולים סיפורים אישיים נוגעים ללב, הסברים על המחסום שבנתה ישראל מול החמאס ודילמות מרכזיות בביטחון שכמעט ואינן נדונות בכלי התקשורת.
הכי מתאים: למבוגרים ובני נוער.
10 צפייה בגלריה
אורי קציר. צלילה אל עומק העימות הצבאי
אורי קציר. צלילה אל עומק העימות הצבאי
אורי קציר. צלילה אל עומק העימות הצבאי
(צילום: גדי קבלו)
משך הסיור: ארבע שעות.
כפיים למדריך: אורי קציר, מורה דרך ומרצה להיסטוריה, שימש בעבר בתפקידים שונים בשירות הציבורי, עבד שנים ארוכות כעיתונאי וכדובר. כיום הוא סופר, מורה דרך ומדריך קבוצות לחו”ל. מתגורר מזה שנים ביישובי העוטף.
הכי מיוחד במסלול: הפסיפס הנפלא בחומת המגן של קיבוץ נתיב העשרה.
כדאי לדעת: בסיום הסיור שווה לקפוץ לארוחת צהריים ב”החומוס של טחינה” או ב”סבא שמחה”, מוסדות קולינריים שאין אדם העובר בסביבה ומכבד את עצמו שאינו נכנס לפחות לאחד מהם. האווירה שמחה, השרות מהיר וחייכני והאוכל פשוט מעולה.
מחיר: 100 שקל לאדם (75 שקל לאזרח ותיק ולנכה צה”ל).
10 צפייה בגלריה
הוט קוטור יפני
הוט קוטור יפני
הוט קוטור יפני
(צילום: ריאן)

קפיצה קטנה לקיוטו

הסיור: תל אביב-יפן
מה רואים, מה עושים: עד שנוכל לנסוע שוב ליפן, אפשר לקפוץ לסיור במיניבוס בין נקודות יפניות בעיר תל אביב. מה פוגשים: אופנת רחוב יפנית, חנות סכיני שף של משפחה יפנית, ביקור בסטודיו של אומן שיוצר צלוחיות מרק וקרמיקה באווירת סטודיו בקיוטו, טעימות אוכל יפני, חנות מוצרי פופ ואופנת עילית, ולסיום: מכולת יפנית. בזמן הנסיעה במיניבוס, בין העצירות, שומעים הרצאות בנושאים הקשורים ליפן, כולל מצגת מרתקת.
המסלול: מקרליבך (ליד קניון TLV), דרך דיזנגוף ושוק הפשפשים, עד גן החשמל ושדרות רוטשילד.
הכי מתאים: לכולם, יחידים, זוגות, משפחות וחוגגים.
משך הסיור: שלוש שעות וקצת.
כפיים למדריכה: תמר פול־כהן, משפטנית בהשכלתה, היתה במשך שנים יועצת תקשורת של נשיא בית המשפט העליון אהרון ברק, דוברת בתי המשפט ויועצת תקשורת עצמאית.
עם פרישתה מבתי המשפט לקחה חופשה ונסעה עם בעלה וילדיה לחצי שנה של טיול במזרח, שם גילתה משיכה ליפן, לאסתטיקה, לתרבות האוכל ולתרבויות המזרח. כשחזרה נרשמה ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטה. פול־כהן לומדת קליגרפיה יפנית כבר שנים, ועד 2020 נסעה מדי שנה לסמינרים ביפן.
הכי מיוחד במסלול: מקומות לא מוכרים שאנשים כלל לא יודעים שקיימים, סיפורים מתרבות אחרת וטעימות אוכל שוות.
כדאי לדעת: מרגע שעולים למיניבוס מרגישים אווירה של יפן.
המחיר: 250 שקלים לאדם. לקבוצה של 18 איש: 4,000 שקלים.
// ליעד ורבר
10 צפייה בגלריה
המשימה: היגוי ותמרון של היאכטה
המשימה: היגוי ותמרון של היאכטה
המשימה: היגוי ותמרון של היאכטה
(צילום: יח"צ)

תרימו מפרשים, מפליגים

הסיור: סקיפר ליום אחד
מה רואים, מה עושים: הפלגה חווייתית שבה תוכלו ללמוד להרים מפרש בים, לקשור חבל ולהשיט יאכטה. במהלך ההפלגה יינתן דגש על הפן הלימודי של ההפלגה בליווי צמוד של מדריך. המטרה היא ללמד את עקרונות השיט, להעניק חוויה ראשונית של עולם הים וידע במפרשנות בסיסית.
המסלול: יוצאים מהמרינה בהרצליה אל הים הפתוח.
הכי מתאים: למשפחות.
משך הסיור: שעתיים.
כפיים למדריך: המדריכים הם אנשי ים עם ניסיון בהדרכת שיט.
הכי מיוחד במסלול: מתחילים בהסבר קצר ביאכטה על מושגים בסיסיים במפרשנות, מכירים את חלקי הסירה בדגש על חבלים ומפרשים – ויוצאים לתוך תעלת המרינה, שם יתנסו המפליגים החדשים בהיגוי ובתמרון של היאכטה. אחרי היציאה לים מרימים מפרשים ומתרגלים הפלגה בכיווני הרוחות השונים. ויש גם ביצוע של סיבוב, מהפך, החזקת ההגה וקשרים ימיים.
כדאי לדעת: במהלך ההפלגה, בהתאם למצב הים ולשיקול דעתו של הסקיפר, ניתן לקפוץ לשחייה בלב ים.
ועוד אופציה: הפלגה רומנטית בשקיעה, שמתאימה לזוגות. יוצאים מהמרינה בהרצליה ללב ים, מכבים את מנוע היאכטה ונהנים מהשקט על הסיפון.
המחיר: עד 14 מפליגים: באמצע השבוע 1,400 שקלים. בסופי שבוע 1,600שקלים.
// בני קימרון
10 צפייה בגלריה
טורפים, עקבות, מאורות, ג'יפים ומכשירי קשר
טורפים, עקבות, מאורות, ג'יפים ומכשירי קשר
טורפים, עקבות, מאורות, ג'יפים ומכשירי קשר
(צילום: חיים ברגר)

לפגוש שועל במדבר באמצע הלילה

הסיור: ספארי לילה בעקבות טורפים
מה רואים, מה עושים: המדבר הוא בית הגידול של בעלי חיים טורפים רבים, והסיור יגיע אל המקומות שבהם יש סיכוי טוב לראות אותם. בנקודת המפגש מקבלים תדרוך על אופן החיפוש וכיצד ניתן לגלות אותם ביעילות.
הסיור מלווה בהסברים על בעלי החיים המדבריים ועל התנהגותם, על זיהוי עקבות ועל המאורות שבהן הם שוכנים. בין המפגשים הצפויים בדרך: זאבים, שועלים, צבועים, תנים, דורבנים וארנבות, וגם בעלי חיים קטנים יותר, כמו ירבוע ולטאה.
המסלול: יציאה ממוזיאון הטבע והנחשייה 'נגב ספארי' במדרשת בן גוריון בשדה בוקר. המסלול גמיש ומותאם לסיכוי לראות את בעלי החיים הטורפים.
הכי מתאים: למבוגרים, למשפחות וילדים מגיל שלוש ומעלה.
משך הסיור: שעתיים וחצי.
כפיים למדריך: ד"ר חיים ברגר, זואולוג וחוקר התנהגות טורפים ובעלי חיים נוספים במדבר.
הכי מיוחד במסלול: הסיור מתבצע תוך כדי נסיעה בג'יפים שמצוידים בזרקורים כדי להקל את איתור בעלי החיים במרחבי המדבר.
כדאי לדעת: מוביל הסיור מדריך את המשתתפים בעזרת מכשירי קשר. רצוי להצטייד בביגוד חם, משקפת ומצלמה.
המחיר: 1,280 שקל לסיור של שעתיים וחצי (לג'יפ של 8-6 נוסעים).
// עודד בר־מאיר
10 צפייה בגלריה
אלדיני ליד הרונדו בחיפה, המקום שבו התגלה מייק ברנט
אלדיני ליד הרונדו בחיפה, המקום שבו התגלה מייק ברנט
אלדיני ליד הרונדו בחיפה, המקום שבו התגלה מייק ברנט
(צילום: גיל נחושתן)

סיאנס עם אגדה

הסיור: בעקבות תחנות חייו של מייק ברנט בחיפה
מה רואים, מה עושים: הסיור משלב את היכולות העל־חושיות של הקוסם יוני אלדיני, על פי סיפור חייו של מייק ברנט, כולל סיאנס ותקשור עם רוחו של מייק.
"ברנט התגורר בעיר התחתית בחיפה, ברחוב שרה 10, עם הוריו ניצולי השואה ואחיו צביקה", מספר אלדיני. "שואלים אותי בסיור מדוע מייק, שהיה בחור יפה, מוכשר ומצליח, התאבד, ואני מצטט את האח צביקה, שעם שני הורים ניצולי שואה לפעמים לילדים קשה לצאת נורמליים. עד שלפתע נעמד על ארגז והחל לשיר של אלביס. הוא לא השתלב במערכת החינוך וכל סיפור חייו מרתק".
המסלול: מתחילים מהעיר התחתית לכיוון מועדון התיאטרון בהדר, שם הופיע מייק לראשונה על במה כשהיה בן 15. ממשיכים לשכונת בת גלים, שבה התגוררה ילדה שמייק הקדיש לה שיר. ומשם למועדון הרונדו בכרמל, שצמוד למלון דן כרמל, שם התגלה ועבר לפריז. התחנה האחרונה היא בית העלמין בחיפה, שם קבורים מייק, אביו ואימו.
הכי מתאים: לקבוצות של 40-12 איש.
משך הסיור: עד שלוש שעות.
כפיים למדריך: יוני ליבמן נולד בחיפה. הוא בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה, היה מדריך נוער שוליים, עוסק באומנות הקסמים ומופיע על במות מגיל שבע. הוא מעלה את ‘מופע איש הרדאר’ עם נגן סקסופון.
הכי מיוחד במסלול: שיריו של מייק ברנט מושמעים ברמקול והמסיירים מזמזמים להנאתם. בהמשך אלדיני עושה סיאנס להעלאת רוחו של מייק. “אני מניח כוס סביב הקבר, מודה למייק על השירים היפים, כל אחד חושב על משאלה והכוס מתנפצת”, הוא מספר.
כדאי לדעת: יוני פגש וניגן עם מייק ברנט. "אימו גרה מול אימא שלי והן היו משחקות קלפים יחד. יום אחד ירדנו לרחבת הבית עם הגיטרה ושרנו יחד כמה שירים. היה כיף ומרגש לחשוב שהאיש שאז כבר התחיל להתפרסם ניגן איתי, ילד בן 15. זה מראה כמה הוא היה צנוע".
המחיר: 1,170 שקלים לקבוצה.
// נטע פלג
10 צפייה בגלריה
רוגלך וגפילטע במאה שערים
רוגלך וגפילטע במאה שערים
רוגלך וגפילטע במאה שערים
(צילום: יצחק טסלר)

צ'ולנטיאדה והיסטוריה במאה שערים

הסיור: חיי הלילה במאה שערים: מאפיות וצ'ולנטיות
מה רואים, מה עושים: סיור היכרות של אתר 'funzing.com’ עם חיי הלילה והפולקלור של העולם החרדי.
המסלול: משוק מחנה יהודה דרך מאה שערים, רחוב גאולה ועד לכיכר הדווידקה שברחוב יפו.
הכי מתאים: לבני 20 ומעלה שרוצים להכיר את המגזר וגם לדגום מהמאפים ומהאוכל המזרח־אירופאי.
משך הסיור: כשעתיים וחצי.
כפיים למדריך: יוסף שפייזר הוא מורה דרך ובעלים של חברת סיורים ירושלמית. סבתו חיה במאה שערים, הוא דוקטורנט להיסטוריה וארכיאולוגיה של ירושלים, ולאחרונה הפך לחבר במועצת העירייה.
הכי מיוחד במסלול: טעימות האוכל (שעליהן תשלמו על פי מה שתזמינו). לדוגמה, רוגלך ב'מאפיית אביחיל' וגם גפילטע פיש ב'מעדני זהב'. לא רק תיירים אלא גם בחורי ישיבה מכל הארץ מגיעים מדי יום חמישי לשכונה כדי לאכול חמין, ולאחרונה גם החלו להפיץ במאה שערים פשקעוויל משעשע במחאה נגד 'הצ'ולנטיאדה'. הכותבים טוענים שבחורי ישיבה צריכים ללמוד תורה ולא לבזבז זמן על סיורי טעימות.
חלק מהתושבים מתנגדים לסיורים במקום. למרות שהמבקרים מתבקשים לבוא בלבוש צנוע ("חצאית/שָׁל/צעיף מסביב למכנסיים"), יש כאלה שמופיעים בגופיות קצרות ובמכנסונים. התושבים מוחים עם פשקווילים ומודעות ("אנא אל תעברי בשכונותינו בלבוש לא צנוע").
בסיור שבו השתתפנו היה נער צעיר שדהר לאורך רחוב גאולה וצעק: "פה זה לא אתר תיירות". אבל הכי מקסים היה ילד חמוד כבן 7, שפשוט השפיל מבט, כיסה את עיניו וחיכה עד שהקבוצה תעבור, בגלל הדרישה ההלכתית שלא להביט בנשים שלבושן חשוף.
כדאי לדעת: מאה שערים, אחת השכונות הראשונות שנבנו מחוץ לעיר העתיקה, נוסדה ב־1874. מי שתכנן את המקום שבו גרים היהודים הכי קיצונים היה מיסיונר נוצרי בשם ד"ר קונרד שיק.
המחיר: 89 שקלים לאדם.
// יצחק טסלר
10 צפייה בגלריה
הגננת המיתולוגית אסתר שפירא בגן העברי הראשון
הגננת המיתולוגית אסתר שפירא בגן העברי הראשון
הגננת המיתולוגית אסתר שפירא בגן העברי הראשון
(צילום: מוזיאון ראשון)

הפמיניסטיות הראשונות

הסיור: בעקבות נשים עוצמתיות בראשון לציון
מה רואים, מה עושים: הסיור מתחקה אחר נשים פורצות דרך, יזמיות, דעתניות ואמיצות שבלטו בעשייה למען הקהילה משנותיה הראשונות של המושבה ראשון לציון ואילך. הן היו יוצאות דופן על רקע מעמדה המסורתי של האישה, שקולה בדרך כלל לא נשמע והיא נאלצה להתמודד עם תלאות החיים הקשים ולהיות עזר כנגדו.
המסלול: מתחילים במוזיאון ראשון, בבית משפחת שליט, אחת המשפחות המייסדות, ומכירים את שרה שליט האמיצה. מבקרים בתצוגת אופנה ברוח התקופה ויוצאים אל העיר ההיסטורית.
מגיעים אל המקום שבו נוסד לראשונה בעולם גן הילדים העברי בניהולה של אסתר שפירא, הגננת המיתולוגית הראשונה. יורדים במורד רחוב נחמה פוחצ'בסקי, האישה הראשונה בארץ שנבחרה לעמוד בראש ועד המושבה, ופותרים את התעלומה: מה הקשר בינה לבין הגשש החיוור?
עוברים לסיפורה של כדיה עראקי, תימנייה שהיתה יזמית עסקית, דבר יוצא דופן בקרב העדה. משם, ברחוב רוטשילד הסמוך, מגיעים לביתה של אחת המשפחות המייסדות, משפחת יוסף וברטה פיינברג העדינה, שהתמודדה עם הקשיים בדרך מוזיקלית.
מקנחים בבית העירייה הישן וההיסטורי, שם כיהנה חנה לוין כראשת העירייה הראשונה בארץ. לוין כיהנה בתפקיד במשך קדנציה אחת, בשנים 1956–1960, והיתה היחידה שנבחרה לתפקיד עד שנת 1998.
מסיימים את הסיור בביקור בבאר המושבה המרשימה, שאומנם גברים חפרו אותה אבל אם רק היו נותנים להן אפשרות.
הכי מתאים: למבוגרים.
משך הסיור: כשעתיים וחצי של הליכה נוחה.
כפיים למדריכה: נילי ערבה, מורת דרך מוסמכת שעובדת כמדריכה במוזיאון שנים רבות, עורכת סיורים ברחבי העיר, חוקרת ואוהבת את העיר.
המחיר: 20 שקלים לאדם.
// אבי איצקוביץ'
10 צפייה בגלריה
כהן. מכירה את הסוחרים באופן אישי
כהן. מכירה את הסוחרים באופן אישי
כהן. מכירה את הסוחרים באופן אישי
(צילום: יאיר שגיא)

הבוריקה, בית כנסת והמקומות הסודיים

הסיור: טועמים היסטוריה בשוק נתניה
מה רואים, מה עושים, מה אוכלים: הסיור משלב בין היכרות עם הטעמים של שוק נתניה, שיש בו מאכלים ממגוון עדות, לבין ההיסטוריה המרתקת שלו, העוברת בין היתר בבתי הכנסת ששרדו עוד מימיה הראשונים של נתניה.
הטעימות בסיור כוללות מאכלים אותנטיים, כמו הבוריקה של אלי, החמוצים והדגים של בוקובזה, העוגיות של מלכה, התבלינים של זוארץ, וכמובן - את משקה הרוזטה.
המסלול: מתחילים קצת לפני השוק כדי להגיע ולראות את חומוס עוזי המפורסם. אחר כך נכנסים לשוק נתניה ומבקרים בכולו - החדש והישן.
הכי מתאים: למשפחות עם ילדים בני 9 ומעלה.
משך הסיור: שעתיים.
כפיים למדריכה: ג'ני כהן מכירה את השוק כמו את כף ידה ואת הסוחרים באופן אישי. "אני תושבת העיר ומתגוררת ליד השוק", היא אומרת. "צריך לגדל אופי בשביל להסתובב בו, זה ממש לא כמו קנייה בסופר. אני אוהבת להרגיש ולראות את הפירות הטריים, ובכל דוכן יש לי את הספציאליטה שלי. בסיור כולם הופכים למשתתפים פעילים, שמדברים, קונים, מרגישים ומגיעים למקומות מיוחדים שאין בשום טריפ אדווייזר".
הכי מיוחד במסלול: המפגש עם פסיפס העדות, הטעמים והמטעמים.
כדאי לדעת: צ'צ'ו, אחת התחנות בסיור, הוא בין המוסדות העתיקים במקום. מדובר בדור שלישי שמעמיד על האש בדיוק את אותם הסירים כפי שעשו שני הדורות שלפניו.
המחיר: לאורחי המלונות בנתניה ללא תשלום. לאחרים: 25 שקלים לאדם.
// דניאל סלגניק
10 צפייה בגלריה
לעיתים העץ כורע תחת משא הסמרטוטים
לעיתים העץ כורע תחת משא הסמרטוטים
לעיתים העץ כורע תחת משא הסמרטוטים
(צילום: אמנון גופר)

קושרים סמרטוט - והמשאלה מתגשמת

הסיור: 'אם הסמרטוטים' בחורפיש
מה רואים, מה עושים: הסיור מוביל את המטיילים אל תופעה כמעט מיסטית של קידוש עצים: בפאתי הר זבול מעל הכפר חורפיש חבויה חורשת עצי אלון קטנה, שעל עציה תלויים מאות בדים, בגדים, סרטים ושאר מיני לבוש. הפתגם "דבר אל העצים ואל האבנים" מקבל כאן משמעות דתית סביב טקסי פולחן המתרחשים בחורשה.
עד לפני כמה עשרות שנים שימש המקום מעין גמ"ח דרוזי, כשבגדים המיועדים לעניי הקהילה הונחו ליד העצים כמתן בסתר. בשנים האחרונות הפכו העצים למבורכים בעיני תושבי הכפרים הסמוכים, שמתגנבים למקום כדי לנדור נדרים או להתירם.
מקובל לקשור בד סביב גזע העץ או אחד מענפיו, ולהתירו לאחר שהמשאלה התגשמה. לעיתים גם מניחים מטבעות כסף בתוך גזעי העץ המבוקעים מרוב שנים. מסיימים את הביקור בקבר הנביא סבלאן, שסמוך לחורשה ומעניק לה מקדושתו.
המסלול: פותחים בכפר בית ג'אן, בגובה של 1,000 מטרים, בתצפית מהר הארי לעבר נופי הגליל התחתון, מהים ועד התבור והכנרת. משם נוסעים בשולי שמורת הטבע הר מירון עד לכפר חורפיש. בלב הכפר מטפסים לכיוון קבר הנביא סבלאן, ומשם מגיעים אל החורשה.
הכי מתאים: לכל המשפחה. חובבי טבע ותצפית יאהבו את נופי הגליל העליון, שנפרשים למטה כמניפה.
משך הסיור: בהתאם למסלול.
כפיים למדריך: אמנון גופר, מורה דרך, חוקר התרבות הגלילית והמוזיקה היוונית. הוא מדריך טיולי נושא ומרצה על תופעות מיסטיות בגליל. הוא מחבר ספרי הטיולים 'סודות גליליים' ו'חמש דקות מהצימר', מגיש פינות טיולים ברדיו וכותב בעיתונות מסע.
הכי מיוחד במסלול: טביעת כף רגל בסלע שסמוך לגזע העץ המרכזי, שכורע תחת משא הסמרטוטים. על פי המאמינים, זוהי טביעת כף רגלו של הנביא סבלאן.
המחיר: סיור מודרך בפינות המיסטיות של הגליל - 90 שקלים לאדם. החורשה פתוחה לקהל ללא תשלום.
// מירית קושניר־סטרומצה