לאטום גגות וסדקים, לנקות מרזבים, לטפל במייבש הכביסה, לבדוק את פסק הפחת והשקעים, מה המכשיר האידיאלי לחימום בבית ומה חשוב לקנות לפני שמפעילים את הדוד.
7 צפייה בגלריה
מכינים את הבית לחורף
מכינים את הבית לחורף
מכינים את הבית לחורף
(צילום המחשה: shutterstock)
רגע לפני שחברת "בורג המפרץ" נערכת לתערוכה הגדולה ויריד המכירות לכלי עבודה בצפון בחסות "מקיטה" שתיערך ין התאריכים 24-26/11/2021 - תערוכה בה היא מככבת בכל שנה, חברו צוות המומחים של החברה, בעלת המוניטין של 30 שנה והעניקו טיפים ועצות מועילות לקראת חודשי החורף.
כידוע, "בורג המפרץ" היא חברה בעלת מוניטין של 30 שנים בענף הברגים, אספקה טכנית, תחזוקת הבית בשיטת "עשה זאת בעצמך", קמפינג ופנאי. בחנות, שהפכה לשם דבר בכל איזור הצפון, המשתרעת על פני 1,000 מ"ר, ניתן למצוא היצע רחב ומגוון של מוצרים (למעלה מ- 40,000) חדישים בקדמת הטכנולוגיה, מסווגים לקטגוריות, מחלקות ואגפים: ברגים ועוגנים מכל הסוגים, מחלקת צבע, כלי עבודה ידניים,מחלקת חשמל, ציוד למוסכים, ציוד בטיחות והרמה, כלי עבודה חשמליים, מחלקת אינסטלציה, גינון, אבזרי אמבטיה, אבזרי נוי ופלסטיק, כלי אחסון וגם ציוד לקמפינג.

ניקוי מרזבים - חסכון של עשרות אלפי שקלים

7 צפייה בגלריה
איטום סדקים מביא לחסכון
איטום סדקים מביא לחסכון
איטום סדקים מביא לחסכון
(צילום המחשה: shutterstock)
כשהמרזב נסתם הוא יכול לגרום להצפת מים בגג, מה שיכול להותיר נזק לגג ולכל מה שמותקן עליו ולתשתיות הבית. הדבר האחרון שאתם רוצים הוא לסבול מבעיות רטיבות בתקרה, על הקירות החיצוניים ולגרום לנזק למערכת החשמל שלכם. תחזוקת המרזב, היא זולה וקריטית יחסית, שכן היא יכולה למנוע נזק של אלפי שקלים במקרה הטוב, ועשרות אלפי שקלים במקרה הרע.
ישנם מרזבים הממוקמים בצורה שהגישה אליהם נוחה וכלל אינה מסוכנת, ולא נדרש בעל מקצוע לשם כך. אז ראשית יש לטאטא את כל הלכלוך שהצטבר בקרבת פתחי המרזב, לאחר הניקיון, תוכלו לבצע בדיקת הצפה בזהירות. מלאו דלי במים ושפכו אותו לכיוון פתח המרזב. אם המים זורמים בחופשיות סימן שאין סתימות במרזב.
שימו לב גם שאין כשלי איטום בחיבורים, שכן אחרת במהלך הגשמים תסבלו מבעיות רטיבות על הקיר או על הגג הסמוכים לנקודת הכשל שבחיבורים.

איטום גגות וסדקים - מי צריך עובש?

איטום הגג הוא אחת הפעולות החשובות ביותר שיש לבצע, גם כשבונים בניין חדש וגם במסגרת התחזוקה השוטפת שלו. הנזקים של איטום לא מושלם חמורים במיוחד: חדירת מים אל הדירות (או המשרדים, או כל חלל אחר שמשמש לפעילות כלשהי) עלולה להוביל לפגיעה בתשתיות עד כדי צורך בשיפוץ יקר. בנוסף, נוכחות של מים בתוך קירות או בתקרה מובילה להתפתחות עובש, והעובש מגדיל במידה ניכרת את הסיכון לחלות במחלות של דרכי הנשימה ואפילו בסוגי סרטן שונים.
"רוב הקבלנים בארץ מעדיפים לעבוד עם יריעות ביטומניות", מסבירים צוות המומחים של בורג המפרץ, "בניגוד לשיטות אחרות, השימוש ביריעות הביטומניות פותר אתכם מטיפול אחזקתי או הלבנה של הגג לאחר האיטום. ישנם בשוק שני סוגים של יריעות:APP (יריעה בעלת עמידות רבה לשמש ולחום) ו- SBS(יריעה עמידה לקור עד מינוס עשר מעלות). החיסרון היחידי של היריעות הביטומניות הוא שהן לא מכסות בצורה מושלמת גג מורכב עם מזגנים וקולטי שמש רבים.
"שיטה מומלצת נוספת היא איטום באמצעות חומרים פולימרים המותזים על גבי הגג. צבעם לבן ולכן אינם מחממים בניגוד לזפת, ומתאימים לשימוש גם בקיץ. השיטה הזו מתאימה לצורך איטום גגות וקירות חיצוניים.
השיטה הזולה ביותר לאיטום והכי פחות מומלצת על ידי הקבלנים היא מריחת זפת חם על הגג. זו שיטה פחות מומלצת כיום, מפני שצריך למרוח שכבת סיד על הזפת כדי שלא תתחמם. כמו כן, עלולים להיווצר שברים או סדקים בשכבת הזפת".
7 צפייה בגלריה
למנוע עובש ורטיבות
למנוע עובש ורטיבות
למנוע עובש ורטיבות
(צילום המחשה: shutterstock)
בנוזף, חייבים לבצע גם איטום חריצים שדומה לאיטום חיצוני, רק שכאן מדובר על איטום המתבצע רק על חריצים וסדקים הנראים לעין. זהו איטום נקודתי. את האיטום הזה יציע לכם בעל המקצוע, לאחר שבדק את הגג והתרשם כי אין צורך לבצע איטום על כל החלקים שלו. האיטום הזה מתבצע בעזרת רובה איפוקסית".

המחשב והמקרר בסכנה - בדיקת תקינות המערכת החשמלית

לקראת החורף המרובה בקצרים והפסקות חשמל אחד הדברים ההכרחיים לבצע הוא כמובן בדיקת תקינות המערכת החשמלית בבית.
"חשמלאים רבים יגיעו לבדוק את תקינות מערכת החשמל גם ללא עלות", אומרים צוות המומחים של בורג המפרץ, "יש לבדוק שההארקה בבית תקינה ושלוח החשמל מגן מפני התחשמלות וזרמי קצר. אם יש חוטים רופפים, חשוב לחזק אותם. מומלץ מאוד לבדוק את הכפתור שנמצא במכשיר הפחת. זהו כפתור קטן, שחשוב ללחוץ עליו כדי לוודא שהוא תקין ומקפיץ את החשמל בכל הבית. זו פעולה שהצרכן הביתי יכול לעשות בעצמו, רק חשוב לכבות את מכשירי הטלוויזיה, את המחשבים ועדיף לנתק את המכשירים הניידים מהמטען לפני כן. אם מכשיר הפחת לא תקין, הדבר מאוד מסוכן ומצריך טיפול מיידי. זה הרכיב הכי חשוב בלוח החשמל ומגן מפני קצר או התחשמלות".
7 צפייה בגלריה
לבדוק את הפחת
לבדוק את הפחת
לבדוק את הפחת
(צילום המחשה: shutterstock)
"חשוב לבדוק את כל השקעים בבית, לוודא שהם לא שרופים או רופפים. חשוב מאוד שהשקע יהיה תקין ומחובר היטב לקיר, וכמובן מכוסה כך שהחוטים אינם חשופים. אם יש ריח שרוף באזור השקע, או שהוא נמס או שהפלסטיק התעוות - סימן שיש להחליף אותו. חשוב לתחזק את השקעים היטב לפני העונה הקרה, שבה רובנו מתחילים להשתמש במפזרי החום למיניהם, ומשתמשים בכל תקע שזמין לנו באותו רגע. בשום אופן אין להחליף את השקע ללא חשמלאי.
7 צפייה בגלריה
לא לשכוח לבדוק את השקעים
לא לשכוח לבדוק את השקעים
לא לשכוח לבדוק את השקעים
(צילום המחשה: shutterstock)
"הטוב ביותר הוא לרכוש מכשיר אל-פסק (UPS), המספק הגנה למכשירי החשמל מפני ברקים ומפני זרמי קצר. ישנם שני סוגים של מכשירים כאלה: האחד שמיועד למכשירים בעלי צריכת חשמל גבוהה (מכונת כביסה, מייבש כביסה, מדיח כלים, תנור חשמלי ומקרר) והשני שמיועד למכשירים בעלי צריכת חשמל נמוכה (טלוויזיה, מחשב). על המכשיר עצמו כתוב לאילו מכשירי חשמל הוא מיועד".

חורף חם - ובטיחותי

המזגן הוא האמצעי היעיל ביותר לחימום הבית בחורף. הוא מחמם ביעילות, במהירות ובאופן בטיחותי ולכן הוא מומלץ ביותר. כאשר מחממים בעזרת מזגן, מכוונים אותו כך שבחדר יהיו 20 מעלות. כל מעלה נוספת מייקרת את הוצאות החשמל לחימום בכ-5%. שימו לב: אוכלוסיות רגישות - תינוקות, קשישים ואנשים שמערכת החיסון שלהם נפגעה, צריכים לפעול בהתאם להמלצות גורמי הרפואה. טיפ חם: כשיש מזגן ללא תרמוסטט, כדאי להתקין בחדר מד-חום, וכך מתאימים בקלות את פעולת מכשירי החימום לטמפרטורה המומלצת.
7 צפייה בגלריה
קצרים חשמליים עלולים להרוס מכשירי חשמל
קצרים חשמליים עלולים להרוס מכשירי חשמל
קצרים חשמליים עלולים להרוס מכשירי חשמל
(צילום המחשה: shutterstock)
"על מנת לחסוך בחשמל בעת חימום הבית בחורף באמצעי שאינו מזגן, חשוב לבחור במכשירים חשמליים בעלי תרמוסטט - דוגמת קונווקטורים ורדיאטורים", אומרים מומחי חברת בורג המפרץ, "התרמוסטט שבמכשיר מפסיק את פעולת המכשיר כל עוד הטמפרטורה הרצויה נשמרת. כך גם חוסכים בחשמל וגם חוסכים בכסף. בעת חימום באמצעות מכשירים חשמליים מומלץ לסגור היטב חלונות ודלתות כדי להגביר את יעילות החימום ולמנוע מאוויר קר להיכנס לחדר המחומם. עם זאת, כאשר משתמשים במכשירים שאינם פועלים באמצעות חשמל – חובה להשאיר פתח לכניסת אוויר צח ולהוצאת גזים שנפלטים מתנורים שכאלה (תנורי גז, אח וכד').
ובלי בטיחות בחורף אי אפשר: לא מייבשים כביסה על תנורי חימום. יש להרחיק את התנורים מחומרים דליקים ולמקמם בצורה יציבה במקומות שאין חשש שיפלו או שיתקלו בהם ויפילו אותם.

עצות קטנות ששות חסכון של מאות שקלים

האם כדאי להשאיר בחורף את הדוד החשמלי פועל ללא הפסקה כדי שיהיו מים חמים כל הזמן?
"את דוד החימום מומלץ להפעיל רק בסמוך למועד השימוש במים. בדוד שמופעל תמיד - המים מתחממים ומתקררים ללא צורך, ואנרגיה יקרה מתבזבזת. כדי למנוע בזבוז אנרגיה ולהימנע מגידול בהוצאות החשמל לחימום מים, מומלץ להתקין קוצב זמן, טיימר, לדוד. כך תוכלו לכוון מראש את המועד שבו נחוצים לכם מים חמים, ותוכלו ליהנות מהם גם אם לא הייתם בבית כדי להפעיל את הדוד.
7 צפייה בגלריה
להדליק את הדוד בסמוך לרחיצה
להדליק את הדוד בסמוך לרחיצה
להדליק את הדוד בסמוך לרחיצה
(צילום המחשה: shutterstock)
מתי הכי כדאי להפעיל את מכונת הכביסה?
כאשר מכונת הכביסה, המייבש או מדיח הכלים אינם מלאים, מומלץ שלא להפעיל אותם אלא להמתין עד שיתמלאו. כך חוסכים במים, בחומרי ניקוי וכמובן בהוצאות החשמל. כשמפעילים מכונה מלאה אחת במקום שתיים בתוכנית חסכונית, חוסכים 30%-40% בצריכת החשמל, וזה ממש משמעותי.
"כדי לחסוך גם בצריכת החשמל של מייבש הכביסה, מומלץ להפעיל את מכונת הכביסה במהירות הסחיטה המרבית האפשרית, לפי סוג הכביסה. אם קונים מכונה חדשה, כדאי לוודא שקיימת בה אפשרות לסחיטה במהירות גבוהה ולבדוק את תווית האנרגיה שלה. אנחנו ממליצים לבחור במכונה שהדירוג האנרגטי שלה הכי קרוב ל-A, שהוא היעיל ביותר".
אילו נורות יעזרו לנו לחסוך בצריכת החשמל לתאורה?
נורות פלואורסצנטיות קומפקטיות ונורות לד הן נורות חסכוניות מאד. לא רק שאורך החיים שלהן גדול פי 8 ואף יותר מאורך חייהן של נורות ליבון, השימוש בהן אף מפחית את צריכת החשמל הביתית לתאורה בכ-80%.

תאורת חירום במקום זמין

מאוד מומלץ לקנות תאורת חירום אחת או שתיים, לחדר השינה או לפרוזדור, ולדאוג שיהיו מחוברים לשקע חשמלי תקין. במקרה שבו קופץ החשמל, יש לקחת את תאורת החירום ולגשת איתה אל לוח החשמל. אם קופץ הפקק הראשי, אין צורך לחשוש וניתן להרים אותו.