תעשיית המזון בענף הפוד-טק עושה הכל כדי לשנות את העולם. בשנים האחרונות סיגלנו הרגלי עבודה שונים, וגם הדרך שבה אנו צורכים ונצרוך מזון תשתנה.
4 צפייה בגלריה
אמאי חלבונים
אמאי חלבונים
שוקולד מהעתיד. אמאי חלבונים
( צילום: פזית אסולין)
החדשנות הישראלית רוצה להפוך את העולם למקום טוב יותר ולהציל את כדור הארץ. איך עושים את זה? לפי התוכנית, הולכים למסעדה המבוססת על מנות פודטק ומזמינים ראשונה, עיקרית ואפילו קינוח.
קראו גם:
45 אחוז מהחקלאות בעולם נועדה לשרת את הזנת החיות שאנו אוכלים, במקום אותנו – בני האדם. ולא, לא צריך להיות טבעוני כדי לספק את צרכי המזון.
החברות הטכנולוגיות המתמחות בענף הפוד-טק מספקות כיום פתרונות חדשים, טעימים ובריאים מבלי לפגוע בבעלי החיים או בכדור הארץ. וכל זה – תוך חיסכון של כסף רב.
4 צפייה בגלריה
אמאי חלבונים
אמאי חלבונים
חמאת בוטנים. אמאי חלבונים
( צילום: פזית אסולין)
חברות ישראליות רבות כבר עובדות על פיתוחים פורצי דרך שהולכים לשנות את תעשיית הסוכר, הבשר, הדגים והחלב. חלקן השתתפו והציגו את הטכנולוגיות בכנס Biomed Israel 2022, הכנס הבינלאומי המוביל בישראל בתחומי מדעי החיים, שהתקיים בשבוע האחרון.
בין המציגים הייתה חברת אמאי הישראלית, שמעצבת חלבונים לשוק המזון. חלבון המעצבים הראשון הוא תחליף סוכר בריא ובר קיימא. כל כפית סוכר מוחלפת במיליגרם חלבון.
החברה מייצרת חלבון מעצבים מתוק כתחליף לסוכר באוכל ובשתייה. צריכת יתר של סוכר הינה גורם מוביל לסינדרום המטבולי ותופעותיו כמו סכרת, השמנה, סרטנים מסוימים ועוד. לכן למעלה מ-50 מדינות יישמו מס כנגד צריכת יתר של סוכר.
איגוד הלב האמריקאי הוציא אזהרה כנגד השימוש בממתיקים מלאכותיים וטבעיים הגם שרובם יותר טובים מהמתקה באמצעות סוכר. הממתיק של אמאי מאפשר להפחית 40-70% מהסוכר המוסף ללא פגיעה בטעם, ובבריאות.
בניגוד לממתיקים אחרים, החלבון המתוק מתפרק במערכת העיכול למרכיבי החלבון (חומצות אמינו) בדיוק כמו כל חלבון אחר שאנו אוכלים. לכן הוא לא פוגע במיקרוביום, בכליות או בכבד.
4 צפייה בגלריה
קטשופ מהעתיד
קטשופ מהעתיד
קטשופ מהעתיד
(צילום: פזית אסולין)
במקביל, סוכר הינו גידול מזהם לאוויר, לים וליבשה. קנה סוכר צורך כ-2,000 ליטר מים ליצירת 1 ק״ג של מוצר. גידול הסוכר מצריך שימוש רב בדישון ובחומרי הדברה אשר פוגע במקורות מים מתוקים, שטח גידול הולך ועולה פוגע בסביבה הטבעית של בעלי החיים והצמחים, והשינוע של מעל 170 מיליון טון של סוכר מדי שנה מזהם את האוויר.
לעומת זאת, הטכנולוגיה הזאת מיוצרת בשיטה ברת-קיימא של תסיסה מדייקת. כיוון שהתהליך, אשר דומה לתסיסה של בירה, מתרחש במעבדה, אין שימוש בקרקע או בדישון ויש הפחתה משמעותית בשימוש במים.
בנוסף, כיוון שהחלבון המתוק הוא פי 4,000 יותר מתוק מסוכר, הפגיעה הסביבתית משינוע נמוכה משמעותית מזאת של סוכר. הפחתה של 1% מייצור הסוכר העולמי תתבטא בחיסכון של 2.5 טריליון ליטר מים, 26 מיליון דונם של קרקע, ו-1.72 מיליון טון של סוכר. זאת לצד חיסכון של 10 מיליארד דולר בהוצאות בריאות.
תעשיית המזון החדשנית תשנה לא רק את האופן שאנחנו צורכים מזון, אלא גם את האופן בו אנחנו הופכים את החקלאות לחכמה יותר, כך שהצריכה העולמית תעצב מחדש את עולם המזון.
דגים ומאכלי ים מהווים חלק מהתזונה האנושית כבר אלפי שנים, וגם כיום הם מספקים לכ-3.3 מיליארד אנשים כמעט 20 אחוז מהצריכה הממוצעת לנפש של חלבון איכותי מן החי.
4 צפייה בגלריה
החלבון המתוק הוא פי 4,000 יותר מתוק מסוכר
החלבון המתוק הוא פי 4,000 יותר מתוק מסוכר
החלבון המתוק הוא פי 4,000 יותר מתוק מסוכר
(צילום: פזית אסולין)
למעשה דגים הם סוג הבשר האחרון שאנחנו עדיין צדים ולא רק מגדלים!
למרבה הצער, עקב השתכללות שיטת הדייג, למעלה משליש מדגי הבר בימים ובאוקיינוסים נמצאים בסכנה ממשית כתוצאה מדיג יתר, המסכן את יכולתם להמשיך ולהתקיים. המגוון הביולוגי הולך ופוחת, זיהום הים עולה והדגים שאנחנו צורכים עלולים להכיל חלקיקי מיקרופלסטיק ומתכות.
גידול דגים בבריכות מספק אמנם מענה חלקי אך גם הוא עלול לגרום לזיהומים סביבתיים ובריאותיים. אנחנו רואים עלייה בביקוש למזון מהים והוא צפוי לגדול ב־30% עד 2030. אם המצב הנוכחי יימשך, הדגה העולמית לא תוכל לספק את העלייה בביקוש, והתוצאה תהיה שמחירי הדגים, שכבר עכשיו אינם נמוכים, יטפסו עוד יותר.
על מנת לשקם את הים ותוך כדי כך לספק לעולם חלבון איכותי, יש צורך לפתח מקורות חדשים של דגים ומאכלי ים.
אחת הדרכים לעשות זאת היא לפתח דגים מתורבתים, כלומר במקום לגדל דגים בבריכות או לצאת לדיג, נגדל תאים של דגים במיכלי ענק ונייצר מהם נתחי דג שזו בעצם רקמת שריר. האתגר שלנו יהיה לייצר נתח דג שיהיה בעל ערכים בריאותיים מיטביים ושבו זמנית יהיה בעל מראה של דג, ושהמרקם והטעם שלו יענו על הטעם של הצרכנים, שיקבלו את אותן תחושות סנסוריות שנוצרות כשאוכלים דג שניצוד או גודל בשביה.
Sea2cell מפתחת טכנולוגיה ייחודית לייצור של בשר דג מתורבת, שמאפשרת לייצר תאים בכמויות גדולות בביוריאקטורים, במצע גידול נטול מקורות מהחי. הידע והיכולות שעליהם מתבססת הפלטפורמה הייחודית של החברה מגיעים מקבוצת היזמים המגוונת שהקימה את החברה בחממת פרשסטארט בקרית שמונה, ועל מו"פ רב-תחומי ברמה גבוהה שמתבצע במעבדות החברה.
לכל דבר ועניין, מדובר במזון העתיד. יש להאמין שהטכנולוגיה תלך ותתקדם כך שבעוד 15 שנה הייצור יהיה תחרותי ושווה לכל נפש ויאפשר להנגיש מקור חלבון בריא וחשוב שלא תלוי במזג האוויר או בקרבה לים ויהיה בעל טביעת רגל אקולוגית הרבה יותר נמוכה שלא תסכן את האוקיינוסים והימים.
ד"ר אילן סמיש, מייסד ומנכ"ל אמאי חלבונים